Annons

Påverkar val av bländare skärpan?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, påverkar valet av bländare skärpan? Jag vet ju att det påverkar skärpedjupet, men jag menar om det påverkar själva skärpan? Typ att mindre bländaröppning skulle ge sämre skärpa men större skärpedjup.

Jag tänker närmast på t.ex nattfoto om det för skärpans skull är bättre att öka på slutartiden för att kunna använda mindre bländare?
 

mange78

Aktiv medlem
Är inte så jättehemma på detta, men vad jag hört och läst är att de flesta objektiv levererar den bästa skärpan vid f8-f11.

Mange
 

J_Plupp

Aktiv medlem
Ja...

... eller det är som vanligt, det beror på.

Det finns en hel det objektiv som är optimerade på att vara "bäst" vid full bländaröppning. Men ofta så är objektiv bäst nerbländat något eller några steg.

Kolla på den här länken så kan du få en uppfattning om hur det kan vara.

/ Johan
 

objernulf

Aktiv medlem
Väldigt få objektiv är bäst på full öppning. De flesta som är optimerade för full öppning är ännu bättre ett steg (men bara ett) nedbländat.

De flesta objektiv är bäst mellan 5,6 och 11.

Undvik bländare 22 eller mindre på vidvinklar. Synbart sämre skärpa pga diffraktion.
 

Pupillen

Aktiv medlem
objernulf skrev:
Undvik bländare 22 eller mindre på vidvinklar. Synbart sämre skärpa pga diffraktion.
Varför begränsar du detta goda råd till vidvinklar? I bildens mitt beror diffraktionen enbart på det effektiva bländartalet (utåt kanterna blir det sedan i och för sig värre med vidvinklar).

Vi bör förresten tillägga att rådet naturligtvis gäller småbild.
 
ANNONS