Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smart eller korkad hackspett?

Produkter
(logga in för att koppla)

ABG

Medlem
Hackspettens hål är ju normalt runda. Varför gör den inte det här? Något för en fågelbeteendevetare kanske?
 

pertoyra

Medlem
Här har ni en korkad hackspett om något! Om ni har svårt att se vad det föreställer så är det pga att bilden är tagen med en urusel kameramobil som dessvärre var allt jag hade i närheten.

Kan även säga att hackspettsungen trodde benet mitt var av trä då den satt och hackade på det :)
 

Bilagor

pertoyra

Medlem
lagus skrev:
Coolt! Hur kändes det? Dom lär ju ha rätt bra tryck i näbben :)
Nä den var nog lite skärrad, detta var bara en vettskrämd unge som några katter hade mobbat. Så ont gjorde det ju inte, men det kändes helt klart! En rätt annorlunda upplevelse :) Speciellt som den hoppade i cirklar runt benet och höll på.
 

LMJ

Aktiv medlem
Det handlar väl om nyskapande!
Han är väl fåglarnas motsvarighet till picasso kanske!
 

ABG

Medlem
Om du är observant kan du notera att holken har en ingång...inget hål i den bemärkelsen. Jag vet att han sågat ett V för att spara tid vid tillverkningen, f ö ska hålet vara placerat i kanten så att ungarna lättare ska kunna ta sig ut. Dessutom ska den ohyvlade delen av brädorna vara vänd inåt av samma skäl (finska rön). På andra bilder på sidan kan du se att vissa hål är borrade men med hålet placerat lite vid sidan om mitten.
 

Gurra G

Aktiv medlem
pertoyra skrev:
Här har ni en korkad hackspett om något! Om ni har svårt att se vad det föreställer så är det pga att bilden är tagen med en urusel kameramobil som dessvärre var allt jag hade i närheten.

Kan även säga att hackspettsungen trodde benet mitt var av trä då den satt och hackade på det :)
Tur att du hade kamera med dig, annars hade ingen trott dig :)
-"Varför är det hål på dina byxor?"
-"Det var en hackspett..."
-"Jaja, visst, men allvarligt nu..."
 
ANNONS