Annons

Biologisk bildgåta II

Produkter
(logga in för att koppla)

aake

Aktiv medlem
Ny biologisk gåta. Vad är detta? Man skall försöka se helheten. Facit kommer så snart någon gissat rätt, dock senast inom ett dygn./Åke
 

Bilagor

aake

Aktiv medlem
Uppenbart för lätt för denna kvalificerade publik. Borde väl ha klippt bort den typiska vingspetsen. Skickar bild på hela fjärilen. Svårare gåta kommer i morgon./Åke
 

Bilagor

aake

Aktiv medlem
Mimikry!

Att detta är en form av mimikry torde väl vara uppenbart. Fjärilen mimar en för fjärilsätare ointressant organism; ett träd eller en buske./Åke
 

Clouseau

Aktiv medlem
Jag vet inte men jag antar att en del av gåtan löses om man väljer att spara ner bilden för då ser man vad du har döpt den till och tja... då blir det lite lättare!
 

aake

Aktiv medlem
Ny gåta

Nakensnäcka låter bra. Ser ut som varningsteckning i vilket fall: Om ngt i naturen är vackert tecknat; var försiktig. Om ngt är mycket vackert och färggrant, då är det säkert farligt. Fritt återgivet efter Edward O.Wilson./Åke
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Lite pinsamt är det. Men jag har bara denna närbild skannad och har inte tillgång till övriga bilder just nu.
Men detta är det: http://www.masla.com/clam.html
Det vill säga närbild på manteln på en Tridacna sp
också (felaktigt) kallad Mördarmussla.
Bilden är tagen i Röda Havet utanför Sudans kust i oktober. Musslan är c:a 0,5 meter lång och kan troligen ha alla färger och mönster som finns.
Hoppas att bilden på länken visar tillräckligt.
 
ANNONS