Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tomt batteri blinkande-symbol

Produkter
(logga in för att koppla)

RXE

Medlem
Hej jag har en Canon EOS 7D, ca 7 år gammal som har fungerat felfritt fram tills idag. Det är så att när jag försöker starta den med batteri och minneskort i så blinkar en "tomt-batteri-symbol" på den lilla LCD-skärmen som är uppe på kameran.

Någon som känner till vad problemet kan vara?

Jag har letat runt mycket på engelsktalande forum men har inte hittat någon lösning på problemet.

Har provat med olika minneskort och batterier, alla tar laddning, så det verkar inte vara något av dessa som är problemet utan kameran.


Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
 

dagr

Aktiv medlem
Har du alltså redan provat utan minneskort?

Testa även utan objektiv ifall du inte har gjort det.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Du borde kunna mäta batterierna före och efter att du stoppat i dem i kameran för att utesluta att någonting kortsluter dem i kameran.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej jag har en Canon EOS 7D, ca 7 år gammal som har fungerat felfritt fram tills idag. Det är så att när jag försöker starta den med batteri och minneskort i så blinkar en "tomt-batteri-symbol" på den lilla LCD-skärmen som är uppe på kameran.

Någon som känner till vad problemet kan vara?

Jag har letat runt mycket på engelsktalande forum men har inte hittat någon lösning på problemet.

Har provat med olika minneskort och batterier, alla tar laddning, så det verkar inte vara något av dessa som är problemet utan kameran.


Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
Hej !
Uppenbarligen tycker kameran att batteriet är dåligt.

De kanske de är, lite skumt att flera du provat med verkar likadana, är de
i samma ålder, 7år kan de vara dåliga, men kanske inte samtidigt på samma dag.

Fel på kameran. Försok att rengöra kontakterna med isopropanol och en pensel.
Prova batterier i en annan kamera för att finna problemet.

Laddaren ok ?

Backuppbatteriet, när bytte du det ?
Se här, njut av musiken:
https://www.youtube.com/watch?v=j6BHoOguXSc

//MW
 

jag&bilden

Aktiv medlem
När jag söker på ditt upplevda fel får jag en hel del träffar på inlägg där en skruv har gängat upp sig invändigt och kortslutit en kontaktering.
Vissa skruvar upp sin kamera och fixar skruven själv medan andra har skickat in den till Canon.

Kan det vara så att du drabbats av samma problem?
 

PeterWem

Aktiv medlem
När jag söker på ditt upplevda fel får jag en hel del träffar på inlägg där en skruv har gängat upp sig invändigt och kortslutit en kontaktering.
Vissa skruvar upp sin kamera och fixar skruven själv medan andra har skickat in den till Canon.

Kan det vara så att du drabbats av samma problem?
Öppnade själv upp min 7D i somras i jakt på lösa skruvar, men alla satt som gjutna.
 

RXE

Medlem
Hej !
Uppenbarligen tycker kameran att batteriet är dåligt.

De kanske de är, lite skumt att flera du provat med verkar likadana, är de
i samma ålder, 7år kan de vara dåliga, men kanske inte samtidigt på samma dag.

Fel på kameran. Försok att rengöra kontakterna med isopropanol och en pensel.
Prova batterier i en annan kamera för att finna problemet.

Laddaren ok ?

Backuppbatteriet, när bytte du det ?
Se här, njut av musiken:
https://www.youtube.com/watch?v=j6BHoOguXSc

//MW

Jag har flera batterier i olika åldrar så att säga, klockbatteriet är nyligen bytt också. Ska se om jag kan hitta isopropanol någonstans, tack så mycket för tipset!
 

RXE

Medlem
När jag söker på ditt upplevda fel får jag en hel del träffar på inlägg där en skruv har gängat upp sig invändigt och kortslutit en kontaktering.
Vissa skruvar upp sin kamera och fixar skruven själv medan andra har skickat in den till Canon.

