Annons

Panasonic LX100 II släppt

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu finns den och redan för beställning via Cyberphoto bl a:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=LX100mk2

Däremot kostar den 11.500kr vilket är 3 gånger mer än en beg LX100, har minimal skillnad i pixelmängd (20 jf med 16mp), samma objektiv och en field sequential EVF (kolla dpreview som släppt en kortare sammanfattning). Är riktigt besviken i att man släpper en kamera för sådana pengar och inte ens bjuder på en bra EVF! Jag blir enormt irriterad på att titta igenom en sådan. Skulle nästan hellre haft lägre antal dots men slippa field sequential som återger färgerna RGB i följd och inte son en bild. Andra kanske inte besväras. Men skall den ha field sequential skall den vara riktigt billig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nja, det är 17 MP mot 12 MP i verkligheten eftersom den inte använder riktigt hela sensorn i något läge. Prishöjningen är onekligen rejäl mot föregångarens nuvarande nypris på ca 5-6 kkr, men om man tittar bakåt är höjningen ca 2 kkr mot när föregångaren lanserades. Egentligen är det väl i princip inflation och valutaeffekter, men att det är samma sökare fortfarande känns väl lite svagt. I dollar verkar prishöjningen vara 1 Benjamin.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, det var en lite svag och mager uppgradering. Inget som direkt skapar habegär eller lockar till köp för mig personligen. Hade nog väntat mig lite mer.

Att inte få en riktig EVF på en kamera över 10 KSEK är inte OK IMO.
 
ANNONS