Annons

Skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

C4surfaren

Ny medlem
Söker en skrivare som inte ger ränder eller hårda pixlar i foto.
Bilden visar Epson ET 2650 utskrift som är otroligt dåligt utskriven.
Har tagit foto i macro på detta foto som är vid en sjö. Dock är det lite glans på ytan men det huvudsakliga i detta är den dåliga pixlingen och att färg blir rätt.

Den kostar nu 1600 kr på Mediamarkt. I februari då jag köpte den var det 2300 kr och var på lagning 3 ggr på 6 månader.
Då hade Epson verkstad bytt ut allt innhåll med ny hårdvara i Maj 2019. Men samma fel kom tillbaka. För 2 veckor sedan fick jag en ny i butik med samma fel. Men fick nu pengarna tillbaka.
Har ett behov av bättre bilder som även visar bra färger ( ET 2650 visade fel färger ).
Kriteriet är mer än 4000 dpi

Epsons enligt fakta info säger
Max utskriftsupplösning (färg)
5760x1440 dpi

Så med er hjälp hoppas jag på bra svar mvh leffe
 

Bilagor

Tony johansson

Aktiv medlem
Inget svar på Ts fråga, men jag sparkar igång denna tråden ändå. Är väl medveten om att man kan beställa utskrifter från Crimson, men hur stort inflytande har man på de ingående komponenterna då (läs:papperskvalité, t ex).

Ännu har jag inte så många bilder, att det motiverar en synnerligen kostsam investering i en egen skrivare (finns det bläck i dessa dagar som kan stå oanvänt under längre perioder, utan att det torkar ihop ?), men jag leker med tanken att ev. ta ytterligare ett steg i fotograferandet i så motto att jag kanske skall köpa en skrivare.

Varför jag vill köpa en skrivare är därför att då har jag kontroll över hela kedjan från exponering till utskrift (roligt). Jag är väl medveten om att det inte går att motivera ett sådant beslut på ett rent rationellt ekonomisk plan, då det inte lär bli särskilt mycket utskrivet i detta hushållet, (kanske någon bild om året, eller så), men å andra sidan, svepningen har inga fickor.

Så, finns det några vettiga kandidater till överkomliga priser som är kapabla att skriva ut vackra och färgäkta utskrifter i säg (max) A2 storlek (och mindre), och där skrivarhuvud och bläck inte torkar ihop/ut om det står oanvänt under en (lång) tid, och dessutom inte kostar både skjorta och byxor att köpa nytt (bläck, tänker jag på framförallt) ?
 
Senast ändrad:

Micke_O

Aktiv medlem
Inget svar på Ts fråga, men jag sparkar igång denna tråden ändå. Är väl medveten om att man kan beställa utskrifter från Crimson, men hur stort inflytande har man på de ingående komponenterna då (läs:papperskvalité, t ex).

Ännu har jag inte så många bilder, att det motiverar en synnerligen kostsam investering i en egen skrivare (finns det bläck i dessa dagar som kan stå oanvänt under längre perioder, utan att det torkar ihop ?), men jag leker med tanken att ev. ta ytterligare ett steg i fotograferande i så motto att jag kanske skall köpa en skrivare.

Varför jag vill köpa en skrivare är därför att då har jag kontroll över hela kedjan från exponering till utskrift (roligt). Jag är väl medveten om att det inte går att motivera ett sådant beslut på ett rent rationellt ekonomisk plan, då det inte lär bli särskilt mycket utskrivet i detta hushållet, (kanske någon bild om året, eller så), men å andra sidan, svepningen har inga fickor.

Så, finns det några vettiga kandidater till överkomliga priser som är kapabla att skriva ut vackra och färgäkta utskrifter i säg (max) A2 storlek (och mindre), och där skrivarhuvud och bläck inte torkar ihop/ut om det står oanvänt under en (lång) tid, och dessutom inte kostar både skjorta och byxor att köpa nytt (bläck, tänker jag på framförallt) ?
Jag hade problem med att bläckstråleskrivarna torkade ihop ända tills jag slutade stänga av dom. Dessutom verkar dom "snyta sig" när man slår på och av dem plus att man slipper köra en manuell rengöring så bläckåtgången förefaller bli mindre också.
 

Curt L

Aktiv medlem
Om du vill ha A2 är de vettigaste kandidaterna Epson SureColor P800 (som jag använder) samt Canon Pixma ImagePROGRAF PRO 1000
Båda använder 80 ml bläckpatroner, så förhållandevis billiga i drift.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag hade problem med att bläckstråleskrivarna torkade ihop ända tills jag slutade stänga av dom.
Hur då slutade att stänga av dom ? Du menar att dom var påslagna (till elnätet) mest hela tiden, för om du stängde av/satte på den, så genomgick skrivaren en "rengöringscykel"var gång, är det det du menar !?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om du vill ha A2 är de vettigaste kandidaterna Epson SureColor P800 (som jag använder) samt Canon Pixma ImagePROGRAF PRO 1000
Båda använder 80 ml bläckpatroner, så förhållandevis billiga i drift.
Tackar för tipset, jag skall kolla på dessa kandidater och se vad de kan gå på. Jag har läst en del negativt om Epson, så det känns spontant inte som ett förstaval.

