Annons

Konstig ljud vid fokus med Sony a6300 och Sigma MC-11 + 18-35mm

Produkter
(logga in för att koppla)

DDN

Medlem
Hej!

Detta är mitt första inlägg i detta forum så om jag har lagt tråden i fel kategori så får admin gärna flytta.

Testade att filma med min A6300 på AF-C (wide)-läge med adaptern och Sigma art 18-35mm 1.8 (Canon). Kameran kunde följa ett objekt utan problem, aningen seg jämför med när jag testade med min 19mm 2.8 DN men nu ger objektivet ifrån sig mycket ljud.

För det första ger objektivet redan ifrån sig ljud vid ändring av slutartid, nästan som att någon mekanik slirar för varje steg. Vid filmning med AF-C är där ett konstant "tickande", "klick" plus massa andra konstiga ljud på samma gång när den huntar. Känns som att man förstör objektivet...

Någon som vet om det är vanlig? Någon som använt Sigmas MC-11 under en längre tid?

Hälsningar, Dannio
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag och många med mig har samma problem. Jag har Sigmas senaste 17-70mm zoom och den beter sig exakt likadant. Det är fel i firmware i MC-11. Firmware i objektivet överstyrs av adaptern som tyvärr inte funkar som den ska idag. Vi väntar på att Sigma ska fixa dessa problem. Tyvärr är kunskapen ofta obefintlig om detta bland fotobutikernas personal så de säljer denna lösning fortsatt fast den faktiskt inte funkar som den ska vare sig för stillbild eller följande AF och inte minst är problemen katastrofala vid filmning då dessa fokusljud förstör filmerna.

Problemets kärna är att systemet aldrig hittar jämviktläge i fokus och vila utan konstant ligger och mikrojusterar - därav oljudet.

Jag har skrivit om detta i en tråd som handlar om problemen med just MC-11.

Tanken med denna adapterlösning är jättebra men tyvärr har Sigma en del jobb kvar att göra för att det ska funka som avsett.
 

DDN

Medlem
Jag och många med mig har samma problem. Jag har Sigmas senaste 17-70mm zoom och den beter sig exakt likadant. Det är fel i firmware i MC-11. Firmware i objektivet överstyrs av adaptern som tyvärr inte funkar som den ska idag. Vi väntar på att Sigma ska fixa dessa problem. Tyvärr är kunskapen ofta obefintlig om detta bland fotobutikernas personal så de säljer denna lösning fortsatt fast den faktiskt inte funkar som den ska vare sig för stillbild eller följande AF och inte minst är problemen katastrofala vid filmning då dessa fokusljud förstör filmerna.

Problemets kärna är att systemet aldrig hittar jämviktläge i fokus och vila utan konstant ligger och mikrojusterar - därav oljudet.

Jag har skrivit om detta i en tråd som handlar om problemen med just MC-11.

Tanken med denna adapterlösning är jättebra men tyvärr har Sigma en del jobb kvar att göra för att det ska funka som avsett.
Det är trist att höra... Trodde att jag hade hittat det perfekta paketet. Vill inte yttra 18-35 då den är sjukt skarpt men ja, då är det bara att hålla tummarna och vänta på en lösning från Sigmas sida. Vet du om objektivet tar stryk av detta? Kan det slita på fokusmotorn?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det är trist att höra... Trodde att jag hade hittat det perfekta paketet. Vill inte yttra 18-35 då den är sjukt skarpt men ja, då är det bara att hålla tummarna och vänta på en lösning från Sigmas sida. Vet du om objektivet tar stryk av detta? Kan det slita på fokusmotorn?
Jag har exakt samma erfarenhet som du och Sten-Åke. Sigma vet om problemet och har utlovat en firmware-uppgradering som ska göra AF-C "substantially" better eller vad de nu skrev.

Det känns tyvärr inte helt färdigt, men jag är optimist och tror att det kommer att lösa sig. Det är en fantastisk kombo du har och jag tycker du ska hålla ut. Funderar själv på att skaffa det objektivet, men har avvaktat just pga. dessa problem.

Bra poäng där att fokusmotorn kan ta stryk av allt det där hattandet. Det kan den säkert, det är ju inte ett normalt beteende som objektivet är konstruerat för, så man kanske ska undvika att utnyttja kontinuerlig AF när det inte funkar korrekt.

