Annons

Kamera till barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niz

Medlem
Hej!
Min dotter är fem år och väldigt intresserad av att fotografera.. Hon lånar min systemkamera så ofta hon kan.
Men den är för stor och klumpig och för avancerad.

Hon behöver något litet och smidigt men somändå tar bra bilder.

Hon är väldigt försiktig med saker av naturen. Men om den är stöttålig och vädertålig är det sklart ett plus.

Jag har tänkt ge max 1000kronor.

Alla förslag är välkomna.


MVH / Nils
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Ett tråkigare svar är - låt bli.

Mina barn har precis blivit tonåringar. Genom åren har vi köpt diverse kompaktkameror eftersom de visat på ett fotointresse. Men kamerorna har efter en kort intensiv period blivit liggande, medan de fortsatt att låna systemkameran då och då.
Numer använder de däremot dagligen sina smartphones för snapshots och uppdateringar på instagram och annat, samt lånar systemkameran när andan faller på.

Barn vill härma och lära av sina föräldrar. Jag tror att just lånet av pappas systemkamera har en större innebörd än att "bara" fotografera. Det är en identetsskapare att göra som pappa - med pappas kamera. (eller som mamma för den delen).

Tråkigt? Ja, men rakt av från egen erfarenhet och reflexion.

Å andra sidan så är det väl lika oavsett vilka leksaker man köper till barnen. Lyckan är kortvarig och sedan blir sakerna liggande. Så en kamera kanske inte är fel ändå. Lycka till med sökandet.


Petter...
 

jag&bilden

Aktiv medlem
När vår dotter var 3 fick hon en rosa Nikon L19.
Hon älskade den tills att den året senare gick i golvet.

Då fick hon en tokbillig Nikon D40X som jag fick tag i samt en 35/1.8.
Den har hon använt i många år och när hon var 8 år tyckte hon inte att 35:an räckte tillriktigt. Så då kompletterade jag den med en 18-140.

18-140:an älskade hon då den både har vettig vidvinkel och tillräcklig zoom för att det ska kännas spännande.
Dock väger den precis aningens för mycket så den blir tung efter en stund. Med 35:an har hon aldrig klagat.


Hon är väldigt duktig. Håller kameran rätt, komponerar bilderna fint och har roliga ideer som hor förverkligar.

Äldre enkla systemkameror är bättre än vad man tror och barnen får lära sig på riktigt att fotografera.
Dessutom kostar det inte så mycket men tål en hel del.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror inte det spelar så stor roll vad det är för kamera - bara det är något så att barnet kan ta bilder med den och känna att det är en bild "jag gjort själv".

Min far fotograferade mycket, och innan jag lade beslag på hans systemkamera (en Olympus OM-2) fick jag nöja mig med annat. Min första kamera såg ut så här (och ser fortfarande ut så eftersom jag nyss fotograferade den). Det blev inga fantastiska bilder, men det var lika kul ändå :)
.
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
En beg mobiltelefon räcker nog till en 5 åring. Bra appar och enkelt o redigera samt skicka iväg.
Dessutom användbart till fler saker än att fota.
 

Ventures

Aktiv medlem
En beg mobiltelefon räcker nog till en 5 åring. Bra appar och enkelt o redigera samt skicka iväg.
Dessutom användbart till fler saker än att fota.
Risken är att det finns annat i telefonen som tar upp intresset istället. Men går det att ta bilder så kommer det att göras. (7-åriga dottern tog smygbilder inne på ett museum med sin Nintendo trots fotoförbud).

För en tusenlapp borde man kunna få t.ex. en begagnad Nikon D40 eller D60 med "kitzoom". Kompaktkameror under tusenlappen (nya) brukar ha dålig bildkvalitet, t.om. sämre än mobilkameror.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Mina barn gillar både att fota och använda telefonen till spel och youtube. De är nu 5 resp 7 år och de har nog haft kul med mobilens telefon i ca 2 år nu.
Men såklart är det roligare att leka med "riktig" kamera så de leker ofta med min EOS M också.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
... och man klara sig långt utan telefoniabonnemang så länge man har tillgång till wifi - och inte ska prata eller sms:a

Pettet...
Barn som har mobil hemma utan abonnemang kan använda sig ex av Facebook Messenfer eller annan app för att ringa och sms:a eller videosamtala. Finns säkert app som kan aktiveras av föräldrar på distans för att få tillgång till frontkameran för att "spionera"


/Stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Köpte en D-610 till min 9:åriga dotter i våras i samband med skolavslutningen, men den var lite för tung för henne längre stunder. Har den nu som andra kamera istället.

