Annons

Resa med DSLR - Thailand

Produkter
(logga in för att koppla)

Slipstream

Avslutat medlemskap
Hej.

Ska inom kort göra en tre veckors semesterresa till Thailand. Ej så mycket backpack utan förbokade hotell samt hyrd villa tillsammans med vänner. Kommer dock bli lite båtresor mm.

Har på mina tidigare (ganska få) resor (av typen kortare weekendresor á Barcelona och London) kört med D800 + 50mm 1,8 samt något extra batteri och ett gäng minneskort. Min planering till Thailand var att utöka med min SB-900 samt laptop för att kunna backupa till externa HDD. Kommer även plocka med ett stycke GoPro HERO3 black edition med diverse tillbehör.

Har en D300s liggandes som skulle kunna vara ett alternativ då jag tror inte på att ha med mig bägge. Den skulle kunna vara lämplig både med tanke på megapixlar och värde. Dock känner jag spontant att man vill ha med sig det bästa när man äntligen beger sig ut i världen?

Hursomhaver, vad jag undrar är om någon som är mer berest än jag själv därute har något tips för den typen av resa jag nu ämnar göra? Vad tar ni med er för utrustning? Hur skyddar ni den? Både vad gäller under resan och om olyckan skulle vara framme? Tänker jag fel vad gäller optik? Alla tips är välkomna och tages tacksamt emot!


Mvh.
 

antic

Aktiv medlem
Det finns idag drybags av tyg, använde en sån när jag skulle paddla kanot på havet i Indonesien. De tar så liten plats att de kan man pula ner i kameraväskan.

Jag hade med 24-120 och 70-200+1.4TC, det var tungt. Blixt använde jag en del, glad att jag tog med den!
 

MrDip

Aktiv medlem
I Thailand hittar du drybags av gummi överallt i butiker som säljer strandtillbehör, billigt och praktiskt. Räkna inte med att ta bilder första halvtimmen utanför rum med AC då kameran och framför allt frontlins+sökare brukar imma igen ordentligt, vill du vara snäll mot prylarna kan du förvara dom i tät plastpåse tills dom har nått utomhustemperatur.

Jag tar ofta med mig flera gluggar i en större väska och förvarar det jag inte behöver för dagen i huset, sen packar jag t.ex några fasta(14,50,35,135) om jag är i stan eller zoomar(24-70,70-200) på sjön(om båten är låg och tar in mycket saltvattenstänk). Brukar även ta med ett lätt stativ.

EDIT:
Glöm inte cir pol filter!
 
ANNONS