/Mats
 

DDN

Medlem
Jag har exakt samma erfarenhet som du och Sten-Åke. Sigma vet om problemet och har utlovat en firmware-uppgradering som ska göra AF-C "substantially" better eller vad de nu skrev.

Det känns tyvärr inte helt färdigt, men jag är optimist och tror att det kommer att lösa sig. Det är en fantastisk kombo du har och jag tycker du ska hålla ut. Funderar själv på att skaffa det objektivet, men har avvaktat just pga. dessa problem.

Bra poäng där att fokusmotorn kan ta stryk av allt det där hattandet. Det kan den säkert, det är ju inte ett normalt beteende som objektivet är konstruerat för, så man kanske ska undvika att utnyttja kontinuerlig AF när det inte funkar korrekt.

/Mats
Tack för svaret! Underbart objektiv, enda nackdelen är vikten men det finns ju tyngre så man ska inte klaga :)

Bara att hålla tummarna då..
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för svaret! Underbart objektiv, enda nackdelen är vikten men det finns ju tyngre så man ska inte klaga :)
Jo, detta är just orsaken till att jag inte tycker det blir så bra med adaptrar när man monterar tunga fullformatsobjektiv gjorda för rejäla DSLR-hus på lättare och tunnare spegellösa (och extra dåligt på APS-C som inte ens kan utnyttja de hela tunga glasen).

Bara att hålla tummarna då..
Japp. Förhoppningsvis så rättar detta till sig med ny FW.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har exakt samma erfarenhet som du och Sten-Åke. Sigma vet om problemet och har utlovat en firmware-uppgradering som ska göra AF-C "substantially" better eller vad de nu skrev.

Det känns tyvärr inte helt färdigt, men jag är optimist och tror att det kommer att lösa sig. Det är en fantastisk kombo du har och jag tycker du ska hålla ut. Funderar själv på att skaffa det objektivet, men har avvaktat just pga. dessa problem.

Bra poäng där att fokusmotorn kan ta stryk av allt det där hattandet. Det kan den säkert, det är ju inte ett normalt beteende som objektivet är konstruerat för, så man kanske ska undvika att utnyttja kontinuerlig AF när det inte funkar korrekt.

/Mats
Jag har en bra kontakt på Sandinavian tror jag som ska hjälpa mig att få kontakt på rätt person hos Sigma eller deras partner som lagar deras produkter. De har lovat att komma tillbaka inom några dagar, så vi får se. Jag tycker de är skyldiga oss bättre info om vad de tänker göra åt problemet och framförallt när. Jag var där i går så vi får väl ge dom några dagar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Dannio!

jag har haft ett snack med Scandinavian och de ska ta tag i detta nu. Idag har jag skickat länkar till bl.a. denna diskussion och till den tråd jag själv startade tidigare till Scandinavians Martin Widén. Har även skickat en videofilm för att illustrera hur illa följande AF låter i en videoupptagning så att man förhoppningsvis fattar allvaret i detta.

Här är länken jag startade tidigare:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=167847&highlight=MC-11
 

DDN

Medlem
Dannio!

jag har haft ett snack med Scandinavian och de ska ta tag i detta nu. Idag har jag skickat länkar till bl.a. denna diskussion och till den tråd jag själv startade tidigare till Scandinavians Martin Widén. Har även skickat en videofilm för att illustrera hur illa följande AF låter i en videoupptagning så att man förhoppningsvis fattar allvaret i detta.

Här är länken jag startade tidigare:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=167847&highlight=MC-11
Super!

Ber om ursäkt för att inte har letat innan jag startade tråden, my bad. Följer din tråd nu istället!

EDIT
Är detta rätt länk?
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=167121&page=2
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Äntligen: Ny firmware till MC-11 -adaptern

Saxat från Sonyalpharumours idag 28/10:

JAG ÄR DOCK SKEPTISK TILLS JAG SER ATT DET VERKLIGEN FUNKAR.
Jag tror ju dock inte att mina påtryckningar via Sandinavian orsakat detta släpp av FW utan den här versionen har nog legat i röret ett bra tag.

