Annons

Tisdagsbilden #7

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Jag vet att ni i tisdagsklubben för inbördes beundran inte vill ha kommentarer utöver bilderna, men det skiter jag i.

Från att ni kommenterade alla bilder med fint, snyggt, vackert, tjusigt, såå braa, har ni nu övergått till att kommentera alla bilder i någon sorts jämlik alla är vinnare tradition. Väldigt svenskt och gör alla nöjda.

Som jag hintade om i mina initiala inlägg, det handlar mest om likes!

Hur skulle ni hantera det om tisdagsklubben för inbördes beundran ökade till 500 personer? Skulle ni då kommentera 500 bilder i varje inlägg? Knappast.

Så, bättre ni väljer ut de bilder ni tycker är bra och kommenterar dem mer ingående, än försöker tillfredställa allt, alla och envar i sammanhanget!
Jag funderade över detta i första tisdagsbilden men vi verkar landa på ca 10 bidrag per vecka så har inte blivit ett problem. Blir det inte mer känns det bra att kunna kommentera så många bilder som möjligt. Blir det fler väljer vi ut några få, inte svårare än så. Själva tävlingsmomentet haltar dock. Jag skulle föredra att samtliga utsåg en eller några vinnare varje vecka eller att vi struntade i det helt. Ger du ingen egen bildkritik ökar chanserna för den egna bilden vilket blir kontraproduktivt i en tråd för bildkritik.

Tycker PMD har en viss poäng i att fokusera på de bilder vi tycker är dåliga istället, fast samtidigt blir det konstigt också.

Synd att du upplever kritiken så dålig men du verkar inte kunna låta bli att hålla koll på oss iallafall. Jag misstänker du har lite svårt att läsa mellan raderna för jag upplever att många får både bra och dålig kritik utan att det blir plumpt. Jag har inga problem att säga vilka veckor mina bilder uppskattats och vilka veckor de inte fallit övriga i smaken.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Så skriver lite fort här vilka jag gillade bäst även om alla hade sin charm:)

Nr 1 kurvan. Jag är svag för bilder med djup och perspektiv och denna kändes ren och gillar behandlingen av den också.
Nr6 gatufotot. Alltid härligt med lite gatufoto, och speglingar och svärta är alltid ett plus i kanten för mig. Gillar att damen blir betraktad från ansikten där vid sidan.
Nr 8 Tågbilden, gillar som vanligt perspektivet men också färgerna i denna som återkommer i varandra genom grafittin och trafikljuset längre ned.

ha det gott!
/martin.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag vet att ni i tisdagsklubben för inbördes beundran inte vill ha kommentarer utöver bilderna, men det skiter jag i.

Från att ni kommenterade alla bilder med fint, snyggt, vackert, tjusigt, såå braa, har ni nu övergått till att kommentera alla bilder i någon sorts jämlik alla är vinnare tradition. Väldigt svenskt och gör alla nöjda.

Som jag hintade om i mina initiala inlägg, det handlar mest om likes!

Hur skulle ni hantera det om tisdagsklubben för inbördes beundran ökade till 500 personer? Skulle ni då kommentera 500 bilder i varje inlägg? Knappast.

Så, bättre ni väljer ut de bilder ni tycker är bra och kommenterar dem mer ingående, än försöker tillfredställa allt, alla och envar i sammanhanget!
Du är välkommen att kommentera vad du vill! För att det ska bli lite mindre rörigt så har jag skapat en tråd som heter Diskussioner om Tisdagsbilden. Det skulle vara fint om du istället delar med dig av dina ideer i den tråden. Alla som är med här läser den.
 

afe

Aktiv medlem
Som Alvin redan skrivit bryr han sig inte om var han skriver, utan där han tycker det passar bäst. Jag tycker det vore klädsamt att delta i tråden med antingen bilder eller kommentarer i stället för att klaga på hur andra skriver :)
 

alfin

Aktiv medlem
Du är välkommen att kommentera vad du vill! För att det ska bli lite mindre rörigt så har jag skapat en tråd som heter Diskussioner om Tisdagsbilden. Det skulle vara fint om du istället delar med dig av dina ideer i den tråden. Alla som är med här läser den.
Du kan skapa vilka trådar du vill. Du kan dock inte styra var vi andra väljer att kommentera. Såvitt jag förstått forumreglerna, är det upp till var och en var vi vill lämna våra kommentarer. Du kanske ska skapa en ny bildgrupp istället, där ni i tisdagsgruppen kan ägna er åt personligt navelskådande. Forumen är till för diskussioner och kommentarer, även om f.d. moderatorn AFE inte förstått det.
 

afe

Aktiv medlem
Du kan skapa vilka trådar du vill. Du kan dock inte styra var vi andra väljer att kommentera. Såvitt jag förstått forumreglerna, är det upp till var och en var vi vill lämna våra kommentarer. Du kanske ska skapa en ny bildgrupp istället, där ni i tisdagsgruppen kan ägna er åt personligt navelskådande. Forumen är till för diskussioner och kommentarer, även om f.d. moderatorn AFE inte förstått det.
Jag har koll på vad forumen är till för och har sedan länge konstaterat att du tar alla chanser att klaga på mig efter att jag och andra moderatorer hanterar ditt gnäll. Den diskussionen har dock inget med tråden att göra.
 

