Annons

Resa till Island

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Kommer att försöka undvika turishordarna så mkt som möjligt :)
Har nog ingen plats över för gummistövlar men halvhöga vattentäta goretex kängor får nog räcka denna gång.

Jättebra tips Acke! Tackar!!
Vill nämna en sak till: Ha STOR RESPEKT för vågorna vid stränder som Reynisfjara!
Kolla gärna filmen på denna sida: https://guidetoiceland.is/connect-with-locals/regina/extremely-dangerous-waves-by-reynisfjara-and-kirkjufjara-in-south-iceland

Eller här: https://www.instagram.com/p/BpuBGJpFtAJ/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=embed_video_watch_again

Som fotograf är man extra utsatt eftersom man ofta har full fokus på att komponera bilder med kameran på stativ. Det är lätt att missa monstervågen som kommer utan förvarning.
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Vill nämna en sak till: Ha STOR RESPEKT för vågorna vid stränder som Reynisfjara!
Kolla gärna filmen på denna sida: https://guidetoiceland.is/connect-with-locals/regina/extremely-dangerous-waves-by-reynisfjara-and-kirkjufjara-in-south-iceland

Eller här: https://www.instagram.com/p/BpuBGJpFtAJ/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=embed_video_watch_again

Som fotograf är man extra utsatt eftersom man ofta har full fokus på att komponera bilder med kameran på stativ. Det är lätt att missa monstervågen som kommer utan förvarning.
Ja jäkl-r, det är inte som här på gotland precis! :) ska leta någon sida som visar ebb och flod kanske. kan nog vara bra! Och inte bege sig dit om det stormar eller blåser för mkt!
Följde den övre länken du skickade nu, och där var det inte lika snälla vågor!
Man är rätt chanslös om man dras med..
Ingen bild i världen är så viktig att fånga så man tummar på säkerheten, inte på såna här ställen iaf!
Det farliga är att man står där i godan ro och njuter av landskapet och spanar i sökaren och helt plötsligt så ligger man i vattnet på väg ut och fattar ingenting

Bra tips!
Stort Tack!
 
Senast ändrad:

Rosse

Avslutat medlemskap
Kan rekommendera Secret Lagoon i Fludir https://secretlagoon.is/
Trevlig ägare och mer naturligt än Blue Lagoon (Simma inte för nära kanten där varm vattnet rinner in för då blir du kokt)



Gillar även detta badhuset i Seljavallalaug, byggt på 20-talet (tror det är Islands äldsta)
https://c2.staticflickr.com/6/5796/21772711063_cfc1052fe8_c.jpg
Vilka pärlor! Såg ett klipp häromdagen från länk nr2, tokigt vackert ställe!
Jag sparar dessa till min/vår nästa resa.
Tack!
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Resan avklarad

Tack igen för de tips jag fått!
Spenderade 1 vecka på östra kustremsan i storm och regn. Vädret var inte det bästa för foto men några timmars uppehåll gjorde att jag fick en handfull bilder som kanske går att hänga på väggen.
Hade i förväg stakat ut vilka platser jag skulle fota på och sen var det bara att sitta och vänta på att det skulle lätta. En del ställen fick jag ge upp, som dc-3,an och svartifoss. Medan jag hade turen att passera stokksnes precis när det sprack upp.
Fick 1 timmes skapligt ljus där vid Vestrahorn och hittade några fina panorama kompositioner.

Bevittnade en olycka där en kvinna blev fångad av vågorna vid just Reynisfjara
Hon hade dock turen att inte bli utdragen i havet utan slungades in bland stenarna. Hon fick hjälpas upp på land igen.
Otroligt hur människor kan ha sådan otur när dom tänker. Trots stora varningsskyltar med autentiska bilder dessutom, där folk blir fångade av vågorna
så lämnar man hjärnan uppe på land och traskar rakt ut..
ett 15 tal andra som stod i grupp fick vatten upp till knäna.
Nåväl, en vacker plats väl värt ett besök iallafall.

Resan avslutades vid kirkjufellsfoss med blåst och regn ( som vanligt ) vid ankomsten men morgonen efter bjöd äntligen på lite solvittring.

Det var värt resan trots ett överjävligt väder och endast en handfull fina bilder,
ett ställe jag absolut ska återvända till!
 

acke

Avslutat medlemskap
Tack igen för de tips jag fått!
Spenderade 1 vecka på östra kustremsan i storm och regn. Vädret var inte det bästa för foto men några timmars uppehåll gjorde att jag fick en handfull bilder som kanske går att hänga på väggen.

.....

Det var värt resan trots ett överjävligt väder och endast en handfull fina bilder,
ett ställe jag absolut ska återvända till!
Ja, oberäkneligt väder är en del av Islandsupplevelsen. Kul att du är nöjd ändå! Ladda gärna upp en bild eller två. :)
 

acke

Avslutat medlemskap
Första panoraman klar från Vestrahorn. Valde en lite udda komposition där förgrunden fick dominera lite mer.
Får se om det blir fler bilder härifrån senare.. ljuset var ungefär densamma under den timme som solen tittade fram.
Hursomhelst ett klart favorit ställe som måste upplevas!
Den är fräck! Riktigt snyggt!

