Annons

Klickande ljud på canon 24-70/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

mikemechanix

Aktiv medlem
Jo, det är såhär va...
Mitt canon 24-70/2,8 ger ifrån sig ett klick när man zoomar, runt 28mm om jag minns rätt. När man zoomar in förbi klicket blir det ett litet litet motstånd, sen ett klick, sen smooth som vanligt. Har varit så sen jag köpte det (beg), snackade med säljaren+säljarens brorsa som jobbade med canon och service som sa att det är så på vissa ibland men inget farligt. Erbjöd service gratis, men jag hade jobb och annat som kom i vägen för att jag skulle kunna skicka iväg det och sen rann det ut i sanden. Hursomhelst tänkte jag sälja det igen, och vill bara försäkra mig om att det inte är nåt att bry sig om. Någon?

När jag googlar hittar jag bara info om mk2an. Hittade detta från någon som pratat med canon-reparatör:

"He said there's a brass or copper band around the inner barrel that has a brush mounted to it that reports focal length to the camera. And he had taken in 5 (!!) 24-70 2013 editions with the same exact problem. And he said that brush is simply mounted to hard so that it grinds, it's nothing faulty, and it would loosen up and become normal."

Värt att skicka på service? Den fungerar finfint annars, väldigt gott skick. Vad skulle service gå på isf?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag gissar på minst 2 tusen kronor, antagligen mer om du ska betala per löpande räkning. Sedan en tid har Canon infört fasta priser, så har du tur blir det billigare.

Men jag skulle bara låta det vara.
 
ANNONS