Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota hockey hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Olssonebba

Ny medlem
Hej,
Jag har börjat fota när min lillebror spelar hockey vilket jag tycker är jätte roligt!
Eftersom ishallarna oftast har väldigt dåligt ljus måste man dra upp iso rejält vilket gör att bilderna blir väldigt brusiga. Hur gör jag för att ta bort bruset?

Jag skulle även bli jätteglad om ni skulle vilja dela med er av era tips och trix och vad ni använder för inställningar när ni fotar för att få till den perfekta hockeybilden! :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns ett antal trådar om att fotografera hockey i ishallar.
Prova sökfunktionen med hockey eller ishall så hittar du dem.
Ofta startar de med att fråga efter utrustning. Men när utrustningsråden är givna så brukar det komma lite tips om HUR man bör ställa in kameran för att få ett så bra resultat som möjligt.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Hej,
Jag har börjat fota när min lillebror spelar hockey vilket jag tycker är jätte roligt!
Eftersom ishallarna oftast har väldigt dåligt ljus måste man dra upp iso rejält vilket gör att bilderna blir väldigt brusiga. Hur gör jag för att ta bort bruset?

Jag skulle även bli jätteglad om ni skulle vilja dela med er av era tips och trix och vad ni använder för inställningar när ni fotar för att få till den perfekta hockeybilden! :)
om du ställer in kameran så att den fotar i RAW och sen behandlar bilderna i något bildbehandlingsprogram så kan du i viss mån ta bort bruset eller åtminstone göra det lite mindre brusigt.

Det ÄR en utmaning att ta bra bilder på snabba motiv i dåligt ljus.

Att ha bra sk ljusstyrka på objektivet bidrar mycket till mindre grusiga bilder, ju större bländade du kan använda desto bättre.

Olika kameror är också olika bra på höga ISO, en del ger väldigt mycket brus och en del ger lite mindre brus.

Vad gäller inställningar så vet jag inte exakt vilka inställningar som funkar för hockey men om man börjar med bländaren så skall ju den vara så stor som möjligt, alltså den lägsta möjliga siffra som din optik medger.
Vad gäller slutartiden så behöver ju den vara tillräckligt kort för att spelarna inte skall bli suddiga pga sk rörelseoskärpa. Det kan du ganska enkelt testa dej fram till. Om du börjar med låt säga 1/1000 sek och tar några bilder, blir de skarpa i din mening att spelarens rörelse är fryst? Ja troligtvis. I så fall kan du testa en längre slutartid låt säga 1/500 sek, funkar den? Om den funkar så kan du testa 1/250 sek om den funkar kan du sen testa 1/125 sek och sen tror jag knappast att du behöver testa något mer för sen blir det nog suddigt av rörelseoskärpa.

När du har hittat största möjliga bländare och den slutartid som fungerar så får ju helt enkelt ISO bli vad det blir, kanske blir det 1.600 eller 3.200 eller 6.400 eller 12.800 eller ja, vad det nu kan tänkas bli.

Utöver detta behöver du antagligen kompensera för att kameran kan bli lurad av att isen i sig trots allt är mycket ljusare än spelarna och för att inte de skall bli för mörka så kan du behöva gå upp i ISO lite ytterligare.

Jag plåtar min son som spelar innebandy, när han var mindre funkade det med 1/125 sek för de små killarna rörde sig inte så snabbt, i takt med att han blivit äldre så har jag behövt använda allt kortare slutartider för att inte få oönskad rörelseoskärpa. Jag skriver oönskad, för ibland det man ju faktiskt vilja ha viss rörelseoskärpa vilket kan ge en känsla av fart o aktion.

ett bra sätt att få mer konkreta tips är att ladda upp bilder du har tagit på ishockey direkt här i tråden så kan du få mera exakta tips och råd, jag vet att det finns många här inne som plåtar hockey.

använd också sökfunktionen så hittar du säkert en hel del tidigare trådar om ishockey
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
1) Kul att du tycker det är roligt att fotografera sport - det är vi många som tycker :)

2) För att följa upp det Erik skrev, här är några tidigare trådar i ungefär samma ämne:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=159910

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=139048

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=122641

Ett gammal blogginlägg från Tage Olsin som fotat otroligt mycket hockey genom åren
http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/installningar-ishockey.htm

3) Mitt främsta tips: ha alltid hjälm om du står i båset eller vi sargkanten.
 

Ajh

Medlem
Teknik

Utöver alla tekniska råd du redan fått.
Så kan man i vissa spel situationer komma undan
med lägre iso och slutar tider.

Tex i PP, under uppvärmning och dom övningarna som sker
då går det långsammare.

Numera kan man ju dessutom göra en hel del i efter arbetet.
Som redan nämnts kan du fota i RAW så gör det.
www.moderskeppet.se finns många bra kurser för bildbehandling.
Både Photoshop och lightroom har bra lösningar för att minska brus
men bibehålla skärpan.

Nu var det något år sedan jag fotade hockey sist.
Samt ljuset varierar ju väldigt mycket i olika hallar.

I SHL hallar så hade jag en ofta slutar tid på 1000/1250 och ett 70/200 objektiv med bländare 2,8.
Mindre hallar har ofta sämre ljus dock brukar man få tillgång till andra ytor på ett annat sätt.
Kanske kan du få vara på isen vid uppvärmning?
Då kan man ju komma undan med mindre objektiv och ännu bättre bländare osv.
 

VisualD

Aktiv medlem
3) Mitt främsta tips: ha alltid hjälm om du står i båset eller vi sargkanten.
Jag fick till och med nästan en puck i huvudet när jag stod bakom plexit i ena hörnet. Underskatta aldrig en pucks förmåga att behålla fart när den studsar mot något eller flyger längsmed nät eller sarg.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
1) Kul att du tycker det är roligt att fotografera sport - det är vi många som tycker :)
...
3) Mitt främsta tips: ha alltid hjälm om du står i båset eller vi sargkanten.
+100

För några år sedan så fick jag en klubba med rejäl kraft på min hjälm.
Så sent som i Söndags så fick jag ett slagskott på hjälmen.

I övrigt bra att du länkar till existerande trådar.
All info som behövs finns redan här på FS.
 
ANNONS