Annons

Montering dator - felkod på minnerna

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej,
några av er här har hjälpt mig att plocka ihop delar till en ny dator. Efter många om och men så beställde jag delarna här i veckan, och satte ihop delarna igår. Till att börja med så hände ingenting när jag startade den, så då jag isär allting och började om från början. Upptäckte då att jag missat en strömkabel till moderkortet.

Nu startar datorn men då får jag en felkod på moderkortet, och en diod som lyser som antyder att det är fel på minnerna.

Felkod (53):
Memory intialization error. Invalid memory type or incompatible memor speed.

Nya delarna:
Moderkort: Asus z87-pro
RAM-minnen: Crucial BallistiX Sport VLP 2x8GB DDR3 1600MHz Very Low Profile
CPU: Intel i7-4770K
CPU-kylare: Cooler Master HYPER 212 EVO

Sen tidigare:
Nätdel: Hiper 530W ATX
Systemdisk: Samsung 830 128Gb (tror jag det är)
Sen har en 3Tb och en 2Tb som lagringsdiskar, samt en Intel SSD-disk på 40Gb som scratch-disk för PS och LR men dom har jag kopplat ur nu under felsökningen.

Kör även en Dell U2711 om det har någon betydelse.

Kan det vara något annat än minnerna som jäklas som antyds här? Ser ni något med minnerna som gör att det inte ska fungera med mitt moderkort?

Har lite lätt panik, då jag inte vill stå utan fotoredigeringsdator.

Edit: Har angett fel nätagg, det var Hiper och inte Piper som jag skrev. Tydligen ska det vara ett riktigt "skit", enligt en på sweclockers, och det kan vara det som orsakar felkoden. Så jag ska åka och köpa ett nytt i morgon och se om det hjälper.
 
Senast ändrad:

Saarikko

Aktiv medlem
Du måste gå in på UEFI (BIOS) Setup när du startar datorn. Detta gör du genom att knappa flera gånger på Delete(?)-knappen tills du kommer in.

(?) = Kan variera från tillverkare mellan Delete, F1, F2, F10 och F12 knapparna.

Väl i BIOS Setup så ska du ställa in manuellt deras MHz från det som står till 1600.

Har inte pillat på mitt moderkorts BIOS sen jag byggde datorn så jag minns inte hur det ser ut exakt i ASUS UEFI längre och hur man tar sig fram. Men det ska stå något om Memory speed eller dylikt som du ska ändra på.

PS. Det fungerar även om man inte har fullt stödda RAM-minnen. Jag har också minnen som inte stöds men fungerar galant. Det är bara en rekommendation från ASUS, inget "måste". DS.
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
Hej,
några av er här har hjälpt mig att plocka ihop delar till en ny dator. Efter många om och men så beställde jag delarna här i veckan, och satte ihop delarna igår. Till att börja med så hände ingenting när jag startade den, så då jag isär allting och började om från början. Upptäckte då att jag missat en strömkabel till moderkortet.

Nu startar datorn men då får jag en felkod på moderkortet, och en diod som lyser som antyder att det är fel på minnerna.

Felkod (53):
Memory intialization error. Invalid memory type or incompatible memor speed.

Nya delarna:
Moderkort: Asus z87-pro
RAM-minnen: Crucial BallistiX Sport VLP 2x8GB DDR3 1600MHz Very Low Profile
CPU: Intel i7-4770K
CPU-kylare: Cooler Master HYPER 212 EVO

Sen tidigare:
Nätdel: Hiper 530W ATX
Systemdisk: Samsung 830 128Gb (tror jag det är)
Sen har en 3Tb och en 2Tb som lagringsdiskar, samt en Intel SSD-disk på 40Gb som scratch-disk för PS och LR men dom har jag kopplat ur nu under felsökningen.

Kör även en Dell U2711 om det har någon betydelse.

Kan det vara något annat än minnerna som jäklas som antyds här? Ser ni något med minnerna som gör att det inte ska fungera med mitt moderkort?

Har lite lätt panik, då jag inte vill stå utan fotoredigeringsdator.

Edit: Har angett fel nätagg, det var Hiper och inte Piper som jag skrev. Tydligen ska det vara ett riktigt "skit", enligt en på sweclockers, och det kan vara det som orsakar felkoden. Så jag ska åka och köpa ett nytt i morgon och se om det hjälper.
Du har väl tryckt i minnen riktigt ordentligt? Vissa moderkort är lite kinkiga gällande placering av ramstickor. Du ska ha dina minnen i dom gula kontakten.

