Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera i handbagage

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefin_11

Medlem
Hej
Ska om några veckor åka till London och reser endast med handbagage. När jag googlar runt så blir jag inte klok på om jag kan ta med min systemkamera eller ej i handbagaget.
Storbritannien verkar ha speciella regler kring detta. Vill inte bli av med kameran i kontrollen bara för att jag inte får ha den med.

Någon som vet hur det ligger till?
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Jag har rest med handbagage (plastpåse) + liten fotoryggsäck inom EU (där regelverket är detsamma) i kabinen utan problem varesig med flygbolaget eller inchekningskontrollen på Arlanda eller utomlands. Enligt reglerna skall batterier packeteras i isolerat material (typ ask eller plastpåse). Dock inget man kollar så noga.
 

PMD

Aktiv medlem
Kolla med ditt rese/flygbolag, men du kan även kolla här:
https://www.gov.uk/hand-luggage-restrictions/personal-items
Med vänlig hälsning Mattias
Det är nog snarare den här sidan som kan vara intressant för frågeställaren:
https://www.gov.uk/hand-luggage-restrictions/electronic-devices-and-electrical-items

Kort sammanfattning: fotoutrustning får man ta med i handbagaget, med vissa undantag som antagligen inte är relevanta för frågan.

Det knepiga kan vara att komma under viktbegränsningen för handbagaget, speciellt om man ska all sin packning där plus kamerautrustningen, men det är flygbolagets regel (och inte luftfartsmyndighetens), så den saken måste man kolla upp på flygbolagets webplats.
 

martley

Aktiv medlem
Jsg har rest till och från London ganska många gånger, omväxlande via Heathrow och Gatwick och det har aldrig varit något som helst problem med systemkameran, jag har inte ens behövt ta ur den ur handbagaget, varken på dit- eller hemresan. Däremot blir de väldigt tjuriga i säkerhetskontrollen ifall man inte tar ur surfplattan ur samma handbagage.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
De nya iata-reglerna för 2019 säger max 20 fristående litiumjon celler/batterier/reservbatterier med skyddade poler får medföras, men enbart i handbagaget.
Max 15 enheter med inbyggt litiumjon batteri får checkas in i bagaget.

Power banks är klassade som fristående batteri och måste packas i handbagaget och kan behöva tejp över usb-uttagen.

För samtliga regler och paragrafer är denna nyttig.
https://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/DGR-60-EN-2.3a.pdf
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Senast i oktober 2018 flög jag till Skottland (UK) med Lowepro Flipside 400 AW packad med 2 st kamerahus, 24-70 2.8, 70-200 2.8 samt en liten 20 1.8. Flertalet batterier och en powerbank och det fick jag med in i kabinen utan några problem.

Däremot fick jag inte ta med mig mitt stativ ombord.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Däremot fick jag inte ta med mig mitt stativ ombord.
Vad hände med stativet?

Hade med mig ett enbensstativ fästad i ryggfotoväskan, ihopfällt ca. 50 cm, in i kabinen, utan problem.

Mejlade luftfartsverket om stativ men fick aldrig svar, troligen för att det saknas direktiv, vilket gör det fritt fram för godtycke, tyvärr....
 

PeterWem

Aktiv medlem
Golfklubbor är nu för tiden okej att ha med (enligt Transportstyrelsen), så stativ borde inte ge problem för säkerhetskontrollens del. För stort för hatthyllan?
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Mejlade luftfartsverket om stativ men fick aldrig svar, troligen för att det saknas direktiv, vilket gör det fritt fram för godtycke, tyvärr....
Stativ är inte lika användbara vapen som knivar och vattenflaskor, så det är flygbolagens egna regler som avgör där.

Ett stativ kan t.ex. vara för stort för att kunna placeras på bagagehyllan ovanför sätet och då är det ju rimligt att det inte får tas med som handbagage. Flyogbolagen har ju egna regler om maximala mått för handbagage.
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Vad hände med stativet?

Hade med mig ett enbensstativ fästad i ryggfotoväskan, ihopfällt ca. 50 cm, in i kabinen, utan problem.

Mejlade luftfartsverket om stativ men fick aldrig svar, troligen för att det saknas direktiv, vilket gör det fritt fram för godtycke, tyvärr....
Jag fick snällt checka in det mot en avgift. Detta stativ hade spikfötter - kanske spelade in i beslutet.

