Annons

Hur gör du med (film) till din dslr?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
När jag började fota i yrket 2001 så körde jag analogt ca 4 år innan första vettiga dlsr kom canon 1ds fullframe, det var den som först kunde ge nästan likvärdig bildkvalitet som mina mellanformatskameror.
Det blev min första dslr kamera o efter det har det bara varit digitalt. Från den dagen stod man utan film, jag hade mina favoriter en som passade resefoto väldigt bra var kodak 100vs, ungefär samma punsch som velvia men (snällare) om man behövde ta porträtt.
När man öppnade rawkonv så stod allt på noll, man var tvungen att skapa allt från början varje gång. Det tog rätt lång tid innan jag började skapa egna filmer (preset) som jag sparade o slapp börja från början varje gång.

Sedan kom färdiga preset från tex företag som vsco men i början tänkte man, vadå kan jag inte ställa in själv så det blir bra? men jag ändrade uppfattning bla efter att läst detta
http://jonaspeterson.com/vsco-film/comment-page-2/

Då insåg jag att det finns mycket tid att spara med preset samt om andra lägger ner massa tid på att skapa dom så kan du få ett jättebra utgångsvärde på din (film) med en sådan, och handen på hjärtat du tillverkade knappast dina filmrullar själv på analoga tiden.
Jag tänkte i följande inlägg dels gå igenom lite vad för preset som finns samt hur jag tillverkar mina egna. Alltså mitt eget kylskåp med film. Precis som på analoga tiden man valde vilken film man skulle använda.

Det man oftast hör idag på fs är käbblet om vilken kamera som ska vara bäst, vilken som ska ha bästa DR osv, det som påverkar bilden mest är dels hur du tar bilden, samt hur du framkallar bilden i rawkonv. Jag har aldrig haft några problem att få till bilderna oavsett vilken kamera jag kört med.
Däremot finns det skillnader på profiler från kameratillverkare som ligger i rawkonv, fuji är riktigt bra på den fronten.
Jag kommer lägga upp bilder på interiör med olika preset, fotade på olika sätt för att visa vilka skillnader man kan åstadkomma. Längre fram kommer jag visa resebilder med olika preset. Häng inte upp er på motiven, jag har bara tagit ett gäng olika för att visa.
Hur gör ni?
börjar ni från scratch eller har ni ett gäng olika (filmer) ni använder?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Flera

Flera olika presets till varje kamera. Anpassade till olika ljus. Det går snabbt att byta mellan de olika och se vilken som är bäst till motivet. Fantastiskt smidigt. Sedan kan det förstås bli finjusteringar ibland.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag gjorde mina egna presets ett tag. Problemet var att det gärna drog iväg lite för mycket åt olika håll. Nu känns de bilderna väldigt daterade. Numera ställer jag in från noll när jag öppnar en samling bilder, men sparar inställningen som preset att använda som utgångspunkt för att hålla en jämn linje genom samlingen. Gör bara grundinställningar i Lightroom och gör större delen av jobbet på gammaldags vis i Photoshop.
 
ANNONS