Edit: Hittade Epson (den var inte billig !!!) Canon (som föreslogs), tycks inte finna att tillgå (i Sverige i a f).
 

Micke_O

Aktiv medlem
Hur då slutade att stänga av dom ? Du menar att dom var påslagna (till elnätet) mest hela tiden, för om du stängde av/satte på den, så genomgick skrivaren en "rengöringscykel"var gång, är det det du menar !?
Precis, påslagna hela tiden och ja, man slipper då rengöringscykeln varje på/av-slag. Har funkat på både Epson och Canon av flertalet modeller.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Precis, påslagna hela tiden och ja, man slipper då rengöringscykeln varje på/av-slag. Har funkat på både Epson och Canon av flertalet modeller.
Jag förstår. Men vad jag inte förstår, är hur det förhindrar att bläcket torkar ihop i skrivarhuvudet !? En akademisk fråga förvisso, men jag tänker högt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tackar ! Hittade Epson, men inte Canon på prisjakt). Varför valde du Epson före Canon, om jag får fråga ?

En tilläggsfråga; Om man har för avsikt att skriva ut sammansatta panoramor, då är det (nästan) ett krav att ha en skrivare som kan hantera papper på rulle (även om vi inte talar om mega - utskrifter), eller !?
 

Curt L

Aktiv medlem
Tackar ! Hittade Epson, men inte Canon på prisjakt). Varför valde du Epson före Canon, om jag får fråga ?
Jag hade tidigare en Epson Stylus Pro 3880 som man kan kalla föregångare till P800. Eftersom den hade fungerat utan problem i flera år valde jag efterträdaren. Dessutom var inte Canon-alternativet lanserat då. Mycket möjligt att jag valt Canon idag, den har ju fått mycket beröm.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag hade tidigare en Epson Stylus Pro 3880 som man kan kalla föregångare till P800. Eftersom den hade fungerat utan problem i flera år valde jag efterträdaren. Dessutom var inte Canon-alternativet lanserat då. Mycket möjligt att jag valt Canon idag, den har ju fått mycket beröm.
Ok, jag förstår. Får titta på de bägge kontrahenterna lite mer i detalj, dom var ju inte direkt billiga, om man säger så =-).

Och om man vill ha (möjlighet till) ännu större utskrifter, vad skall man satsa på då (tycker panelen)?
 

Curt L

Aktiv medlem

ebarile

Aktiv medlem
Eller hur XD !Var rädd för det ! jaja, jag spånar vidare. Tusen tack för all input !

// Tony.
Tony!

Mot bakgrund av att jag pysslat med fotoutskrifter i cirka 20 år kan jag säga dig följande:

Med de önskemål du har (A2) är det som andra redan har nämnt de två skrivarna från Epson och Canon som är aktuella om du kräver "fotografisk kvalitet". Jag har mestadels använt större Epson-skrivare, men jag har också erfarenhet av Canon-skrivaren och den ger mycket fina resultat. Allt förstås under förutsättning att man använder rätt pappersprofiler och lär sig hela utskriftsproceduren ordentligt (det tar en stund, men är inte svårt). En fördel med Canon-skrivaren är att den är byggd på ett sätt som gör att det är lättare och mindre kostsamt att byta skrivarhuvudet om problem skulle uppstå. Problemet med att skrivaren "slammar igen" (clogging) är också mindre på Canon-skrivaren. Men i förlängningen är det naturligtvis så att skrivare i den här prisklassen och högre kräver att man använder dem kontinuerligt. Det handlar alltså om att man måste hantera en viss volym av utskrifter. Beträffande panoramautskrifter är det som du säger att papper på rulle krävs och då är det Epson som gäller (om man inte går upp ett steg bland Canon-skrivarna). Den nämnda Canon-skrivaren ska enligt Canons specifikationer klara att skriva ut 1,2 meter. Det gick inte när jag testade den, men de kanske har kommit med en uppdatering av skrivarens programvara? Om det fungerar med 1,2 meter måste du förstås köpa 17-tumspapper på rulle och klippa till det själv. Har man detta behov, eller behov att ofta skriva ut i A2-storlek är rullmatning att föredra. A2-papper på ark går att hantera, men papper på rullar är bättre. Notera att allt jag skrivit bygger på min praktiska erfarenhet. Andra kan ha andra åsikter, praktiska eller teoretiska.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Jag behöver också skaffa en ny skrivare.
Mina erfarenheter och kunskaper är inte så stora.
Kvalitetskraven är kanske inte de allra högsta, men det blir en del utskrivet, eftersom jag tycker om att se på utskrivna bilder.
Den lokala datorbutiken rekommenderade Epson Ecotank-skrivare. Det finns sådana gjorda för foto också.
Jag gillar tanken att fylla på färg, från flaska, istället för att köpa massa svindyra små plastbehållare. Bättre för miljön också.
Gör producenten mindre vinst på bläcket, får man räkna med högre pris på skrivaren, det är helt okey för mig.
Men, hur bra fungerar det i praktiken?
Den mest intressanta modellen heter ET-7750, eftersom den klarar A3.
Jag har läst och kollat lite på nätet, och det är en blandning av ris och ros.
Finns det någon här som har information eller synpunkter?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tony!

