Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv till Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

SoniaS

Medlem
Hej!

Jag är ute efter ett nytt objektiv till min Canon EOS 70D. Jag fotar ganska varierat - allt ifrån resebilder, landskap, porträtt, evenemang osv, så jag vill att det ska vara ganska flexibelt. Tanken är att detta objektiv ska ersätta det objektiv jag fick med kameran när jag köpte den, så vill gärna ha zoommöjlighet och stort bländartal är ett plus då jag gillar att fota med kort skärpedjup.

Har kikat lite på Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art och undrar om ni har några tankar/synpunkter på det, eller kanske har något annat objektiv att tipsa om som går att använda som "standardobjektiv" och passar bra för Canon EOS 70D? Min budget ligger på max 6500.

Tack på förhand!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag tycker Sigma 18-35 ser bra ut och ger mycket normalzoom för pengarna. Objektivet har också fått fina omdömen, det låter som ett bra köp.

/Ulf
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
18-35 känns som extremt begränsat om du ska använda det som enda objektiv. Dels är det förhållande vidvinkligt och dels är zoomen minimal. Men vad har du idag?

/Sven
 

ErlandH

Aktiv medlem
Canon 17-55/2,8 ryms i din budget om man räknar med lite black friday-rabatt i morgon och 550 kr i cashback.
 

AFJ

Aktiv medlem
18-35 är väl inte direkt vidvinkligt på en APS-C men jag håller med om att det är ganska begränsat zoom-omfång.

Erlands förslag om 17-55 2.8 IS tycker jag är bra. Jag har goda erfarenheter av den gluggen. Kanske att även detta är lite i kortaste laget för att vara den perfekta allround-zoomen men det har ljusstyrkan och IS så det får min röst.
 

SoniaS

Medlem
Tack för svaren! :)

Tänker även på Sigma 17-50mm 2.8, betydligt billigare och verkar enligt recensioner väldigt bra. Kan det vara nåt?
 

foto_nooben

Medlem
För egen del så slog jag till på Sigma 18-35 och jag kan säga att jag är mycket imponerad av vad jag lyckats fota hittills. Men jag har inte så lång erfarenhet av foto ännu och slog egentligen till när fotokungen senast hade en drive.

Målet är att dessutom uppgradera huset till just 70D.. så det blir kombon jag kommer köra.

18-35 i APS-C ger ju brännvidd på 28,8-56 mm (dvs Normalzoom).

Nackdelarna med objektivet är egentligen bara storleken och vikten.

En ganska bra video som går igenom ett gäng gluggar är denna:
https://www.youtube.com/watch?v=T3UfbsdfUu8

Jag är såpass nöjd med denna sigma glugg att nästa köp på gluggsidan nog kommer bli 50/1.4 för att nå 80 mm.

MVH //
foto_nooben
 

rronnbac

Aktiv medlem
Ja, det var den videon som fick upp mina ögon för Sigma 17-50mm 2.8!
Då jag körde APS-C använde jag just Sigma 17-50, och var förbaskat nöjd, klart, fina färger, skarpt, bra af, bra bildstabiliserin.

Köper man ett sånt begagnat så får man ju också lite pengar över, i förhållande till Sigma Art, och kanske kan slå till på t.ex. EF-S 60mm f2.8 Macro, som är ett kanonobjelriv.
 

SoniaS

Medlem
Tackar så mycket för alla era svar! Det är inte lätt att hitta rätt i objektivdjungeln. :) Har nu köpt Sigma 17-50mm 2.8, hittade den för ett bra pris och den verkar ha fått väldigt positiva omdömen. Ser fram emot att få knäppa lite tjusigare bilder!
 
ANNONS