Annons

Tips på semiproffskamera för nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

marianordstrom

Avslutat medlemskap
Hej!

Har försökt att läsa om en massa tester och forum om olika kameror på Internet! Tänkte höra om ni har något tips på en semiproffskamera som ni skulle rekommendera att köpa för en nybörjare i prisklassen mellan 7-10 tusen kronor! Den bör inte kräva allt för mycket manuella inställningar och jag skulle gärna vilja köpa ett 50 mm objektiv till kameran!

Vilken/vilka modeller och objektiv skulle ni rekommendera?

Tack på förhand!

Mvh Maria
 

Parsi

Aktiv medlem
Hade det bara varit så lätt, hade det väl bara sålts nån enda kameramodell.

Dvs, du behöver nog tänka igenom lite mer vad du vill ha av kameran. Liten, lätt? Eller väldigt flexibel? Och storlek på sensorn är ju också ett val. Där låter det på dig "semiproffskamera" som om du tänkt dig APS-C?

"Den bör inte kräva allt för mycket manuella inställningar ".

Tja, det är ju så att de allra flesta av dessa kameror har ungefär samma användnings-möjligheter.
Dvs, först kan du välja mellan två huvudfunktionssätt, där det ena har en massa inställningar som alla försöker göra bilden åt dig. Där finns t.ex helautomatisk - bara sikta och knäpp, helautomatisk utan blixt, och sen en massa motiv-moder, som närbild, porträtt, sport, landskap,..

Det andra funktionssättet ger fotografen kontroll, och består av olika sätt få exponeringsautomatiken att fungera, som program, tidsförval, bländarförval,.. eller ingen exponeringsautomatik, dvs manuell = direkt inställning av bländare och slutartid.
I detta funktionssätt ställer fotografen också in ISO, autofokus-punkter etc.
Och tar man ut bilderna som jpeg, tillkommer bildinställningar, färg, kontrast, brusreducering, till jpeg-motorn.

De här två funktionssätten utesluter alltså varandra. Ironiskt nog anser jag och de flesta vana fotografer att det är lättast att använda exponerings-inställningarna.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Hej!

Har försökt att läsa om en massa tester och forum om olika kameror på Internet! Tänkte höra om ni har något tips på en semiproffskamera som ni skulle rekommendera att köpa för en nybörjare i prisklassen mellan 7-10 tusen kronor! Den bör inte kräva allt för mycket manuella inställningar och jag skulle gärna vilja köpa ett 50 mm objektiv till kameran!

Vilken/vilka modeller och objektiv skulle ni rekommendera?

Tack på förhand!

Mvh Maria
Exakt vad menar du med "semiproffs"? Vad ska du ha kameran till?
Något som utmärker yrkesfotografers kamerautrustning är enkelt uttryckt, hus som tål stryk men ändå fungerar och ljusstarka objektiv. Jag köpte för fem år sen Nikons då topp-semiproffsmodell, D300, och den har tagit en hel del stryk sen dess. Funkar perfekt fortfarande, men den tar inte märkbart "bättre" bilder än min Panasonic Lumix LX3 under normala ljusförhållanden. Det finns proffsfotografer (enligt klipp på YouTube, take it or leave it) som övergett Canikon till förmån för spegellöst som t.ex. Sony och Fuji. Så, min poäng är att innan du har beskrivit vad du huvudsakligen kommer att använda kameran till, så är det svårt att ge dig några vettiga tips. Risken är att du bara får svar från allehanda märkestalibaner - och dom har sällan något vettigt att tillföra. Glöm allt om antal pixlar, "full-frame", Dynamic Range etc. som du nästan säkert kommer att få höra om i tråden. Detta är helt irrelevant att fundera på innan du bestämt du ska ha kameran till.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Hej. Nikon D7100 med 18-105 (ca 9000:) eller Canons 70D med 18-55 (ca 10000:) Mellan dessa hade jag sett skillnaderna grovhugget som att Canon kanske ger bättre filmresultat om det är intressant, då den har ett bättre fungerande fokussystem vid just filmning med s.k. STM-objektiv. Denna har också en vridbar skärm. Dessa grejer är nog ungefär de som gör att kameran är lite högre i pris än Nikonen, än mer så när man ser att Nikonen ger en normalzoom med lite större omfång i sitt lägre pris. Nu vet jag inte om den fasta 50:an ska rymmas i din budget - det gör den iaf inte, om du köper nytt. Men inte långt ifrån. Prisvärda alternativ här får väl bli bådas 1,8:eek:r, där Nikon snittar ca 1700:- & Canons (den senare med STM & bättre byggkvalle) ca 1400. Tekniskt sett jämnt mellan dessa båda - så standardrådet här då: åk & känn på dom i butik. En ev.skillnad där är nog mest värt i jämförelsen. Du ska gilla den liksom.
 

