Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Tamron SP 90mm och 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

BRAMS

Medlem
Hej
Jag har ett ganska gammalt Tamron SP90mm macroobjektiv (ej bildstabilisator) som tjänat mycket väl under åren. Jag har använt det på en 450D och en 60D utan problem.
Nu har jag bytt upp mig till en 5D mark III, och det fungerar inte riktigt lika bra längre.
Med denna kombination får jag felmeddelande 01, att objektiv och hus inte har full kontakt, och att jag ska rengöra kontakterna. Detta har jag naturligtvis provat utan resultat.
Efter ett par bilder utan problem kommer detta meddelande, det försvinner ibland när jag startar om kameran eller vrider av, och på objektivet.
Jag har även problem med autofokus, som inte riktigt vill. Bländaren "dör" och vill inte öppna resp. stänga, trots att indikatorn på kameran visar andra värden. Det kommer ibland lite skumma okända ljud från objektivet som jag inte upplevt förut, i samband med något av ovanstående symtom.

Jag har andra objektiv, ex 24-105, MP-E 65mm, Sigma 50mm 1,4, Tokina 12-24 etc, som alla fungerar felfritt på det nya huset.

Jag har också en 1000D som jag sparat som reservkamera. Detta huset fungerar utan problem tillsammans med mitt Tamron 90.

Någon som har något förslag vad som kan vara fel? Är det objektivet eller huset som spökar?
Jag antar att det inte är värt att lämna in objektivet på lagning? Om det är det, vart är det bäst att göra det i Göteborg?
 

holycrap

Aktiv medlem
Hej
Jag har ett ganska gammalt Tamron SP90mm macroobjektiv (ej bildstabilisator) som tjänat mycket väl under åren. Jag har använt det på en 450D och en 60D utan problem.
Nu har jag bytt upp mig till en 5D mark III, och det fungerar inte riktigt lika bra längre.
Med denna kombination får jag felmeddelande 01, att objektiv och hus inte har full kontakt, och att jag ska rengöra kontakterna. Detta har jag naturligtvis provat utan resultat.
Efter ett par bilder utan problem kommer detta meddelande, det försvinner ibland när jag startar om kameran eller vrider av, och på objektivet.
Jag har även problem med autofokus, som inte riktigt vill. Bländaren "dör" och vill inte öppna resp. stänga, trots att indikatorn på kameran visar andra värden. Det kommer ibland lite skumma okända ljud från objektivet som jag inte upplevt förut, i samband med något av ovanstående symtom.

Jag har andra objektiv, ex 24-105, MP-E 65mm, Sigma 50mm 1,4, Tokina 12-24 etc, som alla fungerar felfritt på det nya huset.

Jag har också en 1000D som jag sparat som reservkamera. Detta huset fungerar utan problem tillsammans med mitt Tamron 90.

Någon som har något förslag vad som kan vara fel? Är det objektivet eller huset som spökar?
Jag antar att det inte är värt att lämna in objektivet på lagning? Om det är det, vart är det bäst att göra det i Göteborg?
Antaget att båda husen fungerar med de andra objektiven, och endast kombinationen 5D + Tamron 90mm krånglar så får vi anta att det är något med just kontakten mella de två enheterna som har problem.
Möjliga orsaker skulle kunna vara:
* Glapp i kontakten. Kanske är objektivets kontakter slitna, och 5D har känsligare toleranser vilket gör att de inte får kontakt ordentligt.
* Något har ändrats i hur Canons kamerahus kommunicerar med objektiv som gör att Tamrons gamla objektiv inte längre fungerar korrekt.

För att vidare felsöka bör objektivet testas på andra exemplar av 5D och eventuellt även på någon annan kamera som är av samma generation, kanske 6D eller 1DX.

Ett annat intressant test vore att testa ett annat exemplar av objektivet på din kamera.

/P

PS. Blev mest spekulation och testidéer som du säkerligen redan har tänkt ut själv.
 
ANNONS