Annons

Fota blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

bildsten

Aktiv medlem
Det behövs bara ett stativ för att få blixtbilder och i det här fallet stod jag inomhus i vår sommarstuga medan regnet slog på fönstret.
Av exif framgår att jag hade kameran i A, bl 16 och 30 sek exptid, det är rätt sent på kvällen i slutet av juni. Nästa blixt slog ner hos grannen 50 m bort och orsakade en del skada, dock ingen brand.
 

Bilagor

Peter Kaiser

Aktiv medlem
Magic Lantern

Tanka ned och installera Magic Lantern FW, tror den finns för 550D.

Tror funktionen heter motion detect, i live view så triggar en ändring i exponeringsvärde att bilden tas. Behövs alltså inte flera sekunders exponeringstid.

Googla magic lantern + lightning

Provade själv vid något tillfälle och visst fångades blixten. Även mitt på dagen.

En stor fördel med Canons något äldre kameror är att kunna köra magic lantern, saknar min 6D (men behållit första eos M just för ML...)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tanka ned och installera Magic Lantern FW, tror den finns för 550D.

Tror funktionen heter motion detect, i live view så triggar en ändring i exponeringsvärde att bilden tas. Behövs alltså inte flera sekunders exponeringstid.

Googla magic lantern + lightning

Provade själv vid något tillfälle och visst fångades blixten. Även mitt på dagen.

En stor fördel med Canons något äldre kameror är att kunna köra magic lantern, saknar min 6D (men behållit första eos M just för ML...)
Jag tyckte motion detect var för långsam (missade många blixtar) och använde mig av bolt trigger i stället. Tyvärr fungerade bolt trigger enbart i videoläge. Visserligen med råfiler men råfiler i storlek kring 1700 px. Kameran spelar in någon sekund och spelar över. Blir det en ljusförändring sparas det. Min bild på blixten är från bolt trigger tillsammans med en 7D.

Personligen skulle jag nog nu för tiden gå efter någonting annat.
 

gliz68

Aktiv medlem
Hmm, hur fixar man ett stativ som funkar i bilen? Då skulle man kunna åka runt och jaga blixtar enligt tracker-informationen och sen fota genom sidorutan, skyddad mot både regn och blixtnedslag..?

Eller skulle det gå att rigga upp stativet i bagagerummet i V70:n och fota genom öppen baklucka? Stativ och kamera skulle ju iofs kunna stå utanför, regnskyddade under luckan, och så sitter man själv inne i bilen med fjärrutlösaren :-D
[emoji106][emoji298]
 

gliz68

Aktiv medlem
Det finns klämmor som man sätter på en bildörr med nedvevad ruta (med fäste för stativhuvud), men då måste man förstås åka runt med öppen sidoruta om man ska vara snabbt startberedd på att fotografera blixtar. En plastpåse över kameran kanske?
Jag tänkte att man tar bort baksätet. På min S80 är det lätt, bara att ta tag i framkanten och rycka till. En tripod och justera benen på den. Sköta rutan från knapparna i förardörren och hålla i fjärrutlösaren eller låta en smart trigger sköta det hela med parkeringsljuset på så man inte stör den med ljuset från strålkastarna. Ska nog testa det tillsammans med ISO 200 f/11 & 6s och köra kontinuerligt med fjärrutlösare.
 

Erik X

Aktiv medlem
(ändra efter behag): Stativ, ISO 200, f/11, t=6s
Kan vara värt att tänka på: ändrad exponeringstid kommer inte att påverka hur blixtarna blir exponerade. (gäller så länge exp-tiden är betydligt längre än brinntiden för en enstaka blixt) Det är alltså bara ISO och bländare som styr hur blixtarna blir exponerade. Men med längre tid ökar förstås sannolikheten att man fångar fler blixtar på samma bild...
Genom att justera exponeringstiden kan man sen styra hur landskap, gatlyktor och himlen runtomkring exponeras.
 
ANNONS