Annons

Utrustning för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

blom90

Aktiv medlem
Hej,

Jag har börjat intressera mig för porträtt- och modellbilder och är sugen på att själv börja fota sådana bilder.

Men jag undrar vilken utrustning som krävs (utöver kunskapen) för att få riktigt bra bilder?

Själv äger jag följande:
  • Nikon D7100
  • Blixt - Nikon SB700
  • Sigma 17-50mm f2.8
  • Sigma 50-150mm f2.8
  • Nikon 35mm f1.8
  • Kamerastativ

Utrustning som jag funderar på att köpa:
  • Reflexskärm
  • Softbox
  • Stativ till blixten

Vad behöver jag och vad kommer jag att ha mest användning av?

I dag fotar jag nästan enbart dokumentärbilder och använder nästan aldrig blixten.
 

azus

Aktiv medlem
Ett vitt paraply är lättare att börja med än en softbox, betydligt billigare ochså. Du bör skaffa ett sätt att utlösa blixten när den är på stativet, antingen med sladd eller med trådlös sändare, även om kommandoläget från kamerablixten ochså fungerar.
Lär dig även att använda blixten i manuellt läge, dvs ingen ttl. Detta är dock en smaksak.
 

blom90

Aktiv medlem
Ett vitt paraply är lättare att börja med än en softbox, betydligt billigare ochså. Du bör skaffa ett sätt att utlösa blixten när den är på stativet, antingen med sladd eller med trådlös sändare, även om kommandoläget från kamerablixten ochså fungerar.
Lär dig även att använda blixten i manuellt läge, dvs ingen ttl. Detta är dock en smaksak.
Hur viktigt är det att införskaffa sig paraply/softbox? Hur ofta använder man det? Går det att enbart klara sig med en reflexskärm?
 
ANNONS