Hankki

Aktiv medlem
Man kan säga att vilken som helst i den prisklassen är bra. Har du kompisar med ett visst märke kan det ju vara bra att fråga tips av eller t ex låna objektiv.
EDIT: Nikon har fram till 17 januari 900kr cashback på D7200 och D5500.
 

Parsi

Aktiv medlem
Man skulle kunna bryta ner frågeställningen i några val:

m4/3 eller APS-C ? Detta är alltså storleken på sensorn. m4/3 är mindre och ger mindre och lättare kameror och objektiv. Panasonic och Olympus gör såna kameror. De är samtliga s.k. spegellösa. Valet här är mellan elektronisk sökare (dyrt) eller ingen sökare (skärmen istället)(besvärligt att fota ibland).

APS-C finns i både spegelreflex och spegellös. Spegelreflex finns från Nikon, Canon och Pentax. Spegellös finns från Sony, Fuji, Canon.
Huvudskillnaderna skulle jag vilja beskriva så här: Spegelreflex: stor och bulkig, snabb, omedelbar beredskap, obehindrad batteritid.
Spegellös: kompakt, begränsad batteritid, bättre att filma med, avancerad fokuslogik (men inte lika bra på att fokusera rörligt avstånd -motiv).

Några bra APS-C kameror att titta på: Canon 750D alt 760D, Nikon D5500, Sony A6000.
(Pentax och Fuji är naturligtvis också bra, men jag är inte så hemma på deras modeller).
 

nbottning

Aktiv medlem
Jag köpte nyss kamera som nybörjare. Min tanke var att jag tar många bilder för att jag gillar att ha kvar o kunna visa ungarna o kompisar osv...men givetvis skulle jag vilja ha bättre kvalitet.

Men det sitter ju inte så mycket I kameran som i den som trycker på knappen.

Men jag ville fortfarande ha något som ökade mina chanser att få en bättre bild om jag så bara trycker på knappen med vredet på gröna rutan. ..
Samt att jag räknade med att inköpet av något nytt och fint skulle trigga mig att läsa o lära...

Så sen började jag att vrida och vända på alla för och emot. Stor mot liten dslr mot spegellöst, nytt mot beg, vinklingar skärm? Wifi....?!?

Så kom Nikon D7100 ut för 5990 och priset fick avgöra.
Sen köpte jag ett fast 35 mm 1.8 objektiv. Dels pga lågt pris men också för att jag fick förklarat att det skulle vara bra. Och tog bort en del val (brännvidd) från början när jag bara skulle lära mig = jag får anpassa vad jag fotar helt enkelt o köpa objektiv efter behov o ekonomi med tiden.

Hur känns detta val då?

Mest rätt faktiskt. Nätet kryllar av hjälp då man har en vanlig modell och det är en bra kamera.

Men som ren amatör och stor användare av bilder på forum o Facebook skulle en med wifi vara bra och jag gillar att ha med kameran så givetvis hade en liten men avancerad kamera varit bra. Samt att en spegellöst låter mindre...