Som du nämner så kanske det saknas direktiv och det kan te sig olika från fall till fall.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag fick snällt checka in det mot en avgift. Detta stativ hade spikfötter - kanske spelade in i beslutet.
Var det i säkerhetskontrollen, vid incheckningen eller vid ombordstigningen du blev nekad att ta med stativet som handbagage?

Som du nämner så kanske det saknas direktiv och det kan te sig olika från fall till fall.
Om du inte blev stoppad i säkerhetskontrollen så betraktades inte stativet som farligt enligt myndigheternas regler och då är det flygbolagets regler som gäller.
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Var det i säkerhetskontrollen, vid incheckningen eller vid ombordstigningen du blev nekad att ta med stativet som handbagage?


Om du inte blev stoppad i säkerhetskontrollen så betraktades inte stativet som farligt enligt myndigheternas regler och då är det flygbolagets regler som gäller.
Just denna gång kom jag inte igenom säkerhetskontrollen och fick således valet att lämna stativet hos dem eller gå tillbaka till incheckningen och checka in det.

Detta på Arlanda. Flyget från Edinburgh prövade jag inte på utan packade I incheckat bagage direkt.

Hur vida flygbolaget (Norwegian) hade tillåtit stativet ifall det gått igenom säkerhetskontrollen vet jag inte. Jag antar att de inte hade kollat igen.

Jag kan förstå varför det inte gick igenom - kan säkerligen användas som vapen. Huvudet är ju rätt tungt och som sagt spikfötter. Däremot går det att slåss med ett stort kamerahus med en 70-200 2.8 också.

Ska tillägga att jag fick ta med ett Gorillapod SLR ZOOM genom kontrollen. Långt ifrån samma storlek och tyngd i och för sig.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns visserligen EU-gemensamma regler för vad man får och inte får ta med sig genom säkerhetskontrollen, men det är inte alltid personalen i säkerhetskontrollen är helt uppdaterade på vad som gäller. Om man inte gillar deras beslut kan man be att få tala med en överordnad, men då bör man vara rejält påläst på reglerna för att ha en chans att få ett ändrat beslut.

Tur att du hade tid att gå tillbaka till inheckningen och checka in stativet. Vissa tider är det extrema köer till säkerhetskontrollen på Arlanda. Jag har "glatt" gått förbi kön en gång för att inte missa flygplanets avgång.
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Jo, ibland har man tur i oturen.
Jag hade nog inte vågat ge mig in i en diskussion med säkerhetskontrollen. Som du säger, då ska man vara säker på son sak. Dessutom är jag tämligen flygrädd och är inte speciellt kaxig vid säkerhetslinjen heller för den delen.

Ibland går det och ibland inte verkar det som tycker jag.
Jag kommer att fortsätta checka in mitt stativ och ha med mig ett gorillapod I handbagaget som backup. Rätt som det är försvinner väskan.

Vi får hoppas att man i fortsättningen kan ta med kameror och optik in i kabinen - den dag det förbudet kommer är det väl slutrest. 😅
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, ibland har man tur i oturen.
Jag hade nog inte vågat ge mig in i en diskussion med säkerhetskontrollen. Som du säger, då ska man vara säker på son sak.
Det är fullt möjligt, och kanske t.o.m. troligt att säkerhetskontrollpersonalen hade rätt enligt reglerna att neka dig att ta ombord stativet som handbagage. Stora tunga saker med vassa spetsar är nog inte sånt som man vill ha i kabinen. :)

Ibland går det och ibland inte verkar det som tycker jag.
Ja, och det är lite tråkigt att det ska vara så. Tydligare regler vore nog bra, men å andra sidan går det inte att göra en fullständig lista över saker som är för farliga att ha med sig som handbagage så en till viss del är säkerhetspersonalens jobb en bedömningssport.

Vi får hoppas att man i fortsättningen kan ta med kameror och optik in i kabinen - den dag det förbudet kommer är det väl slutrest. 😅
Ja, det vore för sorgligt, men kameror är knappast lätta att använda som vapen (utom D5 och liknande släggor ;-) så jag tror inte att risken är direkt överhängande.
 
ANNONS