PMD

Aktiv medlem
Såvitt jag vet finns det inga regler på FS forum som stipulerar vilka inlägg man får kommentera. Jag kommenterar där det känns naturligt.
Kanske det, men Jonas skapade tråden Diskussioner om Tisdagsbilden just för diskussioner om formatet för Tisdagsbilden så att trådarna med bilderna ska kunnas hålla sig till bilddiskussioner. Jag tycker att det var bra. Det är bättre om vi håller isär bildkommentarerna och diskussioner om hur dessa bör gå till.
 

janc

Aktiv medlem
Ger en kort kommentar på hur jag upplever respektive bild

#1

Detta är en typ av motiv jag är väldigt svag för. Den vita linjen ger ett extra stöd åt kompositionen,

#2

Tanken förstår jag men personligen upplever jag inte personens uttryck som ”drömmande”. Ett alternativ kunde vara att personer inte har kontakt med fotografen utan är mer försjunken i sig själv.

#3

Som du skriver så måste man bedöma bilden i ”rätt” format d.v.s via länken. Kräver lite tillvänjning (i alla fall för mig…) för att kunna uppskattas men när jag väl kommit ”över tröskeln” kan jag börja se möjligheterna att utforska. En spontan fundering är om man inte får två typer av bilder - dels de där formen (alltså det rent estetiska i landskapet) är det viktiga dels de där innehållet i form av det som faktiskt går att se är det viktiga. Den första typen mer allmän den andra mer riktad till den som har en relation till platsen

#5

Skulle i mina ögon bli mer renodlad siluettbild om ”luddet” inte fanns med och övergången mellan ljus och mörker var skarpare.

#6

Väcker funderingar - vad är det man ser, vad speglas o.s.v?

#7

Giller både motivet och miljön men funderar på hur det skulle sett ut från en anna vinkel.

#8

Det som ”gör bilden” för mig är att färgerna i grafittin upprepas i bakgrunden.

#9

Röken och miljön tycker jag är det som får till bilden. Plus att ”lapparna” på stupröret gör att man slipper ”stuprör ur huvudet” effekten :)


#10

Natur som form - spontant ett motiv som (också) skulle fungera bra som akvarell eller textil.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Sorry för sen sammanställning. Jag har varit på resa. Jag fick det till delad första plats mellan #1 och #6.
 

Hrafne

Aktiv medlem
Hej!
Gymnasielärare här med en vecka kvar innan påsklov... Det här med att hinna gå in på forum och skriva ner tankar om bilder är en bristvara med mina högar med prov. Idag fick jag dock lite tid över och skrev ner vad jag tycker och känner om veckans bilder. Var även iväg nu på eftermiddagen och tog nästa veckas bild.

#1: Vilken cool bild, jag gillar hur kurvan i första svängen går utanför bilden. Istället får man fokusera på det vita strecket man kan se i första kurvan och hur det sen övergår till att hela vägen blir vit längre in i bilden. Jag har svårt att hitta något jag skulle ändrat på i bilden. Bra jobbat!

#2: Det tog mig några sekunder innan jag såg att det inte var en riktig motorcykel eller moped. Imponerande komposition. En enkel sammanställning av vardagsföremål som trots sin enkelhet bjuder på många saker att upptäcka i bilden. Bra färgval med den intensiva röda tillsammans med de övriga dova färgerna. Gillar hur du använder dig av ljussättningen i bilden, något som jag som nybörjare ser fram emot att få börja experimentera med.

#3: Tekniken är spännande och jag gillar att sitta och svänga runt i panoramabilden. Motivet tycker jag dock känns lite tråkigt och ser fram emot när du tar en liknande bild men på en intressantare miljö. Solnedgång på sommaren, ute i skogen, sidan av ett berg eller vid en havsstrand är motiv jag tror att jag skulle gilla mer. Man blir ju sugen på att leka med en drönare själv.

#4: Jag känner inte så mycket för bilden. Minnesstund eller föreläsning i en liten biosalong är intrycket jag får från bilden. Jag kan inte riktigt placera vilken känsla som är i rummet vilket gör mig lite frustrerad. Jag skulle vilja se lite mer av rummet så jag får lite mer ledtrådar om vad det är jag tittar på, alternativt att bilden hade en titel eller kortare beskrivning som kan leda mig som betraktare vidare i bilden. Tekniskt sätt är bilden snyggt tagen. Jag gillar hur ljuset punktmarkerar visa delar av rummet och väggarna.

