Annons

Skärpeproblematik Canon eos 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Palm

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte nyss en canon 5d (första modellen) begagnad. Till den köpte jag även ett canon 50mm 1,8 STM. När jag tar bilder med denna kombo så ser det vid en första anblick knivskarpt och fint ut, men när jag tar in bilderna i datorn så tycker jag att den 100%igt inzoomade bilden ser mjuk ut, trots att fokus ligger, till exempel, precis på ögat så är både ögat och ögonfransarna "mjuka". När jag fokuserar så är bilden i fokus på sökaren och enligt kameran, men även vid f 8-11 så är det inte så skarpt som jag hade hoppats att en fullformatssensor (som den omtalade 5D har) skulle leverera. Är det någon som vet med sig att de haft liknande problematik? Bilderna är jättefina om man inte trycker upp dom i 100% som sagt men jag vill ju ändå kunna printa ut större versioner utan att behöva oroa mig för att det ser smetigt ut!

MvH en omättlig perfektionist.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Några saker:

1. Canon EOS 5D har ett mycket kraftigare lågpassfilter än nyare modeller. Dels på grund av ökat antal pixlar och dels för att Canon lärt sig hantera moire på fler sätt än med låpassfilter.
Ett kraftigt lågpassfilter kräver mycket kraftigare uppskärpning. Dra i utav helsike och se när detaljåtergivningen kickar in. En del gillar dock den här skapade oskärpan vid porträtt.

2. Kolla inte på bilder i 100 procent på skärmen om du vill få en uppfattning om hela bildens kvalitet. Det är ett misstag som straffar sig mer och mer desto fler pixlar man har.

3. Autofokusen i 5D är inte 100-procentig.

4. f/8-11 är högst sannolikt inte optimal bländare. Diffraktionen sätter in tidigare än så. Men måttlig diffraktion kan man skärpa bort.
 
ANNONS