Dina minnen är 1.35v, står det även så i bios? Det kan vara kompatibilitetsproblem med dina minnen, eller kanske det bara är defekt.

Hiper är skit.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Voltage, MHz och hur de sitter är vanligaste orsaken till minnesfel och -koder i början.

Bra att dubbelkolla allt sånt.

Tryck i ordentligt och se till att klaffarna klaffar till på minnesmodulerna.

Sedan i UEFI kollar du upp hur det står till med Volt och Speed.

Tvivlar fortfarande på kompatibiliteten.

Gällande nätaggregatet. Håller med daemon om att Hiper är skit. Corsair är något att föredra av 99.9% av fallen, där 0.1% är övriga märken. ;-)
 

gunnargren

Aktiv medlem
Du har väl tryckt i minnen riktigt ordentligt? Vissa moderkort är lite kinkiga gällande placering av ramstickor. Du ska ha dina minnen i dom gula kontakten.

Dina minnen är 1.35v, står det även så i bios? Det kan vara kompatibilitetsproblem med dina minnen, eller kanske det bara är defekt.

Hiper är skit.
Tack!! Nu startar den alla fall, det var att jag stoppat minnet på den bruna kontakten. Har en del minnesmodul, ska jag stoppa den på brun eller gul?

Tror jag åker och köper ett nätagg hur som helst, har funderat på någon av de här två:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-modulrt/xfx-coreedition550w80bronze/184553.7303/
Be-Quiet Pure Power L8 630W

Vill helst köpa det på netonnet, då det finns i stan och jag kan åka och köpa det idag.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Tack!! Nu startar den alla fall, det var att jag stoppat minnet på den bruna kontakten. Har en del minnesmodul, ska jag stoppa den på brun eller gul?

Tror jag åker och köper ett nätagg hur som helst, har funderat på någon av de här två:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-modulrt/xfx-coreedition550w80bronze/184553.7303/
Be-Quiet Pure Power L8 630W

Vill helst köpa det på netonnet, då det finns i stan och jag kan åka och köpa det idag.
Be Quiet är att föredra. XFX är inte ens bra på att tillverka grafikkort nu mera.

Man ska ha minnena i A0 och B0, men du kan även köra med 4 stickor annars och då spelar det ingen roll hur de sitter bara de sitter på moderkortets minnessocklar och ordentligt.
Du behöver inte ställa in Volt och MHz individuellt efter att du redan installerat föregående minnen rätt och förhoppningsvist sparat inställningarna i UEFI BIOS Setup:en!?
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
Tack!! Nu startar den alla fall, det var att jag stoppat minnet på den bruna kontakten. Har en del minnesmodul, ska jag stoppa den på brun eller gul?

Tror jag åker och köper ett nätagg hur som helst, har funderat på någon av de här två:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-modulrt/xfx-coreedition550w80bronze/184553.7303/
Be-Quiet Pure Power L8 630W

Vill helst köpa det på netonnet, då det finns i stan och jag kan åka och köpa det idag.
"Har en del minnesmodul, ska jag stoppa den på brun eller gul?"
Förstår inte riktigt vad du menar..........

XFX-agget är bättre än Bequiet men just 55w versionen är inte Haswell kompatibelt, det går dock att lösa ifall man piller lite med inställningarna i Bios/uefi (man får avaktivera C-state 6 & 7).
Bequiet-agget är ok, inte bra inte kasst. :)
 

gunnargren

Aktiv medlem
"Har en del minnesmodul, ska jag stoppa den på brun eller gul?"
Förstår inte riktigt vad du menar..........

XFX-agget är bättre än Bequiet men just 55w versionen är inte Haswell kompatibelt, det går dock att lösa ifall man piller lite med inställningarna i Bios/uefi (man får avaktivera C-state 6 & 7).
Bequiet-agget är ok, inte bra inte kasst. :)
Skrev lite slarvigt, skulle vara - har en till minnesmodul.

Blev ett CoolerMaster Silent pro gold 550W

Förstår att det inte är något särskilt bra nätagg, men jag är inte beredd att lägga ut mer pengar än så här i nuläget. Det är alla fall 5-års garanti så går det sönder får jag lämna in det.

