Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisförslag Nikon D90 + Nikon 16-85 mm + blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag överväger att sälja min systemkamera här på Fotosidan, men är osäker på vad priset bör ligga på. Det gäller detta:

Nikon D90

Nikon DX 16-85mm 1:3,5-5,6. (Ett premiumobjektiv som inte ingick i standardpaketet.)

Speedlight SB-600.

Utrustningen är från 2009 och är fortfarande up to date rent tekniskt.

Nytt kostade alltihopa cirka 12 000 kronor, om jag minns rätt.

Någon som har en idé om vad allt, eller delarna var för sig, är rimliga att sätta för pris på?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag överväger att sälja min systemkamera här på Fotosidan, men är osäker på vad priset bör ligga på. Det gäller detta:

Nikon D90

Nikon 16-85mm 1:3,5-5,6. (Ett premiumobjektiv som inte ingick i standardpaketet.)

Speedlight SB-600.

Utrustningen är från 2009 och är fortfarande up to date rent tekniskt.

Någon som har en idé om vad allt, eller delarna var för sig, är rimliga att sätta för pris på?
D90: <2000:- (D300 går för max 2500:)
16-85: <2500:- (18-200 VR I säljs för 2500:)
SB600: 900:- (osäkert då en SB800 säljs för 1000:-, men märkligt nog brukar amatörblixtarna åtminstone säljas till nästan samma begärda pris (om man får ut det är en annan fråga)).

Tillsammmans: 5000:-. Vill man vara säker på att få det sålt ganska snabbt - sätt 3900:-.
 

horvendile

Aktiv medlem
Det är möjligt att du skulle kunna få aningen mer för 16-85, jag bara tycker mig minnas att den annonseras ut för lite mer än så. Vilket förvisso inte betyder att den säljs för det.

Jag tycker att en tumregel som funkar ganska ofta är att objektiv i gott skick säljs för runt 2/3 av nypriset i den mån de fortfarande säljs nya, fast man får inte ut så mycket för kitobjektiv. 16-85 har sålts i vissa kit, så den kan mycket väl lida av det.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det är möjligt att du skulle kunna få aningen mer för 16-85, jag bara tycker mig minnas att den annonseras ut för lite mer än så. Vilket förvisso inte betyder att den säljs för det.
Ja, minst 3000 tycker jag att du borde kunna få för den. 16-85 är en av Nikons bästa kitt-objektiv. Det beror lite på skicket också. Jag betalade 400 euro för min, men då var den i nyskick med kartong och allt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, minst 3000 tycker jag att du borde kunna få för den. 16-85 är en av Nikons bästa kitt-objektiv. Det beror lite på skicket också. Jag betalade 400 euro för min, men då var den i nyskick med kartong och allt.
Kollar man blocket ligger de ofta under det. Betänk också att då 16-85 var ny kostade den mer än 18-200 (för att den var ny). Då 18-200 version ett och två är så lika klämmer det nog ner priset en del. Man kan försöka sätta ut för vad som helst, det handlar om chans för möjligen högre pris kontra lång tid ute till försäljning. Tänk också på att sedan den kom ut har det kommit drösvis med olika 17/18-50/55 bl 2,8 till försäljning och även Sigma 17-70.
 
ANNONS