Så här såg det ut när jag var där i maj förra året. Det är min fru till vänster i bild. Vi fick söka skydd i bilen var tionde minut p.g.a. upprepade hagelskurar och vindbyar som blästrade oss med vass lavasand. 🙂
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Vacker bild. Har tänkt att någon gång åka till Island, det som lockar mig är isbitar på en svart sand tror det heter Jokulsarlon. Får väl försöka välja ett datum med skapligt väder och att det finns dessa ”isbitar”
 

acke

Avslutat medlemskap
Vacker bild. Har tänkt att någon gång åka till Island, det som lockar mig är isbitar på en svart sand tror det heter Jokulsarlon. Får väl försöka välja ett datum med skapligt väder och att det finns dessa ”isbitar”
Jökulsarlon är själva lagunen där isbergen kommer flytande från glaciären. Ett välbesökt turistmål. Den svarta stranden med isbitar kallas populärt Diamond Beach av turisterna. Diamond Beach ligger vid lagunens utlopp i Atlanten. Isbitarna finns där året om, såvitt jag vet.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Rosse

Avslutat medlemskap
Den är fräck! Riktigt snyggt!

Så här såg det ut när jag var där i maj förra året. Det är min fru till vänster i bild. Vi fick söka skydd i bilen var tionde minut p.g.a. upprepade hagelskurar. 🙂
Tack ska du ha!
Jasså du tog konkurrenten, jag menar frugan med dig dit😊.Vacker solnedgång den kvällen ser jag. Ja ett sånt här ställe är nog vackrast med lite oväder, men lagomt ska det va!
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Vacker bild. Har tänkt att någon gång åka till Island, det som lockar mig är isbitar på en svart sand tror det heter Jokulsarlon. Får väl försöka välja ett datum med skapligt väder och att det finns dessa ”isbitar”
Tack!
Ja precis som Acke skriver. Diamond beach.En stor turistmagnet men ett maffigt ställe!
Nästan inga isbitar nu när jag var där, hittade dock några som var ok men då var det ingen riktig sol som lyste igenom. Ligger endast ett stenkast från vägen.
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Jökulsarlon är lagunen där isbergen kommer flytande från glaciären. Ett populärt turistmål. Den svarta stranden med isbitar kallas populärt Diamond Beach av turisterna. Isbitarna finns där året om, såvitt jag vet.
Tjusigt med den långa slutartiden!!
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Sista morgonen i Islands vildmark och solen tittade nästan fram för första gången (soluppgång) denna vecka.
Strax efter denna bild lyckades jag ha sönder min kulled till stativet och kameraväskan fick agera bönpåse med tvivelaktigt resultat.
Det var dags att packa ihop och åka mot Reykjavik.
 

Bilagor

acke

Avslutat medlemskap
Sista morgonen i Islands vildmark och solen tittade nästan fram för första gången (soluppgång) denna vecka.
Strax efter denna bild lyckades jag ha sönder min kulled till stativet och kameraväskan fick agera bönpåse med tvivelaktigt resultat.
Det var dags att packa ihop och åka mot Reykjavik.
Snyggt.
Jag har varit på Island 4ggr tror jag, 8-9 veckor totalt, men jag kan inte minnas att jag har plåtat Kirkjufellsfoss. Och har jag gjort det så blev det inga minnesvärda bilder... :)
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Snyggt.
Jag har varit på Island 4ggr tror jag, 8-9 veckor totalt, men jag kan inte minnas att jag har plåtat Kirkjufellsfoss. Och har jag gjort det så blev det inga minnesvärda bilder... :)
Tack! Oj, 4 ggr,då är det nästan som ditt andra hem😊
Synd att det kostar skjortan att vistas där, resan dit och tillbaka är ju iallafall överkomligt som tur är. Man får väl börja spara redan nu..
 

huricane4

Aktiv medlem
Bevittnade en olycka där en kvinna blev fångad av vågorna vid just Reynisfjara
Hon hade dock turen att inte bli utdragen i havet utan slungades in bland stenarna. Hon fick hjälpas upp på land igen.
Otroligt hur människor kan ha sådan otur när dom tänker. Trots stora varningsskyltar med autentiska bilder dessutom, där folk blir fångade av vågorna
så lämnar man hjärnan uppe på land och traskar rakt ut..
ett 15 tal andra som stod i grupp fick vatten upp till knäna.
Nåväl, en vacker plats väl värt ett besök iallafall.
Går åt några turister varje år på island och har väll själv gjort några tvivelaktiga beslut men man förvånas ändå ibland av människor som helt ignorera varningar,
Körde en rätt dålig F-väg med vår stora Ford Econoline men fick vända för det va för tufft (hadde kunnat komma igenom men ansåg det inte va värt risken) på väg tillbaka möter vi en grupp asiater i en STOR husbil (som man varken ska eller får köra på dom vägarna)

Sa åt dom å vända men dom spelade oförstående hela tiden och även om dom inte kunde Engelska så va mitt kroppsspråk väldigt tydligt men dom fortsatte ändå...

Här är förövrigt en riktigt bra blogg på svenska om Island:
http://www.islandsbloggen.com/
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Går åt några turister varje år på island och har väll själv gjort några tvivelaktiga beslut men man förvånas ändå ibland av människor som helt ignorera varningar,
Körde en rätt dålig F-väg med vår stora Ford Econoline men fick vända för det va för tufft (hadde kunnat komma igenom men ansåg det inte va värt risken) på väg tillbaka möter vi en grupp asiater i en STOR husbil (som man varken ska eller får köra på dom vägarna)

Sa åt dom å vända men dom spelade oförstående hela tiden och även om dom inte kunde Engelska så va mitt kroppsspråk väldigt tydligt men dom fortsatte ändå...

Här är förövrigt en riktigt bra blogg på svenska om Island:
http://www.islandsbloggen.com/
Det kan man nästan förstå att det gör speciellt när man kommer till ett nytt land med nästan bara natur och för många kan det vara första gången man lämnar storstaden kanske!?
Okunskap blandat med en gnutta dumhet 🥴

Bra blogg, läste om en äldre dam(inte isländsk) som hoppade upp på ett isflak och höll på att hamna i Brasilien 😂
 
ANNONS