Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D850

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Hej!

Jag läste igen tråden om batterigrepp till D850, men den spårade ju ur, så nu startar jag en ny. Hittar ingen information här om MB-D18 och varianter från tredjepartstillverkare.

Jag har nu läst hälften av tråden på FredMiranda om hur man får 9 fps. Men undrar ändå, vad är era erfarenheter? Har ni köpt till MB-D18 eller ett annat grepp? EN-EL18, vilken variant av det i så fall (a, b eller c, eller t.ex. Wasabi eller Jupio)? Vilken laddare, MH-26 eller någon annan?
 

lofling

Aktiv medlem
Jag skrev en väldigt övergripande rubrik på inlägget. Kanske är det orsaken till att det endast bara varit en visning?

Är det verkligen ingen som testat eller funderat olika batterigrepp till en D850?

Ingen som har testat olika varianter av EN-EL18, antingen original eller från tredjepartstillverkare?
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag skrev en väldigt övergripande rubrik på inlägget. Kanske är det orsaken till att det endast bara varit en visning?

Är det verkligen ingen som testat eller funderat olika batterigrepp till en D850?

Ingen som har testat olika varianter av EN-EL18, antingen original eller från tredjepartstillverkare?
I mina öron låter det osannolikt att någon försteägare av D850 satsar en massa pengar på kamera för att sedan förse den med "piratdelar". Garantin gäller väl dessutom fortfarande, så länge man använder originaldelar. Piratdelar strömmar säkert till när andrahandsmarknaden tar fart och folk vill minimera kostnader. Då har garantitiden troligen löpt ut också.
 

lofling

Aktiv medlem
I mina öron låter det osannolikt att någon försteägare av D850 satsar en massa pengar på kamera för att sedan förse den med "piratdelar". Garantin gäller väl dessutom fortfarande, så länge man använder originaldelar. Piratdelar strömmar säkert till när andrahandsmarknaden tar fart och folk vill minimera kostnader. Då har garantitiden troligen löpt ut också.
Den diskussionen är allmän på många fotoforum, andrapartsdelars vara eller icke vara

Att betala nästan 1000 dollar eller 10000 kr för att få 9 bilder per sekund är horribelt. Där kan vi prata om att satsa massa pengar... Därför kommer jag och många andra köpa icke-Nikon.

Att garantin inte gäller är ett skrämselargument som använda av alla tillverkare, såväl för bilar som kameror och datorer. Hur många rapporter finns det om kameror som förstörts av batterigrepp eller batterier från andrapartstillverkare? Och från originaldelar? Jag har haft flera telefoner från Samsung med svullna batteriet. Googla om du undrar om det.

Med detta sagt förstår jag yrkesfotografer som väljer originaldelar trots allt. Men jag vet också många som fotar med objektiv från Sigma, Tamron och Tokina, eller blixtar från t.ex. Hähnel och Godox utan att oroa sig för att det ska bli problem med garantin.
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Jag läste igen tråden om batterigrepp till D850, men den spårade ju ur, så nu startar jag en ny. Hittar ingen information här om MB-D18 och varianter från tredjepartstillverkare.

Jag har nu läst hälften av tråden på FredMiranda om hur man får 9 fps. Men undrar ändå, vad är era erfarenheter? Har ni köpt till MB-D18 eller ett annat grepp? EN-EL18, vilken variant av det i så fall (a, b eller c, eller t.ex. Wasabi eller Jupio)? Vilken laddare, MH-26 eller någon annan?
Det skulle inte falla mig in att köpa piratdelar till ett så dyrt system. Gäller er försäkring om ett piratbatteri som Nikon inte godkänner läcker? (Min fotokompis fick en explosion så delar flög när han hade fel batterier)

Jag kör med vertikalgreppet och stora batterier. Inte för att få 9bps, jag tycker 7bps räcker gott och väl, möjligen när jag fotat action som rodeo i övrigt tjänar jag på att vara fokuserad. Drunknar ändå i bilder som är i princip lika.

Så, D850, MB-D18, EN-EL18 (gamla varianten, Nikon orginal), MH-26.

Ger mig bra grepp, extrem batteritid. Samma batterier i D850, D810, D4 osv. Visst lite tyngre batterier, men å andra sidan behövs bara en laddare och bara ett reservbatteri på två kameror som jag brukar fota med. Eftersom det är samma batterityp kan jag t o m klara mig helt utan reservbatteri.
 

lofling

Aktiv medlem
Det skulle inte falla mig in att köpa piratdelar till ett så dyrt system. Gäller er försäkring om ett piratbatteri som Nikon inte godkänner läcker? (Min fotokompis fick en explosion så delar flög när han hade fel batterier)

Jag kör med vertikalgreppet och stora batterier. Inte för att få 9bps, jag tycker 7bps räcker gott och väl, möjligen när jag fotat action som rodeo i övrigt tjänar jag på att vara fokuserad. Drunknar ändå i bilder som är i princip lika.

Så, D850, MB-D18, EN-EL18 (gamla varianten, Nikon orginal), MH-26.

Ger mig bra grepp, extrem batteritid. Samma batterier i D850, D810, D4 osv. Visst lite tyngre batterier, men å andra sidan behövs bara en laddare och bara ett reservbatteri på två kameror som jag brukar fota med. Eftersom det är samma batterityp kan jag t o m klara mig helt utan reservbatteri.
Det finns en 44 sidor lång tråd på Fredmiranda om detta. Jag hänvisar till den så slipper jag upprepa en del argument.

Jag står på sidan som anser 10000 kr extra (laddare MH-25, EN-EL18c, BL-5 och MB-D18) är helt otroligt hutlöst, så mkt att jag gärna bytt system. Tyvärr är jag lite för inlåst i Nikon för att byta ännu. Men ångrar nu att jag inte körde på t.ex. Sony eller Nikon tidigare.

Andrapartstillverkade batterier och grepp har funnits extremt länge. Säljs tom av alla stora kamerabutiker, t.ex. B&H. Har personligen inte haft några problem med varken original eller andra tillverkade grepp eller batterier.

Jag har inte sett någon statistik men har hört om både Macbook och Samsung som exploderat pga batteri (original).
 

cowboy

Aktiv medlem
EN-EL18a

Jag har D850, MB-D18, BL-5, batteri EN-EL18a (som medlevererades D4S, Nikon original) och laddare MH-26a (som medlevererades D4S, Nikon original).

Jag har sammanlagt tre EN-EL18a, vilket räcker bra för mina två kameror - det behövs bara ett reservbatteri när man är ute. Egentligen skulle jag nog kunna klara mig utan något reservbatteri.
Dessutom är det skönt med bara en laddare när man reser.
 

iSolen.se

Guest
Jag har D850, MB-D18, BL-5, batteri EN-EL18a (som medlevererades D4S, Nikon original) och laddare MH-26a (som medlevererades D4S, Nikon original).

Jag har sammanlagt tre EN-EL18a, vilket räcker bra för mina två kameror - det behövs bara ett reservbatteri när man är ute. Egentligen skulle jag nog kunna klara mig utan något reservbatteri.
Dessutom är det skönt med bara en laddare när man reser.
Imponerande! (jag slarvade med sistabokstaven på alla produkterna)
 
ANNONS