Kan det vara så att du drabbats av samma problem?
Ja det var ungefär där som jag landade igår på de engelsktalande forumen, ska nog testa det om inget annat funkar, verkar rätt så lätt det var bara 8 skruvar eller något sådant sen så är man inne.

Tack för tipset!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ja det var ungefär där som jag landade igår på de engelsktalande forumen, ska nog testa det om inget annat funkar, verkar rätt så lätt det var bara 8 skruvar eller något sådant sen så är man inne.

Tack för tipset!
Använd rätt stjärnmejsel. Annars förstör du skruvarna för gott. Det jag tyckte var svårast var själva delningen av bakstycket. Kolla på några youtubefilmer.

Jag har denna som funkar bra https://canonrepair.wordpress.com/2017/02/05/the-ph00-screwdriver-the-most-impotant-tool-for-us/
 

PMD

Aktiv medlem

RXE

Medlem
Öppnade själv upp min 7D i somras i jakt på lösa skruvar, men alla satt som gjutna.
Idag öppnade jag upp den och kollade men inget satt löst där heller, blir nog att köpa en 7D Mark II istället, för att lämna in en 7 år gammal 7D:a och betala ca 5-6 tusen är ju inte värt det.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Idag öppnade jag upp den och kollade men inget satt löst där heller, blir nog att köpa en 7D Mark II istället, för att lämna in en 7 år gammal 7D:a och betala ca 5-6 tusen är ju inte värt det.
Och ingen skruv som sitter fast i nån magnet där? Ja, inte lönt att reparera.
 

PMD

Aktiv medlem
Idag öppnade jag upp den och kollade men inget satt löst där heller, blir nog att köpa en 7D Mark II istället, för att lämna in en 7 år gammal 7D:a och betala ca 5-6 tusen är ju inte värt det.
Det framgår inte helt klart av tråden, men har du försökt se till att det inte är glappkontakt i batterikontakterna? Dels kan det eventuellt finnas lite korrosion där och dels kan kontakterna behöva böjas ut lite för att inte glappa.

Jag har ingen EOS 7D själv, men batterikontakter brukar vara ungefär likadana på alla kameror, för det mesta.
 

RXE

Medlem
Det framgår inte helt klart av tråden, men har du försökt se till att det inte är glappkontakt i batterikontakterna? Dels kan det eventuellt finnas lite korrosion där och dels kan kontakterna behöva böjas ut lite för att inte glappa.

Jag har ingen EOS 7D själv, men batterikontakter brukar vara ungefär likadana på alla kameror, för det mesta.
Jag har checkat dem så gott som jag har kunnat och putsat och lite så men samma symbol dyker upp hela tiden, har även provat med batterigreppet. Tror numera att det är något större problem inuti kameran än att den inte skulle få kontakt med batterierna.

Men tack för tipset!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har checkat dem så gott som jag har kunnat och putsat och lite så men samma symbol dyker upp hela tiden, har även provat med batterigreppet. Tror numera att det är något större problem inuti kameran än att den inte skulle få kontakt med batterierna.

Men tack för tipset!
Har du mätt spänningen på batterierna nyladdade och efter att du stoppat in dem i kameran?
 

Smw

Aktiv medlem
Har du mätt spänningen på batterierna nyladdade och efter att du stoppat in dem i kameran?
Hej !

Jo, men alla blir inte dåliga på samma eftermiddag,
men om laddaren knasar kan man nog få det till att se ut så.

Har du (TS) rengjort laddarens kontakter ?
Finns någon möjlighet att testa i någona annan kamera ?

//MW
 

RXE

Medlem
Har du mätt spänningen på batterierna nyladdade och efter att du stoppat in dem i kameran?
Jag tänkte testa det men hade lite begränsad utrustning här hemma, sen så vet jag inte riktigt hur... ett vanligt batteri har ju + och - men kamerabatteri har ju 4 ställen/symboler (+ + - o).
 
ANNONS