Annons

Filmer med anknytning till stillbildsfotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
mipert skrev:
Jag ställer mig i skottlinjen och skyddar dig med detta inlägg;

TV-serien Heimat är en enda lång stillbildsorgie och det förekommer faktiskt en fotograf i den som fotograferar alla byns händelser. Namn som ”Jena” och ”Zeiss” förekommer då och då.

Otroligt vacker (i alla fall som jag minns den).

Ahh, äntligen någon mera som fastnat för Heimat. Just nu går den tredje episoden (uppdelad på åtta avsnitt) på SVT. Handlingen utspelar sig från ca 1980 och framåt. Förutom fotot som Mipert nämner har det faktiskt redan förekommit en Leica och en Linhof.

Men min favorit är den andra episoden som huvudakligen utspelade sig på sextiotalet.

/F
 

axman

Medlem
Är ny på fotosidan, men måste ändå våga mig in i ett forum så jag föreslår filmen "Snacka går ju" från tidigt 80-tal, en Svensk film om 2 fotografer som drömmer om gamla tider och väntar på det stora lyftet/klippet. Vet inte om den går att få tag i, men någon kanske har den på video?
 

Estethia

Aktiv medlem
.Z. skrev:
Skaffa DVD:n. Extramaterialet där är extremt givande & efter att ha sett det & filmen några gånger så börjar man förstå tanken, ja eller rättare sagt då börjar man kunna tolka filmen på sitt sätt:)

//Larsa
självklart finns dvd'n hemma i filmhyllan. hade jag inte sett bakom-scenen-grejerna hade jag nog aldrig tittat på själva filmen. men jag blev så impad att jag var tvungen att titta och den är sååå snygg.
det är knappt den kan kallas för film, det är knappt det rör på sig alls, förutom i den enda scen där kameran åker längs med en perrong (fejkad perrong förstås, som allt i den här filmen). stillbildsfilm är nästan mer korrekt. ;o)
 

Rudy

Medlem
jo kan väl tipsa om ett par kortfilmer som inte handlar om stillbildsfoto, men som bara består av stillbilder:

"Le jetée" (The Pier - engelsk titel)
av Chris Marker från 1962. En halvtimme lång film som inspirerade Terry Gilliam att göra 12 monkeys.
Fascinerande berättelse om överlevare efter kärnvapenkrig.

"Zonen" av Esaias Baitel. Svensk kortdokumentär från 2003 om 'rockers' i Paris förorter på 70-talet. Mycket välfotograferad och intressant berättelse om udda existenser.

Antar att jag återkommer med mer....
 

Saigon

Aktiv medlem
Har sett ett par filmer senaste veckan där det fotograferas en del...dels 'a hard days night' där Ringo Star tar nån slags promenad med kameran i högsta hugg..var det en Pentax?

...sen så var det 'Kalenderflickorna' med bl.a. Helen Mirren, där en konststuderande anlitas som kalenderfotograf...en massa avklädda
tanter :-O...var det en Pentax där oxo?
 

Anden

Aktiv medlem
Jag tyckte att en långvarig förlovning var otroligt vackert filmad. Ljuset är fantastiskt och allt är vackert sepiatonat...

Lite ot...

A
 

Giovannis

Avslutat medlemskap
Broarna i Madison Country och Paparazzi är några av de filmer som jag minns har med stilbildsfotografi att göra.
 

martim

Aktiv medlem
Ja kanske inte en uppenbar stillbilds film, men Lost in Translation både har en bi-karaktär som är fotograf och en huvudperson som blir både fotograferad och filmad.

Dessutom är det en helt underbar film rent bildmässigt. Helt filmad i befintligt ljus och med bilder som helt klart är inspirerade från stillbilds världen.

En film som man kan hämta mycket inspiration ifrån.. både bildmässigt och personligt.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Jag såg "We were soldiers" i helgen. Otäck film, men det finns en fotograf med i filmen, och förutom att vara hängiven sitt yrke intill dårskap så har han en del riktigt intelligenta repliker.
 
ANNONS