Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips inför safari & fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Piga Pitcha

Ny medlem
Hej! Jag kom just hem ifrån Tanzania, där jag varit på safari med Dahlsafaris som anordnade en speciell fotosafari för mig. Många frågar inför sin safari vilket objektiv de skall ha, men det är inte det avgörande för hur ni lyckas med fotograferingen under en safari.

Nedan kommer mina erfarenheter ifrån min femdagars resa som jag gjorde till de berömda parkerna Serengeti, Ngorongoro, Lake Manyara och Tarangire.

Regler:
1) Var helst ensam i jeepen och undvik medpassagerare som sätter jeepen i gungning när man söker stabilt underlag på taket utav jeepen. Bilarna är ganska höga och minsta gungning ger stort utslag, vilket förstör telestativbilderna.

2) Var lite osvensk och "bossa" över chauffören så att han stannar där du vill och backar eller kör fram om du inte är nöjd med hur bilden skall synas i din sökare.

3) Det är tämligen värdelöst att fotografera på dagen i Tanzania, förutom molniga dagar under regnperioden när solen bryter fram och lyser upp tunga regnmoln. Bästa fotograferingen är på tidiga morgonen när det dels är bra ljus, men mycket action med hungriga lejon på jakt. Problemet är att de flesta nationalparker inte öppnar förrän kl 06.30. Häng på parklåset och bestäm åt en ev. morgontrött chaufför att ni lämnar hotellet först av alla.

4) Välj rätt park för ditt objektiv. Den ända parken i Tanzania där djuren är oskygga och kommer nära jeepen är i Ngorongorokratern. Här kan man få kallaskort med en enkel simpel kamera. I Serengeti så rekommenderar jag att ta med det största objektivet som du orkar bära med dig.

5) Se till att ha flera kamerahus. Dammet under en safari ser effektivt till att det blir knepigt att byta objektiv.

6) Ta med en laddare som har 220v överspänningsskydd och engelsk kontakt så kan du tryggt ladda kamera under natten på ett undermåligt elnät som ofta förstör laddare.

7) Se till att du kan ladda din kamera på jeepens 12v uttag ifall batteriet tar slut.

8) Undvik att fotografera folk. De blir galna. Om fotografering skall ske är det lämpligt med teleobjektiv inifrån safarijeepen, men det måste ske i smyg. Ni kan även förhandla pris med folk som ni vill fotografera. Ta ALDRIG kort på en Massaj om det inte är överenskommet. Kan bli mycket farlig situation.

Det var allt!
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Låter som en fantasktisk resa!
Jag tycker att dina råd och rekommendationer är mycket kloka. Själv har jag aldrig varit i Tanzania men väl i Sydafrika. Det finns säkert en hel del skillnader mellan länderna, men ett par saker skulle jag vilja kommentera:
1) Ensam i jeepen är väl en prisfråga? Vi åkte i öppna jeepar och det var förbjudet att resa sig, så några gungningsproblem har jag inte upplevt.
2) OK, men med viss måtta. Den som kör jeepen är ansvarig för din säkerhet och förväntas kunna en del om djuren och dess beteende. Det är vilda djur och inte alltid fullt så snälla som de ser ut.
3) I de parker som jag varit har vi bott inne i parken. Vid senaste besöket så väcktes vi 05:15 av vår ranger och sen var det bara att hoppa upp i jeepen
 

Piga Pitcha

Ny medlem
Hej Kjelle!

Det var därför jag valde Dahlsafaris. De behöver inte fylla safarijeepen med fyra personer för att få ekonomi. Merparten av deras personal är ifrån Tanzania och de har inga mellanhänder på sina resor då deras tanzaniska bolag har svensk hemsida. Jag kollade runt och deras priser var detsamma som konkurrenter tog, men då hade konkurrenterna en överfylld jeep.

I Tanzania så sitter man inte upphöjd på ett flak när man åker på safari. De har stängda bilar (pga av allt damm på savannen) med en sol/taklucka som öppnas när det är dags för djurskådning. Dvs man tar av sig skorna och ställer sig på sitt säte.

Vad jag menar med att man skall vara lite boss är att när det kommer till närkontakt med djur så bestämmer chauffören, men när det kommer till var jeepen skall stå i förhållande till buskar och träd när man vill ta den perfekta bilden på ett icke aggressivt djur så skall man vara bestämd.

Det bästa är när man bor inne i parken, men för att förhindra tjuvjakt så har alla parker i Tanzania körförbud under dygnets mörka timmar.
 

djungel

Aktiv medlem
Bra tips. Men jag håller inte med om att djuren inte kommer nära jeeparna i serengetti. Vi hade både leopard och gepard 1 meter från jeepen. Lejonen var ofta 10 meter från jeepen. Hyenor kunde komma så nära som 10 cm från tälten på natten, likaså buffel.

I vårt fall var det längre avstånd till djuren i Ngorongoro, Inget spännande inom 30 meter och ofta var det 50-100 meter bort. Så det kanske är från dag till dag.