Trots alla för och emot tror jag att detta var ett bra val för mig.
Framförallt måste man börja nånstans och som ny kan man inte veta var det bär av så man ska inte fastna inför mkt jämförelser utan se till att man kommer till skott och får de prylar man behöver för de pengar man har...

Kanske inget man blev klokare av :)
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Av ditt prisintervall gissar jag att det är en kamera med bildsensor i APS-C storlek du tittar efter? Fullformat (FF) är dyrare, i alla fall om du köper nytt.

Sensorstorleken är av betydelse, eftersom ett 50-mm objektiv får olika bildvinkel på respektive sensorstorlek. Dvs det blir ett kort tele på en APS-C kamera, men ett normalobjektiv (mitt mellan tele och vidvinkel) på en FF-kamera. 50 mm är en utmärkt brännvidd för porträtt på APS-C, mer ett allroundobjektiv på FF.

Sedan finns också kameror med sensor i m4/3-storlek. 50 mm blir ytterligare mer tele där.

Du behöver alltså till att börja med titta på vilken sensorstorlek som är aktuell för dig, olika storlekar har olika för- och nackdelar. Därefter kan du bestämma dig för vilken brännvidd du vill ha på objektivet, eftersom sensorstorleken ger olika bildvinklar. Det är egentligen inte brännvidden som är det viktiga, utan den bildvinkel den ger på det sensorformat man fastnat för.

Gissar ändå att det är en APS-C kamera av DSLR-typ du tänker på och ett 50-mm objektiv för denna?

Alla kameror i ditt prisintervall är bra, men alla är samtidigt kompromisser på olika sätt. Om du ger mer info om hur och vad du tänker fotografera kan du få mer specifika råd vad som kan tänkas passa just dig.

Tycker det låter som en Nikon eller Canon med sensor i APS-C storlek. Det finns inga dåliga kameror, gå till en affär och känn och kläm tills du hittar en som känns bra. Känn på knappar o vred att de är sköna och verkar sitta bra till och kolla att menysystemet passar dig. Att kameran är snygg är ju också en fördel, att den ser semiproffsig ut :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag undrar om det egentligen är en semiproffsmodell som passar bäst (segementet med t ex D7100/D7200 kallas ofta "entusiast" över det finns "professionell") då en egensksp som kännetecknar dessa är just att det är lättare att göra egna inställningar (antar att detta avses med att TS inte vill göra "manuella" inställningar) med direktknappar. "Familjekameror" som t ex D3300 eller 1200D eller "hobbykameror" som t ex D5x00 serien eller t ex 750D/760D är mer avsedda att användas med full automatik och ofta är även den digitala behandlingen förinställd för att leverera färdiga bilder direkt ur kameran medan kameror över detta kan ha andra digitala grundinställningar då man förväntar sig att användaren vill efterbehandla i datorn. Detta sagt så finns i regel möjlighet att köra "entusiastkameror" i fullt autoläge. Sedan givetvis erbjuder kameror i de övre segmentet ändå ofta bättre byggkvalitet, bättre sökare, bättre autofokus mm som kan göra dem mer attraktiva att köpa oavsett att man vill köra i fullt autoläge.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Hej!

Har försökt att läsa om en massa tester och forum om olika kameror på Internet! Tänkte höra om ni har något tips på en semiproffskamera som ni skulle rekommendera att köpa för en nybörjare i prisklassen mellan 7-10 tusen kronor! Den bör inte kräva allt för mycket manuella inställningar och jag skulle gärna vilja köpa ett 50 mm objektiv till kameran!

Vilken/vilka modeller och objektiv skulle ni rekommendera?

Tack på förhand!