"Sigma released a new firmware update for the MC-11 adapter *sl'pptes ig[r 27&10 . Those are the improvements:


● It is fully functional with SIGMA 12-24mm F4 DG HSM | Art, SIGMA 500mm F4 DG OS HSM | Sports and SIGMA 85mm F1.4 DG HSM | Art lenses.
● It has reduced the startup time between turning on the camera and taking an image by not initially driving the focus when the camera is turned on.
● When lenses with Optical Stabilizer (OS) function that are not fully compatible with SIGMA MOUNT CONVERTER MC-11 are attached with SIGMA MOUNT CONVERTER MC-11 and mounted on a camera which incorporates a stabilizer unit, it enables the camera’s stabilizer unit to be turned off and the lens’s OS function to be turned on and off.
● It has improved the AF accuracy of Canon EF lenses that are not fully compatible with SIGMA MOUNT CONVERTER MC-11.
● It has corrected the phenomenon where the distortion correction figure is not indicated properly in the camera, when SIGMA 24-105mm F4 DG OS HSM | Art is attached."
 

DDN

Medlem
Saxat från Sonyalpharumours idag 28/10:

JAG ÄR DOCK SKEPTISK TILLS JAG SER ATT DET VERKLIGEN FUNKAR.
Jag tror ju dock inte att mina påtryckningar via Sandinavian orsakat detta släpp av FW utan den här versionen har nog legat i röret ett bra tag.

"Sigma released a new firmware update for the MC-11 adapter *sl'pptes ig[r 27&10 . Those are the improvements:


● It is fully functional with SIGMA 12-24mm F4 DG HSM | Art, SIGMA 500mm F4 DG OS HSM | Sports and SIGMA 85mm F1.4 DG HSM | Art lenses.
● It has reduced the startup time between turning on the camera and taking an image by not initially driving the focus when the camera is turned on.
● When lenses with Optical Stabilizer (OS) function that are not fully compatible with SIGMA MOUNT CONVERTER MC-11 are attached with SIGMA MOUNT CONVERTER MC-11 and mounted on a camera which incorporates a stabilizer unit, it enables the camera’s stabilizer unit to be turned off and the lens’s OS function to be turned on and off.
● It has improved the AF accuracy of Canon EF lenses that are not fully compatible with SIGMA MOUNT CONVERTER MC-11.
● It has corrected the phenomenon where the distortion correction figure is not indicated properly in the camera, when SIGMA 24-105mm F4 DG OS HSM | Art is attached."
Precis uppdaterat MC-11:n, återkommer inom kort! Hittills så hör jag fortfarande oljud vid AF-C men upplever att fokuset är en aning kvickare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Precis uppdaterat MC-11:n, återkommer inom kort! Hittills så hör jag fortfarande oljud vid AF-C men upplever att fokuset är en aning kvickare.
Jag gjorde det också i går kväll och tycker också att fokuseringen blivit både snabbare och mer precis. I det senare fallet handlar det om AF-S som tidigare var i det närmaste oanvändbart.

Men det är fortfarande så att de inte fixat oljudet som förstör videofilmerna. Det ligger fortfarande kvar. Men det har jag som sagt dokumenterat och skickat filexempel till Japan vis Scandinavian och Sigma i Sverige så det förväntar jag mig att de jobbar vidare med.

Eftersom ingen annan hittills verifierat hur det funkar med Canon-original så ska jag göra det själv nästa gång jag är hos Scandinavian. Annars är det ju det de skriver att de lagt en del krut på. Så även om Sigma kallar Canon-original för "icke kompatibla objektiv" (med MC-11 då fullt ut) så ska man inte bli förvånad om det faktiskt funkar bättre när det gäller grundfunktionerna i AF med Canon-objektiv än Sigmas egna. Jag har sett tester som redan tidigare indikerat detta.
 

martinot

Aktiv medlem
Så även om Sigma kallar Canon-original för "icke kompatibla objektiv" (med MC-11 då fullt ut) så ska man inte bli förvånad om det faktiskt funkar bättre när det gäller grundfunktionerna i AF med Canon-objektiv än Sigmas egna. Jag har sett tester som redan tidigare indikerat detta.
Bra att det blir bättre. Är det någon mer som dock är lika förvånad som jag att:

1. Det tagit så extremt lång tid för Sigma att få alla utlovade saker och objektiv funktionella?

2. Sigma har inte lyckats bättre med sina egna objektiv jämfört med Canons? Det var ju snack om att det skulle gå så extremt bra och smidigt med dessa "interna protokoll" som Sigma ägde och kontrollerade till 100%, och till den grad att det var att räkna precis som "native-objektiv".
 
ANNONS