Annons

Hyra utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Mobilfoto1

Ny medlem
Innan jag vill lägga en massa pengar på en bra utrustning så undrar jag om det är någon som kan ge tips om något företag som kan tänkas hyra ut utrustningen innan jag bestämmer mig för att köpa den?

Tänkte att det kan vara bra att testa på några olika märken och objekt.

Kika in på min sida för att se vad som är intressant för min del då jag är ny inom ämnet

http://nouw.com/MrsRa/category/galleri
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Både ja och nej på den frågan.

Rajala, ProCenter och Scandinavian Photo har hyrservice. Det är dock lite olika villkor beroende på vem du går till. Rajala har en policy som drar av hyrkostnaden om du bestämmer dig för att köpa. Dock är det inte hela sortimentet som finns utan endast ett utvalt program. Notera också att särskilda restriktioner finns om du är privatperson.

ProCenter tror jag kräver att du är yrkesverksam. Annars har dom ett ganska brett sortiment.

Scandinavian hyr oavkortat ut till privatpersoner men har (precis som Rajala) ett begränsat sortiment. Mig veterligen görs inget avdrag om köp görs i samband med hyrperioden, men det kanske går att förhandla.

Det finns alltså (mig veterligen) ingen tydlig "try before you buy" även om Rajala kommer närmst (förutsatt att du är intresserad av något som återfinns i hyrlistan)
 

GustafP

Aktiv medlem
På väg att starta...

Jag planerar att starta en sådan tjänst. I USA finns flera (borrowlenses.com, lensrentals.com).

Tror det är en utmärkt idé med tanke på hur svårt det egentligen är att veta om en viss utrustning uppfyller köparens önskemål enbart baserad på teoretisk information (tester osv.).

Vet ju själv hur många köp man har gjort genom åren som sedan visade sig inte passa på ett eller annat sätt.

Ett annat användningsområde för en sådan tjänst är givetvis om man temporärt är i behov av viss specifik utrustning, ex. jobb, resa mm.

Så håll utkik :)
 
ANNONS