Annons

G7 X - damm på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Canon G7 X som tyvärr verkar ha fått damm på sensorn. Detta syns tydligt i bilder med liten bländare, typ f5,6-f11, och mindre tydligt med större bländare. Det har länge funnits damm inne i objektivet, men det verkar inte ha påverkat bildkvaliteten, men nu har det som sagt hamnat på sensorn troligen.

Jag mailade Canon RCC och frågade om det finns något jag som användare kan göra, alternativt vad en åtgärd från dem skulle kosta. Deras svar nedan:

Tyvärr finns det ingenting som du kan göra själv för att åtgärda detta. Denna kameran har en fast optik, så om det finns damm inuti och på sensorn så får man byta ut optikdelen samt rengöra sensorn om det är möjligt, annars byta ut även den.
För Powershot G7X finns det ett fastpris vilket kan vara smart i detta fallet, mer information om detta finns nedan.
Om du skickar in din kamera till oss ligger vi på ca 1 – 2 veckor i leveranstid. Du kan alltid kolla med Infocare som jag tror ligger i Bromma, om detta är smidigare för dig. http://www.infocare.se/kontakta-oss/

Här följer de olika typer av reparation man kan lämna in sin produkt för:

Garantireparation: Vid garantireparation måste en kopia av inköpskvittot skickas med produkten.

Fast pris: Det här är ett snabbt och prisvärt alternativ. Vi reparerar alla fel på din produkt för ett fast pris på 1595 kr inkl. moms även om den faktiska kostnaden för vår del blir högre än fast pris. Enda undantaget är att vid vätske-/stötskada förbehåller vi oss rätten att skicka ett kostnadsförslag till dig. Om du tackar nej till det och vill ha produkten i retur, bjuder vi på undersökningen.

Maxpris: Du kan själv ange ett maxbelopp, dvs. den summa du tycker att det är ok att reparera för. Detta gör att reparationen kan bli klar fortare än om du väljer kostnadsförslag. Vi kommer då att reparera produkten så länge kostnaden för reparationen inte överstiger ditt maxpris. Den summa du får betala kan bli lägre än ditt maxpris. Om reparationskostnaden istället skulle bli högre kommer vi att skicka ett kostnadsförslag till dig innan vi går vidare med reparationen. Väljer du att tacka nej till kostnadsförslaget, debiteras en undersökningsavgift på 500 kr inkl. moms plus fraktavgift.

Kostnadsförslag: Vi undersöker din produkt utifrån din felbeskrivning och meddelar dig priset för reparationen per mail. Om du tackar nej till kostnadsförslaget och vill ha produkten oreparerad i retur utgår en undersökningsavgift på 500 kr inkl. moms plus fraktavgift.
RCC är inte så lite mystiska i sitt svar gällande pris för reparation. Eftersom jag som konsument inte har någon aning om vad det kostar och inte får något rakt svar så kan jag så att säga bli blåst om jag t.ex. väljer fastprisalternativet och reparationen i själva verket skulle kostat 700 spänn om jag istället hade valt kostnadsförslag. Å andra sidan kanske de måste byta halva, eller rent av hela kameran varpå reparationen eller utbytet rimligen går på flera tusen och då skulle kostnadsförslagsalternativet bli en blåsning istället. Vilket härligt lotteri :)

Nu har jag ett par frågor till er:

- Är det någon här som har råkat ut för ett liknande problem och vad blev åtgärden och den eventuella kostnaden?
- Vad kan man göra för att undvika detta i framtiden?

Finns det någon som kan råda mig i dessa tråkigheter?
 

västerdaling

Ny medlem
Har en g7 x mkll redan efter några dagars användning såg jag två runda vita prickar vid filmning och samma fenomen vid stillbilder i motljus, trodde att det var lort på linsen men det visade sej att det var två dammkorn innanför linsen, polyfoto borlänge har skickat in den till cannon, har ingen lust o betala har ju garantitid kvar
 

martinot

Aktiv medlem
Har läst att damm inuti G7x (I och II) är flera som drabbats av. Skall tydligen vara lite av typfel och bero på konstruktionen. Skall se om jag hittar en länk till inlägget/bloggen där det förklarades varför dammproblemet uppstod (minns inte orsaken på rak arm).
 
Ja det är väl lite ett problem för alla kompakter med zoom, precis som med zoomobjektiv med extern zoom till systemkameror, att det dras in damm som i en blåsbälg. Dock undrar jag om du menar att det är ett problem hos G7X I och II i större utsträckning än hos andra tillverkare, typ Sony RX100 serien?

Jag stod dessutom i begrepp att försöka sälja min Mk I för att uppgradera till Mk II, men nu känns det ganska meningslöst om man måste lägga pengar på den bara för att kunna sälja den i ett schysst skick, för att sedan köpa Canon Dammsugare Mk II för över sextusen spänn.

Det vore riktigt schysst om du kunde hitta länken till blogginlägget och posta den. Jag har dammsugit (pun intended) google efter info men tycker inte att jag hittar speciellt mycket i ämnet.
 

martinot

Aktiv medlem
Skall leta och se om jag kan hitta det i browserhistoriken (var en ca 2-3 veckor sedan).

Håller annars med om att det är vanligt förekommande hos många kompakter. Här var det däremot kritik emot just hur Canon konstruerat skyddsmekanisken för damm (minns inte exakt vad kritiken bestod av).

Sedan så skall man inte heller lägga för mycket tyngd emot enstaka kommentarer/inlägg på nätet (det finns gott om dom), och hittade du inte många fler som skrivit det så tyder det faktiskt på att det nog ändå inte generellt behöver vara ett specifikt problem för G7X (I/II).
 
