Annons

Ändra i EXIF-filen kontra förlorad bildkvalité?

Produkter
(logga in för att koppla)

biggles-1

Ny medlem
Hej,

Ny på forumet och hoppas kunna få hjälp av er som vet bättre än mig, då jag under några timmar i eftermiddags letat på nätet, men inte hittat det jag sökt.

Mina frågor är:

1) När jag ändrar/lägger till i EXIF informationen på en jpeg-bild och sedan sparar informationen, sparas då hela bilden om igen eller bara den delen som berör Exif?

M a o förlorar jag bildkvalité p g a jpeg-kompression varje gång jag ändrar eller lägger till i EXIF, eller berör det inte jpeg-bilden?

2) Vad gäller om jag "lägger in" en text i bilden typ copyright, adderas den först som ett lager för att sedan sparas tillsammans med jpeg-bilden?

M a o även här är jag intresserad av om jag förlorar i bildkvalité eller inte?

Ser fram emot era synpunkter.

Med vänlig hälsning

Biggles
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nr2. Ändringar du gör i en bild och sparar om i ett förstörande bildformat som ex JPG så förlorar du kvalitet för varje gång du sparar (öppnar sparar, öppnar sparar osv)

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Nr2. Ändringar du gör i en bild och sparar om i ett förstörande bildformat som ex JPG så förlorar du kvalitet för varje gång du sparar (öppnar sparar, öppnar sparar osv)

/Stefan
Torde väl gälla om man ändrar EXIF också i exempelvis PS, eller är programmet smart nog att inte ge sig på själva bilden?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Torde väl gälla om man ändrar EXIF också i exempelvis PS, eller är programmet smart nog att inte ge sig på själva bilden?
Ja om man sparar bilden som bild. Men man kan ju välja att bara ändra EXIF också. Finns specialprogram för det eller helt enkelt använda windows explorer-

/Stefan
 

biggles-1

Ny medlem
Ja om man sparar bilden som bild. Men man kan ju välja att bara ändra EXIF också. Finns specialprogram för det eller helt enkelt använda windows explorer-

/Stefan
Tack för återkoppling.

Blir dock lite konfunderad då det är just detta jag vill klara ut, då jag inte vill "förstöra/försämra" kvalitén på bilden OM jag "bara" ändrar i EXIF datan. Så vad gäller i följande fall?

1) Jag använder normalt PSE 11 och frågan är då hur hanterar programmet om jag spara EXIF data genom att ändra via "Filinformation"? Sparas hela bilden eller enbart EXIF data?

2) Motsvarande om jag använder Utforskaren i Windows, hur sparas informationen då, hela bilden eller enbart Exif datan?

3) Är det någon skillnad om jag istället högerklickar och ändrad filen via "Egenskaper"?

Ha en skön höstdag / Nils
 
ANNONS