Mot bakgrund av att jag pysslat med fotoutskrifter i cirka 20 år kan jag säga dig följande:

Med de önskemål du har (A2) är det som andra redan har nämnt de två skrivarna från Epson och Canon som är aktuella om du kräver "fotografisk kvalitet". Jag har mestadels använt större Epson-skrivare, men jag har också erfarenhet av Canon-skrivaren och den ger mycket fina resultat. Allt förstås under förutsättning att man använder rätt pappersprofiler och lär sig hela utskriftsproceduren ordentligt (det tar en stund, men är inte svårt). En fördel med Canon-skrivaren är att den är byggd på ett sätt som gör att det är lättare och mindre kostsamt att byta skrivarhuvudet om problem skulle uppstå. Problemet med att skrivaren "slammar igen" (clogging) är också mindre på Canon-skrivaren. Men i förlängningen är det naturligtvis så att skrivare i den här prisklassen och högre kräver att man använder dem kontinuerligt. Det handlar alltså om att man måste hantera en viss volym av utskrifter. Beträffande panoramautskrifter är det som du säger att papper på rulle krävs och då är det Epson som gäller (om man inte går upp ett steg bland Canon-skrivarna). Den nämnda Canon-skrivaren ska enligt Canons specifikationer klara att skriva ut 1,2 meter. Det gick inte när jag testade den, men de kanske har kommit med en uppdatering av skrivarens programvara? Om det fungerar med 1,2 meter måste du förstås köpa 17-tumspapper på rulle och klippa till det själv. Har man detta behov, eller behov att ofta skriva ut i A2-storlek är rullmatning att föredra. A2-papper på ark går att hantera, men papper på rullar är bättre. Notera att allt jag skrivit bygger på min praktiska erfarenhet. Andra kan ha andra åsikter, praktiska eller teoretiska.
Hej Enrico och tack för feedback !

I den mån det blir aktuellt med att införskaffa en skrivare, kommer det sannolikt att bli en Canon eller Epson, och utifrån vad du skriver, lutar det mer åt en Canon. Något behov (annat än "vill ha") av utskrifter av fotokvalité föreligger inte, men om man ändå har "investerat" så mycket pengar som jag gjort sedan jag återupptog detta med foto, ser jag inte att det är försvarligt att snåla på den sista länken i kedjan, i den mån det är/blir aktuellt att skriva ut själv.

När jag skrev att jag skulle spåna vidare, så var det inte för att hitta någon ersättare för en Canon eller Epson, utan snarare för att titta på en som har kapacitet att skriva ut på rulle. Jag hittade en sådan, till ett (nästan) överkomligt pris, men när du sedan skrev att Canonskrivaren klarar av utskrifter på 1,2 meter, då täcker det mitt behov med råge.

Det som däremot blir ett abet, är hur man skall hantera papper i den storleken och där kommer återigen en skrivare som har kapacitet att använda papper på rulle. Men, å andra sidan, jag skall inte tapetsera väggarna hemma med mina bilder, och det är enbart för husbehov som det är intressant att införskaffa en skrivare.

Vad det gäller att man måste skriva ut bilder kontinuerligt för att skrivarhuvudet inte skall slamma igen, då får jag lösa det med att skriva ut en bild i månaden av de få jag redan har som jag kan tänka mig hänga upp på väggen, och försöka att få till några fler som jag känner mig tillräckligt nöjd med, men det är väldigt svårt, av flera skäl.

Foto är "bara " ett sätt för mig att koppla av och naturligtvis gillar jag bilder (som tilltalar mig), men ack, så svårt det är att få till det :-(.

Men men, har jag köpt kamera och objektiv på (semi) proffsnivå och dator med tillhörande skärm (explicit för fotoredigering), känns det väldigt dumt att inte löpa linan ut, för jag har några bilder som jag skulle kunna tänka mig att hänga upp på väggen (efter att jag gjort ytterligare en noggrannare redigering av vart och en av dom).
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag gillar tanken att fylla på färg, från flaska, istället för att köpa massa svindyra små plastbehållare.
Det är ju ett argument som tilltalar mig. Till den Canonskrivaren som omnämns ovan kostar varje behållare med färg (det är 12 stycken), ~ 529 svenska pesetas. Två uppsättningar, och du har betalat skrivaren en gång till XD.
 
ANNONS