Annons

Bästa Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Hej.

Jag har Nikon 750 och är på jakt efter ett Macro obejktiv. Jag ska igång med att fotografera produkter. Vilket skulle ni rekommendera? 105 eller mindre? Tamron eller Sigma (om jag ser bort från Nikon)
Tack på förhand.

Länkar till bra webshops modtages gärna.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej.

Jag har Nikon 750 och är på jakt efter ett Macro obejktiv. Jag ska igång med att fotografera produkter. Vilket skulle ni rekommendera? 105 eller mindre? Tamron eller Sigma (om jag ser bort från Nikon)
Tack på förhand.

Länkar till bra webshops modtages gärna.
Är ingen expert på makro men har hört bra saker om nikkor 200mm micro f4 if ed, Sigma 150 mm f2.8 och gillade tamron 100 f2.8 atx pro d när jag ägde det. Nu kör jag nikkor micro 55mm f2.8 som är prisvärt men ej ger så mycket arbetsavstånd. 150-200 mm kanske är bäst om du vill ha plats att ljussätta.

Du kan ju även överväga ett tilt shift för produktfoto.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Försök tänka ut hur nära du behöver gå, hur stora är dina produkter och vilken avbildningsyta blir det? Med hjälp av det kan du få fram ett arbetsavstånd som kan hjälpa dig att förstå vilken brännvidd du behöver. Det kan också vara så att du behöver något större skärpedjup så istället för att ligga vid 1:1 så kanske du istället ska enbart gå 1:2, 1:3 eller liknade och beskära istället. Det är ytterst sällan jag går till 1:1 vid fotograferingen. Skulle tro du klarar dig med tex ett Tamron 90/2,8 VC har ett sådant själv till en D750. Att gå upp till tex Sigma 150 eller 180 ger som längre arbetsavstånd men de är både dyrare och tyngre.

I princip alla makro är bra och skarpa, och ska du fota produkter så är inte AF heller så kritiskt. De båda Tamron VC G1 och G2, sigma 105 eller Nikon 105 fungerar alla utmärkt.
 

ztenlund

Aktiv medlem

PMD

Aktiv medlem
Aha. Det missade jag. (Det är ju annars mer eller mindre standard när det gäller objektiv från Sigma).

Ja, då är det föregångaren (begagnat) som gäller. Det tror jag är ett riktigt bra val också.
 

Krille

Aktiv medlem
För produktfoto är makroobjektiv utmärkta men storleken på produkterna och storleken på studion är ju rätt avgörande för vilken brännvidd du kan använda. Är det mindre prylar (i storlek med låt säga en kamera) rekommenderar jag ett makroobjektiv med längre brännvidd än ett normalobjektiv men inte längre än ca 100 mm - om man plåtar med fullformat. Idealiskt är 70 - 90 mm vilket innebär Sigma 70 mm Macro eller Tamron 90 mm Macro. Båda är sjukt skarpa.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hej.

Jag har Nikon 750 och är på jakt efter ett Macro obejktiv. Jag ska igång med att fotografera produkter. Vilket skulle ni rekommendera? 105 eller mindre? Tamron eller Sigma (om jag ser bort från Nikon)
Tack på förhand.

Länkar till bra webshops modtages gärna.
Lite mer info om vad det är för sorts produkter och var, hur samt i vilket sammanhang bilderna ska publiceras hjälper till att förstå vad du behöver.


Bästa cykel
Hej frågespalten, jag ska börja tävlingscykla. Vilken cykel borde jag köpa?

Ja, du förstår
 

Erik X

Aktiv medlem
Eller "hur långt är ett snöre" :-D

Fråga nr 1 är vilken avbildningsskala man behöver. Det finns en uppsjö av objektiv som kan ge 1:2 (vilket egentligen inte uppfyller definitionen av "makro" men likafullt står det "macro" tryckt på dessa). Några få är äkta 1:1. Vill man ha 2:1 så blir utbudet väldigt begränsat, jag använder själv 2x telekonverter på ett 1:1 och då får jag 2:1 på FF. Canon har ett makro som ger 5:1 men då börjar man närma sig mikroskopi.. Alla i lokalen måste hålla andan om man ska få skarpa bilder påstod en försäljare jag pratade med, så jag skippade det alternativet :-D
Har man en crop-kamera så får man i och för sig 1.6 x förstoring som extra bonus.
Värt att tänka på är att vid 1:1 eller större förstoring så blir skärpedjupet närapå obefintligt (man kan inte använda mindre bländare än ca f/18 pga diffraktion som sabbar skärpan) så i praktiken måste man använda fokus stacking

Fråga nr 2 är hur nära motivet man kan / vill komma. Är det okej att krypa någon centimeter från motivet så kan man faktiskt klara sig hyfsat med normalobjektiv med mellanringar. Rent praktiskt blir det svårt med belysningen, objektivet skuggar motivet när man är riktigt nära. Fotar man levande (läs skygga) motiv så behöver man lång bränndvidd, typ 150-180mm (har själv Sigma 150mm plus 2x telekonverter = 300mm) så man kan hålla sig några decimeter ifrån. Men då blir det sk*tsvårt att hålla tillräckligt stadigt för att få skarpa bilder, även om man använder stativ. Visst, använder man blixt (eller fullt solljus) så får man ner slutartiderna, annars så svajar vanliga stativ alldeles för mycket..
Så jag antar att makro med ca 100 mm brännvidd är enklast att bli kompis med :-D

Avbildningsskalan talar om hur stort motivet man fotograferar blir på sensorn när man jobbar vid närgränsen, vid 1:1 så kommer ett motiv som är 36 mm brett att fylla upp hela bildbredden på en FF / Full frame sensor som är 36 x 24 mm.
Vid 2:1 kommer ett 18 mm brett motiv att fylla ut hela sensorn, osv. Och man kan förstås alltid backa för att få mindre avbildningsskala..
Moderna kameror ger hyggligt bra bilder även om man skär ut t.ex. 50% av bilden så där kan man ju faktiskt hämta ytterligare en faktor 2 i förstoring..
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
25%

För att få en faktor 2 behöver du beskära ut 25% av bilden - 50% på längden och 50% på höjden (räknat på samma bildproportioner). Men, som du säger, det brukar ge hyggligt för att inte säga utmärkt resultat om man inte ska printa stort.
 
ANNONS