Hon fick istället en kompaktkamera i form av en äldre Canon S-90 som min fru använt innan hon helt gick över till sin mobil. Den tycker hon dock inte är lika kul som systemkameran.

Numera när vi går ut tillsammans på fotopromenad så brukar hon låna ett av mina Fujihus och så tar jag antingen min D-750 eller mitt andra Fujihus. Detta har visat sig vara den kamera hon gillar allra bäst och tycker är roligast att fota med.

Sedan så fotar hon en del med sin mobil, men tycker att det är lite roligare att ha en riktig systemkamera när pappa har det på fototuren. Är nog mycket för att känna samhörighet som någon var inne på, men å andra sidan så uppskattar hon nog den mer fysiska och mekaniska känslan, och även upplever att bildkvaliteten blir närmare min. Speciellt i lite sämre ljus där mobilen fortfarande inte är lika bra.


Så min egna erfarenhet är att ett mindre spegellöst system är det som fungerat bäst och också varit mest uppskattat.

Hade jag bara tänkt att lägga 1000-lapp så hade jag nog satsat på en mobil (om de inte redan har det), eller låna ut ett kamerasystem som du/ni kanske redan har i familjen.

Lycka till - kan vara väldigt givande att dela ett intresse med sitt/sina barn.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!
Min dotter är fem år och väldigt intresserad av att fotografera.. Hon lånar min systemkamera så ofta hon kan.
Men den är för stor och klumpig och för avancerad.

Hon behöver något litet och smidigt men somändå tar bra bilder.

Hon är väldigt försiktig med saker av naturen. Men om den är stöttålig och vädertålig är det sklart ett plus.

Jag har tänkt ge max 1000kronor.

Alla förslag är välkomna.

MVH / Nils
1) Kul med barn som fotar. Jag har själv lånat ut kameror till diverse unga släktingar och ofta blivit lite ställd över vilka kul bilder de tar.

2) Kör begagnat, dels för att du då får mer kamera per krona, men dels också ifall intresset sedan svalnar så kan du sälja den kameran igen utan att förlora nämnvärt med pengar.

3) Jag gick till Blocket, och "Foto & Videokameror i hela Sverige", sorterade på pris och på sidorna 6-7-8 verkar du ha sådant som ligger runt 1000 kr. Hittade vid en mycket snabb läsning följande som jag tycker kan vara intressant (utan inbördes ordning):
http://www.blocket.se/dalarna/Panasonic_Lumix_DMC_TZ7_HD_10_1mp_65181369.htm
http://www.blocket.se/stockholm/Sony_cyber_shot_dsc_hx9v___1000sek_65087904.htm
http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_CoolPix_aw110_65136105.htm
http://www.blocket.se/sodermanland/Canon_powershot_sx220hs_65099198.htm
http://www.blocket.se/stockholm/Panasonik_Lumix_DMC_FZ28_65050632.htm
http://www.blocket.se/stockholm/Panasonic_Lumix_DMC_FT1__Undervattenkamera_64110815.htm

Och i mina ögon kanske ännu roligare:
http://www.blocket.se/vastmanland/Nikon_D40_65194779.htm
http://www.blocket.se/stockholm/Canon_EOS_450D_med_tillbehor_64829981.htm

Jag vet inte hur stor systemkamera du har, men gillar hon den om de ovan är lite mindre så ... :)
 

martinot

Aktiv medlem
Kanske ett tillägg som ger nytta till båda två?
Detta tror jag är nyckeln.

Tröttnar barnen på det så har du själv nytta av den. Syns det att du själv gillar att använda prylen så kommer barnen att notera det och vilja använda samma sak.

Ger du dem något som du själv inte vill använda så tror jag att intresset riskerar att bli lite mindre.

Begagnat är bra tycker jag. Då kan man dessutom sälja utan större förlust om man ångrar sig.
 

Jaeron

Aktiv medlem
Kamera för barn

Trots att jag kör med Canon för övrigt blev det Nikon S33 till barnbarnen en alldeles ypperlig kamera då den är vattentät ! Skulle den bli sandig på stranden så skölj av den i sjön .
Hadegott / janne
 
ANNONS