Ja kritik brukar det ju finnas gott om, men jag vet inte hur populär G7 X är, så avsaknad av kritik, både positiv och negativ, kan ju tyda på att popularitet och försäljningssiffror är låga också.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja kritik brukar det ju finnas gott om, men jag vet inte hur populär G7 X är, så avsaknad av kritik, både positiv och negativ, kan ju tyda på att popularitet och försäljningssiffror är låga också.
Utan att ha statistik så skulle jag tro att det är en väldigt populär modell, så finns det inte mycket vanligt förekommande kritik emot den så tyder det nog på att problemen troligen inte är större än för andra kameramodeller (har inte hunnit googla själv än).
 

iRebecka

Guest
Ja det är väl lite ett problem för alla kompakter med zoom, precis som med zoomobjektiv med extern zoom till systemkameror, att det dras in damm som i en blåsbälg. Dock undrar jag om du menar att det är ett problem hos G7X I och II i större utsträckning än hos andra tillverkare, typ Sony RX100 serien?
Jag trodde det var lättare att få smuts på sensorn med systemkamera än med kompaktkamera/kameror med fast optik. När man har systemkamera byter man ju objektiv mer eller mindre och exponerar därmed sensorn. En kompaktkamera exponerar ju inte sensorn på det sättet?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag trodde det var lättare att få smuts på sensorn med systemkamera än med kompaktkamera/kameror med fast optik. När man har systemkamera byter man ju objektiv mer eller mindre och exponerar därmed sensorn. En kompaktkamera exponerar ju inte sensorn på det sättet?
Det är vanligare med smuts i systemkameror, eller för att uttrycka det mer rakt på sak: Det är helt enkelt ofrånkomligt om man använder grejerna :)

I kompaktkameror är det mer sällsynt, dels för att som du är inne på så öppnar man inte upp kamerorna. Men man försöker dessutom ofta så att säga filtrera luften som dras in i samband med zoomning vilket gör att det sällan är så mycket partiklar som kommer in och ännu mer sällan något stort (som syns tydligt).
 

västerdaling

Ny medlem
heter vdaling på instagram, där ligger en bild tagen med min g7x mkll mot mitt knä som visar hur dammfläckarna ser ut om någon är intresserad
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jag fick fläckar på sensorn på en RX100 och hittade på nätet att man kunde använda dammsugaren. Det funkade väldigt bra.
1) Klipp av petflaska. 2) Sätt fast med tejp på dammsugarslangen. 3) Starta kameran och dammsugaren 4) Placera tight mot kameran, zooma ut och in medan du rengör sensorn. Se bilden
Tipsade någon på dpreview om detta, tror det var en G16, och det funkade också fint.
Med vänlig hälsning,
--Jonas
 

Bilagor

västerdaling

Ny medlem
Mitt damm sitter på insidan av objektivet, har den inlämnad till canon nu, tack för tipset om dammsugning ifall att problem uppstår någon mer gång,
 
Jag fick fläckar på sensorn på en RX100 och hittade på nätet att man kunde använda dammsugaren. Det funkade väldigt bra.
1) Klipp av petflaska. 2) Sätt fast med tejp på dammsugarslangen. 3) Starta kameran och dammsugaren 4) Placera tight mot kameran, zooma ut och in medan du rengör sensorn. Se bilden
Tipsade någon på dpreview om detta, tror det var en G16, och det funkade också fint.
Med vänlig hälsning,
--Jonas
Jag har sett dammsugartipset tidigare på nätet, och även försiktigt gett mig på själv att dammsuga runt skarvarna i det utfällda objektivet, utan resultat, men jag har aldrig sett lösningen med PET-flaskan förut. Den både skrämmer och fascinerar mig.

Den är skrämmande då man aldrig bör dammsuga elektronik på grund av risken för ESD i samband med detta. Samt att har man en bra dammsugare så är det redigt vakuum i den vilket förefaller innebära att alla möjliga saker riskerar att hända när trycket ändras så fort runt små finmekaniska detaljer, speciellt om man håller tätt med hjälp av PET-flaskan.

Den fascinerar mig då det skulle vara mycket intressant att prova trots allt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har sett dammsugartricket användas och i det fallet fungerade det. Om det sedan berodde på att smutsen på sensorn sögs bort eller bara flyttades till något annat ställe inne i kameran/objektivet är svårt att uttala sig om. Tänk också på att du bör göra det här i ett rum där luften är dammfri och med en dammsugare med rena filter och en ny tom påse (de flesta dammsugare samlar på sig grovt damm, men cirkulerar bara fint damm). I normal hemmiljö är nog risken stor att man drar in (minst) lika mycket nytt damm som man suger ut med den här metoden :)
 
Jag fick fläckar på sensorn på en RX100 och hittade på nätet att man kunde använda dammsugaren. Det funkade väldigt bra.
1) Klipp av petflaska. 2) Sätt fast med tejp på dammsugarslangen. 3) Starta kameran och dammsugaren 4) Placera tight mot kameran, zooma ut och in medan du rengör sensorn. Se bilden
Tipsade någon på dpreview om detta, tror det var en G16, och det funkade också fint.
Med vänlig hälsning,
--Jonas
Tack för tipset! Det mesta försvann men en del nytt skräp satte sig på sensorn.
 

Bilagor

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Vad bra. Flera av prickarna verkar däremot vara samma som innan. Den långa i mitten kommer nog försvinna nästa gång du kör;)
 
ANNONS