Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D och Canon 6D olika vattenpass

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej. Jag använder mitt vattenpass flitigt och har precis bytt från7D till 6D.
Har jag missat något eller har dom tagit bort halva funktionen med vattenpasset?

På 7D kan man ställa vattenpasset för två sidor, dvs horisontellt och vertikalt. På 6D kan man bara se det horisontella?

Är det någon som kan bekräfta detta?
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Hej. Jag använder mitt vattenpass flitigt och har precis bytt från7D till 6D.
Har jag missat något eller har dom tagit bort halva funktionen med vattenpasset?

På 7D kan man ställa vattenpasset för två sidor, dvs horisontellt och vertikalt. På 6D kan man bara se det horisontella?

Är det någon som kan bekräfta detta?
Jag har ingen aning, men framgår inte det av bruksanvisningen/handboken?
 
Hej. Jag använder mitt vattenpass flitigt och har precis bytt från7D till 6D.
Har jag missat något eller har dom tagit bort halva funktionen med vattenpasset?

På 7D kan man ställa vattenpasset för två sidor, dvs horisontellt och vertikalt. På 6D kan man bara se det horisontella?

Är det någon som kan bekräfta detta?
Japp, 6D har tyvärr endast horisontellt vattenpass (i både landskap och porträttläge). Jag har också en 6D och blev lite besviken på det själv, men man lär sig leva med det också.
 

aksello

Aktiv medlem
Tack Mattias. Jag tyckte dom gömde det långt ner i informationen. Också besviken, det är lite av en dealbreaker för mig. Får hoppas på "supermegapixelkameran" senare i år.
Tack!
 
Ingen orsak.
Men priset är ju oslagbart för en fullformatare. Fokussystemet har ju blivit utskällt också, men det är inga problem om man bara lär sig hantera det. Jag är överlag nöjd med min 6D, trots dess tillkortakommanden.
 

aksello

Aktiv medlem
Instämmer, priset är oslagbart. Jag saknar "hela" vattenpasset, fokusknapparna och joysticken. Men jag kan leva med det.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är väl uppenbart att man plockat bort en del finesser från 6D enbart för att den inte skall blir "för bra" jämfört med 5D.

Jag är nöjd med min, men har inte riktigt förlikat mig med hur man väljer fokuspunkt och punkternas fördelning.
 
Det är väl uppenbart att man plockat bort en del finesser från 6D enbart för att den inte skall blir "för bra" jämfört med 5D.

Jag är nöjd med min, men har inte riktigt förlikat mig med hur man väljer fokuspunkt och punkternas fördelning.
Jag har svårt att förstå att en sån detalj som hur man väljer fokuspunkt blir viktigt att göra sämre på 6D än 5D för att 6D inte ska bli för bra. Man gör ju det bara krångligare. Man borde iallafall få alternativet att kunna ändra samtliga punkter med ratten vid avtryckaren utan att behöva byta rad med ratten vid displayen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har svårt att förstå att en sån detalj som hur man väljer fokuspunkt blir viktigt att göra sämre på 6D än 5D för att 6D inte ska bli för bra. Man gör ju det bara krångligare. Man borde iallafall få alternativet att kunna ändra samtliga punkter med ratten vid avtryckaren utan att behöva byta rad med ratten vid displayen.
Underliga äro marknads- och utvecklingsavdelningarnas vägar! :)
 

aksello

Aktiv medlem
Jag har ett sånt vattenpass, men eftersom jag använder blixt eller blixtsändare blir det ändå massa onödigt jobb.
 

aksello

Aktiv medlem
Jag tycker den dedikerade joysticken på t ex 5D och 7D är betydligt bättre än att använda det yttre hjulet på 6D. Hittills har jag i alla fall inte vant mig.

Håller med helt och hållet. Speciellt jobbigt med handskar. Jag tycker heller inte om att behöva zoom med slutarhjulet.
 
ANNONS