Mvh Maria
Jag var nyligen i din situation, och jag fick ett råd (som jag tyvärr inte riktigt tog till mig direkt), som är väldigt bra. Ta ditt kameraval i tre steg:

1. Bestäm hur mycket pengar du vill spendera (det har du gjort).
2. Kläm, känn och utforska olika kamerahus! Allvarligt talat, jag kan inte överdriva hur viktigt det här är! Skillnaden mellan en kamera som ligger bra i handen, och en som känns obekväm att hålla i, gör mer skillnad på dina bilder än något objektiv. Att du kan och vill ta med dig kameran är ännu viktigare: en kamera som ligger hemma tar inga bra bilder, hur tekniskt perfekt den än är!

Moderna digitalkameror är över lag såpass bra att du kan ta helt okej bilder med vilken som helst. Att du känner dig bekväm med ergonomin och vikten blir mycket viktigare än hur högt ISO-värde ett specifikt kamerahus har. Pröva hur olika hus känns med lite olika objektiv. Ta din tid. Du ska inte bara kunna hålla en kamera bekvämt, du ska kunna BÄRA den också. Titta på vad för slags väska du behöver för att bära din utrustning och om du kan bära med dig den väskan regelbundet utan att det känns klumpigt. Det här är EXTREMT individuellt.

Jag vet att många klagar på att systemkameror är så stora och klumpiga att man inte kan ta med dem så ofta, speciellt om man har flera objektiv. Men för mig är det helt okej, jag släpar en stor fotoväska med en uppsättning objektiv vilken dag som helst. Däremot hatar jag att använda små kameror som ligger fel i handen: jag provade en Sonykamera som många rekommenderat, och jag avskydde ergonomin och det grunda greppet, men jag vet att det är många som älskar den modellen just för att den är mindre och behändigare.

Så återigen, kläm, känn och utforska. Testa, inte bara kamerahus utan kombinationen av olika objektiv och hus. I slutändan är det hur bekväm du känner dig med din kamera som kommer avgöra hur mycket du använder den.

Sen, när du fotat ett tag och hittat ditt bildspråk, så kanske du kommer behöva välja kamera baserat på tekniska egenskaper. Men det man tror man kommer göra som nybörjare är inte alltid det man gör ett år in i sin resa som fotograf :)
 

Grimmer

Aktiv medlem
Eftersom du säger semiproffs så antar jag att du vill kunna styra kameran och inte bara köra helautomatiskt läge. Se då till att du har två inmatningsrattar, en för pekfingret och en för tummen. Det går så mycket smidigare att hantera kameran då. Se sen till att du köper en kamera med en stor och tydlig sökare. Den är ditt främsta verktyg för att kunna hitta dina bilder.
Har kameran dom två sakerna så har den troligtvis resten av det som du är ute efter.

Edit: Håller även med Salam Kishaish i förra inlägget.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ingår objektiv i budgeten? Ska de också vara snäppet bättre än de sk kitobjektiven som man brukar få "på köpet " så kommer de att ta en betydande del av budgeten. Och optiken har vanligen större betydelse för den tekniska bildkvalitén än själva kamerahuset.
 

nbottning

Aktiv medlem
Detta kan väl vara ett bra alternativ, mitt i budgeten klar att använda. Det blir inget zoomande men å andra sidan ett ljusstarkare objektiv än de normala kitobjekktiven.

Det var ett av mina alternativ innan D7100 dök upp på rean. Fördel med denna är "hobbyattributen" med WiFi och vinklingsbar skärm.

Skärmklipp.jpg
 

nbottning

Aktiv medlem
Spegellöst kit med flera objektiv och en del roliga funktioner. Också mitt i budget.
Men kanske en kamera man växer ur? Vad vet jag, Då kanske man köper nån häftig och tung FF dslr och då behöver man ju lika fullt en mindre kamera som kan hänga med oftare :)

Som sagt, jag vet inte, bara spånar.

