Annons

Tips på en analog och liten system

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Just F3 är den Nikonkamera som jag använt mycket och som jag tycker minst om av en enda anledning, och det är den lilla fåniga displayen i sökaren som används för att ställa in exponeringen. Då (på 80-talet) var det ju många som tyckte det var lite kul med en LCD-display, men rent användarmässigt är det inte alls lika bra som t.ex. en följevisare (tycker jag) eftersom man då inte hade en aning om hur mycket fel exponeringen låg enligt kameran.
 

beetle

Aktiv medlem
En av sakerna man skall kolla noga på en F3 är just LCD-displayen! Den kan blekna med tiden och även tappa en del av sin information :(
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Små nätta och lätta analoga systemkameror det är Olympus.

men om du nu vill ha något annat analogt så rekommenderar jag följande oavsett pris.
1. Nikon F2A/F2AS
2. Nikon F4
3. Nikon F3
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Själv måste jag definitivt rekommendera Olympus OM-1. Har en själv med ett 50mm och en 135:a. Det bästa med OM-1:an är den ENORMA och ljusa sökaren som visar 100% och den underbart mjuka och behagliga slutaren, som går att handhålla ända ner till 1/8 sek - till skillnad från min Nikon FM2:a som ej går att handhålla under 1/125 sek pga den otroligt kraftiga och EXTREMT högljudda slutaren. OM-1:an är väldigt liten och smidig. Kan faktiskt inte komma på något negativt med den.

Och JO, objektiven fungerar utmärkt på i stort att alla spegellösa system med billiga adaptrar, tex Olymous OM-D, Sony A7/A6000 eller Fujis alla fantastiska modeller.

Kom bara ihåg att inte snåla på det analoga kamerahuset, jag snålade mig igenom så många halvdana kamerahus som bara höll några månader till nåt år för de var för slitna.. När jag väl slutade snåla fick jag ärva både Olympusen och en Praktica med tre objektiv - i stort sett oanvända. Nu förstår jag värdet i en kamera man kan lita på, helt underbart!
 

Tre Ess

Aktiv medlem
Hej!

Är helt färsk här, men har fotat en del analogt med först en kompakt, och nu senaste tiden med en Olympus 35. Men den har börjat läcka lite, och jag känner mig lite låst. Så jag har kollat runt på lite analoga systemkameror + objektiv, bl.a. här på forumet. Men jag har inte så stor koll på märken och modeller, vilket gör det rätt svårt.
Så jag tar tacksamt emot tips!

Vad jag söker är främst en liten och nätt, då jag ofta vill bära den med mig.
Då jag inte är särskilt erfaren får den också gärna vara hyfsat lätthanterlig.
Har inte heller särskilt stor koll på objektiv. Vad är mest "basic"? Fotar mest med fokus på ca 0,5-10 meter. Ofta motiv i rörelse.
Budgeten är lite begränsad, runt ca 1000-1500 kr.

Så, har ni några förslag på den perfekta kameran?
Jag har flera kameror och objektiv du kan få av mig. Får jag bara adressen så packar jag ihop lite grejer. Du kan gå via min sida och skicka ett mail.
 
ANNONS