#5: Den här bilden blir min favorit för den här veckan även om min röst kanske inte hinner räknas. Jäklar vad bilden tilltalade mig. Är det med mening som bilden har fått pixeleringen av de gråa färgerna eller är det ett resultat från komprimering av filerna? Hur som helst så tycker jag det ger en väldigt intressant effekt som fick mig att stanna kvar och utforska bilden en gång till för att hitta alla dessa. Snygg ljussättning och en väldigt duktig modell som lyckas förmedla en bra känsla till mig som betraktare.

#6: Häftig bild som gör mig frustrerad när jag tittar på den. På ett bra sätt. Jag vet inte riktigt vad det är jag tittar på och mina ögon flyttar sig mellan de olika planen i bilden. Varje gång ögat fastnar för en del av motivet så är det något precis bredvid som drar min blick till sig. Den här bilden har en given plats på en eventuell utställning om och när du ordnar en sådan. Berätta gärna mer om hur bilden kom till och processen fram till den.

#7: Himlen och båten tycker jag är det som jag vill titta längre på. Tyvärr stjäl husen i bakgrunden mycket av mina blickar. Båten döljs bland allt i bakgrunden vilket är lite synd. Misstänker att det var svårt att hitta andra perspektiv där husen inte syntes.

#8: Min egen bild. Första vårsolen som går ner på bilden ja, men jag har ökat lystern på bilden så att graffitin skulle poppa än mer, vilket påverkar hur intensiv solen ser ut. Jag hade velat få med några människor på perrongen men jag kom fram för sent så alla hade hunnit gå på tåget.

#9: Vilken bild! Som du skriver så passar utstyrseln, röken och grändens avskalade yttre väldigt bra ihop. Jag har svårt att hitta något som skulle kunna göras annorlunda.

#10: A-well-a bird bird bird, well-a bird is the word. Snacka om fåglar! Kaos! Jag gillar den! Möjligen skulle jag vilja se den när man tagit bort de fem översta fåglarna uppe till höger i bilden så man får en mer jämn linje av fåglar. Den översta fågeln gör ju dock en del för bilden. Den påminner mig om fågeln i Duck Hunt till nes 8-bitar. Läcker bild.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Grattis! Fina vinnarbilder.
Tack för kritik på min bild.
Japp gamlej, uppskattar din ärlighet och att du vågar uttrycka den som du gör. Varulvskropp 😁
Hrafne, kul att du tog dig tid att kommentera trots arbetsbelastningen! pixlingen är nog lite en del av komprimeringen men upplever själv att bilden är luddig även i telefon. Tänker att ljuset var så starkt att det studsar och skapar ludd. Kanske.
Det var inte riktigt så jag ville ha det men hann inte med ett andra försök. Helt ärligt så lägger jag nästan mer tid på kritiken i tråden än på fotandet till tråden. Inte det heller helt optimalt men som livet ser ut just nu inträffar fritiden någonstans efter 23-23.30. Kanske borde satsa mer på att fota med blixt.
 
Senast ändrad:

FiCa1

Aktiv medlem
... #6: Häftig bild som gör mig frustrerad när jag tittar på den. På ett bra sätt. Jag vet inte riktigt vad det är jag tittar på och mina ögon flyttar sig mellan de olika planen i bilden. Varje gång ögat fastnar för en del av motivet så är det något precis bredvid som drar min blick till sig. Den här bilden har en given plats på en eventuell utställning om och när du ordnar en sådan. Berätta gärna mer om hur bilden kom till och processen fram till den ...
Jag promenerade från Fotografiska till Söder. Strax efter att man kommer upp för Söderbergs trappor vid Stadsgårdshissen och går in på Renstiernas gata, finns där en busskur vid Stigbergsgaraget. Processen var mycket enkel och kort. Det var solsken och i busskurens gavel bakom en sönderslagen glasruta satt en reklamaffisch för en Netfilx-serie som heter "Störst av allt". Omgivningen speglade sig i glaset och affischen. Och där kom damen promenerandes helt perfekt rakt in i bilden. Upp med kameran, satte fokus (ingen autofokus på en M) och tryckte av. Processen tog ca 3 sekunder. Bilden är lite lurig eftersom jag medvetet valde att inte visa något av själva busskuren. I högerkanten syns däremot en mörk skugga från en stolpe i kurens gavel.

/ mvh, FiCa1
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tackar också alla för fina kommentarer och gratulerar de som fick flest positiva:)
Ser fram emot nästa utmaning!
/Martin.
 
ANNONS