Skärmklipp2.jpg
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Begagnat elelr nytt

Jag skaffade en hobbykamera (EOS 550D) för sex år sedan. Ganska snart uppraderade jag till en semiproffs (EOS 7D). Två kameror med exakt samma sensor och därmed i teorin exakt samma bildkvalitet.
Uppgraderingen gav mig en robustare/tåligare tyngre kamera med snabbare autofokus och fler fokuspunkter. Bland annat. Just robustheten, och hur den känns att hålla i handen är som någon skrev tidigare en viktig parameter. Själv gillar jag de tyngre modellerna.
I somras skaffade jag en begagnad profskamera (EOS 1D mk 3) som jag verkligen älskar. Den är ännu tungre och ännu robustare och en dröm att hålla och bära med sig. Den har också ännu snabbare autofokus. Men färre pixlar.
Den första kostade ungefär sex tusen, den andra ungefär tio tusen och den tredje fyra tusen.

Om du kan tänka dig begagnat kan du få tag i fantastiska kameror för fantastiska priser.
EOS 5D mk 2 för fullformat, men långsam autofokus
EOS 1D mk 4 för snabb kamera med ganska många pixlar

Mina exempel är Canon, eftersom det är dessa jag kan. Men självklart kan andra märken erbjuda fantastiska kameror til lfantastiska begagnat-priser

Petter ...
 

SallyIV

Aktiv medlem
Men - vad skall du fotografera, motiv, situationer, var?
Hur har du fotograferat tidigare?
Sökare eller inte?
Vill du ha utbytbara objektiv eller inte?
Stor kamera som de Nikon/Canon som föreslås eller en som går ner i en kavajficka?

Det finns ett alternativ som kan vara både tittatryck eller mycket manuellt. Begränsningen som likaväl är en frihet är fast optik, motsvarande fullformat vidvinkel 35mm.
Fuji X100S (ca 5 - 6000 beg) eller X100T för en 11 000. Googla på dessa modeller så får du veta mer.
Du kan, innan du går till en affär och prövar, kolla storlekar på siten nedan.
Jag jämför två APS-C; Nikon D7100 med Fuji X100, notera att Nikon skall ha ett objektiv, vilket ökar storleks- och viktskillnaden.

http://camerasize.com/compare/#440,566

-J!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Den bör inte kräva allt för mycket manuella inställningara
I grund och botten och vad alla än säger har du bara tre inställningar att tänka på; tid, bländare och skärpa. Resten, både vad gäller teknik och bildkunnande, kommer varefter.
Köp en kamera av kändare märke, köper du en ny är i princip alla bra i det prisspannet du är ute efter.
 
Senast ändrad:

hornavan

Aktiv medlem
Mitt tips är att köpa en spegellös kamera. Som tidigare sagts så är alla kameror i denna klass tillräckligt bra för alla utom de mest kräsna.
De spegellösa har många fördelar framför gamla tjockkameror med teknik från 1960 talet.

Jag har under 50 år fotat med nästan alla kameror som finns.
Idag jobbar jag mestadels med micro 4/3 och förundras ofta hur bra dom är-:)

Den viktigaste fördelen med kamerasystemet M4/3 är att det är mycket mindre än traditionella system, men ger bildkvalitet liknande det bästa jag någonsin ägt.

Ett förslag är Olympus OM 10 eller en Panasonic G7 och en 25 mm (liknar 50 mm på gammeldags filmkameror).

Nu kommer snart någon att säga att om du fotar i löjligt dåligt ljus så kan du få marginellt bättre resultat med en större kamera med större sensor och större allt.

Jag använder dessa M4/3 både i yrket och som hobbyfotograf.

ALLA kameror idag kan fungera i olika automatiska lägen, från helt automatiska till delvis automatiska eller helt manuella.


Det är viktigt att du känner på och provar kameror, så du hittar en som du gillar. ALLA kommer att ge dig tillräckligt bra bildkvalitet för att du skall bli supernöjd.

Lycka till!
 
ANNONS