Annons

Behöver tips till ny kamera!!

Produkter
(logga in för att koppla)

fluffybunny

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har bestämt mig för att köpa en ny kamera då jag just nu endast använder min mobilkamera. Jag vill ha en kamera som är väldigt enkel att använda men som tar riktigt snygga bilder. Är sugen på någon form av lättare systemkamera, men är ganska lat och skulle antagligen inte orka ställa in inställningarna särskilt ofta. Dessutom så är jag nybörjare när de gäller systemkameror så kan tyvärr inte så särskilt mycket om dem heller.

Nu undrar jag då om det är någon av er som har något bra tips på en kamera som skulle passa mig och som inte alltför dyr (ungefär max 6000)?

Tacksam för snabba svar :)
 

Mekitaton

Aktiv medlem
Kanske kika på några av "proffskompakterna"?
Canon G16 till exempel.
Fördelen med Canon är att de är väldigt lätta att förstå sig på, iaf jag tycker det då jag jämför mellan Nikon och Canon, så då det kommer till proffskompakter så skulle iaf jag alla gånger kika på Canon.
Vill man sätta ut lite mer pengar så finns Canon G1x

Båda tar fina bilder samt har manuella inställningar om man vill använda dem.
De är också rätt små och behändiga om man jämför med systemen.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Idag är ju stystemkameror lika automatiska som din mobiltelefon om du vill, så jag tror inte du behöver oroa dig för att du är för lat för att orka göra nödvändiga inställningar så ofta. De dagar du känner dig extra energisk finns dock möjligheten.

Vad som skiljer systemkameran från din mobil, förutom att du kan byta objektiv, är att de har större sensor. Större sensor innebär att de kan samla in mer ljus vilket i sin tur innebär mindre brus vid svagt ljus. Större sensor innbär även att motivet måste avbildas med större avbildningskala på
sensorn för att fylla ut bilden lagom mycket. Eftersom skärpedjupet minskar med ökande avbilningskala innebär detta att det blir lättare att ta bilder med lugna fina oskarpa bakgrunder om sensorn är stor.

Bland de mer pisvärda instegskamerorna du kan hitta idag finns Nikon D3300. Den är dessutom ganska liten för att vara en DSLR kamera. Vill du ha mindre finns förstås spegellösa. men bra sådana blir oftast dyrare.
 
ANNONS