Nu har jag skruvat ihop allting igen, och nu startar den. Men hade en gammal med dvd-spelare som saknar sata så den fungerar inte med det här moderkortet. Har dessutom ingen nätverkskabel, utan kör trådlöst och det fungerar inte förrän jag kan laddat drivrutinerna, Vilket jag måste ha internet eller dvd-spelare för, så det går bra det här. Men jag har fått igång datorn alla fall, alltid något ;.)
 

hlse

Aktiv medlem
Skrev lite slarvigt, skulle vara - har en till minnesmodul.

Blev ett CoolerMaster Silent pro gold 550W

Förstår att det inte är något särskilt bra nätagg, men jag är inte beredd att lägga ut mer pengar än så här i nuläget. Det är alla fall 5-års garanti så går det sönder får jag lämna in det.

Nu har jag skruvat ihop allting igen, och nu startar den. Men hade en gammal med dvd-spelare som saknar sata så den fungerar inte med det här moderkortet. Har dessutom ingen nätverkskabel, utan kör trådlöst och det fungerar inte förrän jag kan laddat drivrutinerna, Vilket jag måste ha internet eller dvd-spelare för, så det går bra det här. Men jag har fått igång datorn alla fall, alltid något ;.)
Synd att du inte köpte en DVD-brännare när du var på Netonnet. En Samsung med SATA kostar 199:-
 

gunnargren

Aktiv medlem
Synd att du inte köpte en DVD-brännare när du var på Netonnet. En Samsung med SATA kostar 199:-
Jo, men jag hade lånat en dvd-spelare från jobbet. Men den verkar inte fungera, lampan lyser och jag hittar enheten i utforskaren men den öppnas inte. Det låter, men händer inget mer än så.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Sabla CopySwede!

Köpte själv en BD-läsare till min dator för ynka 249 kr. I dagsläget hittar jag likadan för 349 kr. 100 kr ökning bara för att CopySwede vill ha sin andel för lagringsmedier...

Skriv på förresten: http://stoppacopyswede.se/
 

gunnargren

Aktiv medlem
Får inte full upplösning på skärmen

Fortsatta bekymmer...

Kör en Dell U2711, som har en max upplösning på 2560x1440 men jag får bara ut 1680x1050. Vilket är upplösningen på min andra skärm en Dell 2209WA, har testat att bara köra på min u2711 men ingen skillnad.

Har installerat drivrutinerna, och kollat om det finns några nya och ser inget konstigt i enhetshanteraren.

Några förslag?
 

afe

Aktiv medlem
Det är ingen avgift till Copyswede för BD-spelare (eller andra spelare). Bara för själva skivorna.

Vill ni diskutera avgifter finns det dock lämpligare trådar ...
 

afe

Aktiv medlem
Fortsatta bekymmer...

Kör en Dell U2711, som har en max upplösning på 2560x1440 men jag får bara ut 1680x1050. Vilket är upplösningen på min andra skärm en Dell 2209WA, har testat att bara köra på min u2711 men ingen skillnad.

Har installerat drivrutinerna, och kollat om det finns några nya och ser inget konstigt i enhetshanteraren.

Några förslag?
Hur ansluter du skärmen? Det går bara att få ut maxupplösning via DisplayPort eller DVI.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Ditt moderkort stödjer bara 2560x1440 via HDMI/Displayport. Dock lite skumt att den låser sig på så pass låg upplösning, har du installerat om Windows?
Stämmer inte:
- Supports HDMI with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz
- Supports DVI-D with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports RGB with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports DisplayPort with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 3840 x 2160 @ 60 Hz
http://www.asus.com/Motherboards/Z87PRO/#specifications

Men har bytt från DVI till DisplayPort och då fungerar det.
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
Stämmer inte:
- Supports HDMI with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz
- Supports DVI-D with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports RGB with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports DisplayPort with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 3840 x 2160 @ 60 Hz
http://www.asus.com/Motherboards/Z87PRO/#specifications

Men har bytt från DVI till DisplayPort och då fungerar det.
Haha, mjo det stämmer men ser att det kunde missuppfattas. Jag menade att du endast kunde få rätt upplösning med HDMI/Displayport och du behöver ju just 2560*1440. Bra att det löste sig.
 
ANNONS