Annons

Värme och kyla..

Produkter
(logga in för att koppla)

Caesar_81

Medlem
Hej!

Då testar jag att lägga till ett ämne igen. Hoppas det stannar denna gången.

Jag skulle bara vilja fråga en sak angående Nikon D5200, och alla övriga kameror i serien för den delen. I instruktionsboken så står där att kameran ej bör användas i temperaturer varmare än 40+ C., och under +/- 0 C. Hur mycket bör man hålla på denna rekommendation? Jag har nyligen köpt en Nikon D5200, och för alla som bor i Sverige, så är vi väl medvetna om att det är kallt (minus grader) ungefär halva året. Men jag tycker att det borde ju gå att använda en kamera utomhus, trots att det är minus grader. Eller? Hur ska man gå till väga i detta fallet? Jag vill kunna gå ute och ta naturbilder, även när det är flera minus.
Any ideas?

Tack för all eventuell respons.

Mvh
Johan
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Min D7000 använde jag med gott resultatt ner till -20ºc. LCD displayen hängde inte med men det gick hur bra som helst att fotografera.
Tänk bara på att inte kliva in i stugvärmen utan att skydda kameran i en riktig kameraväska. Detta för att undvika kondensbildning. Ett tips är att ta ut minneskortet/en innan om man vill kolla bilderna innan kameran har anpassat sig till inomhustemperaturen. Själv lägger jag en trådlös givare till en billig termometer i väskan så jag vet när kusten är klar.
 

Caesar_81

Medlem
Min D7000 använde jag med gott resultatt ner till -20ºc. LCD displayen hängde inte med men det gick hur bra som helst att fotografera.
Tänk bara på att inte kliva in i stugvärmen utan att skydda kameran i en riktig kameraväska. Detta för att undvika kondensbildning. Ett tips är att ta ut minneskortet/en innan om man vill kolla bilderna innan kameran har anpassat sig till inomhustemperaturen. Själv lägger jag en trådlös givare till en billig termometer i väskan så jag vet när kusten är klar.
Okej. Då är det alltså mest temperatur skillnaden och kondensbildningen man ska se upp för. Inte kylan/värmen i sig. Tackar för svaret. Ska genast springa ut med kameran i högsta hugg! Har sett fram emot att få gå ut o ta bilder.
 

hlse

Aktiv medlem
Har också använt kamera neråt -20 utan problem.
Kom bara ihåg att förvara extra batteri på dig, nära kroppen för att hålla det varmt. Kylan minskar kapaciteten.
Låt sen kameran värmas upp långsamt i kameraväskan. Ha inte för brått att ta fram den och kolla bilderna.
Gör annars som föregående skrivare sa. Ta ut minneskortet och låt kameran vara nerpackad.
 

Caesar_81

Medlem
Har också använt kamera neråt -20 utan problem.
Kom bara ihåg att förvara extra batteri på dig, nära kroppen för att hålla det varmt. Kylan minskar kapaciteten.
Låt sen kameran värmas upp långsamt i kameraväskan. Ha inte för brått att ta fram den och kolla bilderna.
Gör annars som föregående skrivare sa. Ta ut minneskortet och låt kameran vara nerpackad.
Okej. Ska göra det. Extra batteri, och uttag av minneskort vid ingång. Sen låta kameran ligga ett tag i väskan, innan man kollar bilderna. Got it! Tackar!
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Nikon vet jag inte, men Pentax är helt ok. Inga problem med display, eller något annat. Kameran på bilden är en otätad modell som regelbundet utsatts för det bilden visar under flera års tid, då och då till lite drygt minus 20 grader. Tas in i värmen utan vidare omsvep med att stoppas in i en lufttät plastpåse el. dyl för att undvika kondens när det kalla kamerahuset kommer in i värmen och inomhusluftens fuktighet avsätts som droppar över kameran (vilket man nog bör göra om man är orolig, kanske om man har en Nikon;-)). Naturligtvis får man ju undvika att slå igång kameran sedan man kommit in och den hunnit torka en stund.

Men håll frontlinsen fri från kondens och frost, den vill man hålla klar. Ta kanske också med en isskrapa till displayen :) (OBS! skämt, kanske kan du få repor)
 

Bilagor

Johnny.H.

Aktiv medlem
Nu var det ju en Nikon TS hade så vad andra fabrikat tål eller inte känns ganska irrelevant.
Särskilt om TS står med näsan tryckt mot ytterdörren och vill ut och plåta i kylan. Det kan ju aldrig skada att vidta ett visst mått av försiktghet om man har en icke vädertätad kamera eller tätad heller för den delen. Visst kan man chansa om man vill men det medför ju alltid risker.

Förresten tål en & annan Nikon oxå lite snö & kyla ;)
Niko.jpg

P.S. Bilden är tagen med en Nex 5R som var ute i samma väder. Fast den hade en Takumar 50/1,4 monterad på vilket troligtvis blev dess räddning ;)
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag tror kameror tål ganska lika då det gäller i alla fall kyla (med reservation för att olika batterilösningar klarar kyla olika). Väta kan ju skilja mellan olika konstruktioner. Min erfarenhet vid väta är att Nikon (D90), Pentax (K-x) och Nex (5N) tål ungefär lika. Har sett problem med alla tre i samma väder (ganska fuktigt). Alla tre återhämtade sig sedan de fått stå och torka.

Det var nog Takumaren som räddade Nex:en i inlägget ovan ;-) När min Nex lade av satt det ett Samyang monterat...
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Eller som en snubbe på SP sa häromveckan; "Vatten & elektronik har inga större problem med varandra. Vatten & elektricitet däremot är svårt att kombinera."
 

eskil23

Aktiv medlem
Det största problemet i kyla är om man står med kameran framför ansiktet en längre tid. Då kan utandningsluften kondenseras både på och, om man har otur, i kameran.
 

gasfot

Aktiv medlem
Jag har haft ett antal Nikonkameror samt kompaktkameror som farit in och ut ur den norrlänska vinterkylan och har inte märkt nånting på funktionaliteten. Har säkert varit ner mot -30 nån gång, Har inte kört med att sakta låta den värmas inomhus eller nåt. Tror nog det värsta man kan göra är att ta in den utifrån och låta den värmas en stund inne och sen gå ut med den så kondensen fryser.
 
ANNONS