Annons

Auktionshus, fotostudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Marialundin

Ny medlem
Hej,

Jag behöver lite proffshjälp, stöd.
Jag har precis fått jobb på ett auktionshus, jag använder deras befintliga fotoutrustningen, vilket är kanske inte den värsta. Men det funkar.

Kamerahuset är Canon 450D Eos, dom har ett standardobjektiv: 18-44 EFS och ett 40mm

Bilderna blir någorlunda bra med 40 mm, standardobjektivet är katastrof men bra då det ska fotas stora möbelgrupper pga zooma ut.

Har någon ett bra tips på ett passande objektiv till en canon 450D eos. Jag söker ett objektiv som funkar både för hyfsat nära bilder som på exempelvis vaser och ett som jag kan dra ut zoom till möblemang.
Fotostudion är ca 5x6 meter
Prisbild 10000:-
 

Tibor

Aktiv medlem
Normalzoom och macro

EF-S 17-55 f/2.8 anses som ett av de bättre Canon objektiven. Komplettera men ett makro för smycken och mindre objekt. T ex EF-S 60 mm.
Du har ju plats i studion för att ta ut avståndet med 60mm för vaser, tavlor mm. Ett stativ och två blixtar är också bra. Detta blir över din budget men mindre än så ger inga större förbättringar. Du kan börja med 17-55 som kommer att ge väsentligt bättre resultat än 18-55 du har idag. De sälj begagnade för 4000.- om du inte vill köpa nytt. Auktionshuset drar momsen? I så fall blir skillnaden mellan nytt ex moms och beg inte så stor.
 

Marialundin

Ny medlem
Tack snälla. Uppskattas enormt. Nu har jag haft ett inköpsmöte med chefen och presenterat förslagen, det slutade med beställning på både EF-S 17-55 f/2.8 och EF-S 60 mm.
Håller tummarna att dom blir nöjda. Åter igen, tack för hjälp. Godtrogen som jag är litar jag på dina tips. Har kollat runt, läst recensioner ang dessa objekt, jag får en bra känsla att dom skulle vara passande för våra bruk.

Önskar dig en fin dag,
Maria
 

Tibor

Aktiv medlem
och så RAW... :)

Kul att det blev till hjälp!
En annan åtgärd för bra bilder är att du fotograferar i RAW-format om du har tid och möjlighet till efterbearbetning. Då blir det bättre möjligheter till att få fram "krispigheten" i färger och kontrast. Normalt fungerar auto-vitbalans bra, men skulle du behöva ändra så är det mycket större flexibilitet från rå-filer.
Om inte så använd bästa jpg läge och test lite olika inställningar. Min erfarenhet är att det lätt blir "Blaskiga" bilder med fel jpg inställningar.
 
ANNONS