Mitt viktigaste tips är nog reservutrustning. Ett extra kamerahus är ett måste.

Ett annat tips är att kolla med de afrikanska bolagen för bättre/längre safari. Jag bokade allt genom ett Sydafrikansk bolag och då var det helt andra kostnader. Man har lätt räd att dubbla tiden i nationalparkerna.

Bra att vi delar med oss av erfarenheter fast de inte är lika.
 

djungel

Aktiv medlem
Får man fråga vad en 5 dagars safari gick på totalt?
Jag undrar också vad Dahls tar för deras safari nu. Förra året tror jag att jag valde bort Dahls och några andra just för att de var extremt dyra. Men jag är inte 100% om det var Dahls. Jag valde i alla fall en betydligt billigare variant med Sydafrikanska Nomads där jag "köpte till" en safari i bla. Serrengetti för ca 4000 kr i fyra dagar. Jag har sett "Svenskbaserade" företag som tar 30 000 kr för en dryg vecka och detta var inget alternativ för min del. Jag tror jag betalade ca 20 000 kr för 30 dagar varav 6-7 dagar var safaris. (exkl flyget)
 

Piga Pitcha

Ny medlem
Safari

Jag skickade offert till flera bolag och eftersom vi ville vara själva i jeepen så var det bara Dahl safari som kunde erbjuda en safari som rymdes inom vår budget. De andra bolagen ville att vi skulle dela jeep med massa okända människor, vilket vi var helt ointresserade av. Jag och min sambo betalade 1800 USD per huvud för en femdagars safari med boende i Arusha före och efter vilket vi bedömde som prisvärt.

Tydligen är det val av hotell under safarin som påverkar priset mest, så vi ville bara ha enkelt och rent. Vi tycker att ifall man åker till afrika så gör man det för fotografering i världsklass utav den storslagna naturen. Hotellen ser vi mer som en plats där man sover några timmar för att fortsätta äventyret i nationalparkerna.

I Ngorongorokratern är djuren vana vid människor (massajer som vallar ko hjordar) och mycket jeepar på en begränsad yta och därför är de oskygga. Dock kan man ju ändå ha otur att djuren är långt ifrån stigarna som jeeparna kör på eftersom det är förbjudet med "off road" körning.

I Serengeti finns det inga människor och det är enorma ytor så djuren är generellt mer skygga. Men det är klart att Serengeti också bjuder på storslagen fotografering.

Som alltid med fotografering så gäller det att vara på rätt plats vid rätt tid för den perfekta bilden.
 

Johan mårtensson

Aktiv medlem
Jag skickade offert till flera bolag och eftersom vi ville vara själva i jeepen så var det bara Dahl safari som kunde erbjuda en safari som rymdes inom vår budget. De andra bolagen ville att vi skulle dela jeep med massa okända människor, vilket vi var helt ointresserade av. Jag och min sambo betalade 1800 USD per huvud för en femdagars safari med boende i Arusha före och efter vilket vi bedömde som prisvärt.

Tydligen är det val av hotell under safarin som påverkar priset mest, så vi ville bara ha enkelt och rent. Vi tycker att ifall man åker till afrika så gör man det för fotografering i världsklass utav den storslagna naturen. Hotellen ser vi mer som en plats där man sover några timmar för att fortsätta äventyret i nationalparkerna.

I Ngorongorokratern är djuren vana vid människor (massajer som vallar ko hjordar) och mycket jeepar på en begränsad yta och därför är de oskygga. Dock kan man ju ändå ha otur att djuren är långt ifrån stigarna som jeeparna kör på eftersom det är förbjudet med "off road" körning.

I Serengeti finns det inga människor och det är enorma ytor så djuren är generellt mer skygga. Men det är klart att Serengeti också bjuder på storslagen fotografering.

Som alltid med fotografering så gäller det att vara på rätt plats vid rätt tid för den perfekta bilden.

Var det inkl flyg?
 

ErlandH

Aktiv medlem
1) Var helst ensam i jeepen och undvik medpassagerare som sätter jeepen i gungning ...

2) Var lite osvensk och "bossa" över chauffören så att han stannar där du vill ...
Intressant rapport och verkar vara kloka synpunkter.


Ett annat alternativ är att åka till Sydafrika och vara sin egen chaufför i en hyrbil. I Kruger skulle 3600 usd räckt till två veckors safari, i Kgalagadi något mindre.

Och människorna i Sydafrika har sällan något emot att bli fotograferade.
 

Mathias Hj

Aktiv medlem
Intressant rapport och verkar vara kloka synpunkter.


Ett annat alternativ är att åka till Sydafrika och vara sin egen chaufför i en hyrbil. I Kruger skulle 3600 usd räckt till två veckors safari, i Kgalagadi något mindre.

Och människorna i Sydafrika har sällan något emot att bli fotograferade.
Kgalagadi i sydafrika är en riktig höjdare som varmt kan rekommenderas.
Hyrde en Toyota Hilux och åkte runt i under en vecka, det bästa av allt var
att Europcar sedan missade att ta betalt för den
så det blev gratis:)
 
ANNONS