Annons

När släpper Nikon fullformatssensor ?

Produkter
(logga in för att koppla)

keckax

Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Nja, APS var lite mer än bara en storlek. Det var ett annorlunda sätt att tänka när man konstruerade kamera och filmkassetter. Det skulle vara lättare att hantera för ovana användare, förhindra vanliga fel vid laddning, mindre kassetter ger mindre kameror och då folk i regel inte gör stora förstoringar kunde man nöja sig med lite mindre negativstorlekar. Ett sätt att marknadsanpassa kamerorna och få folk att köpa nya kameror helt enkelt.

Att det dog var att digitalkompaktkamerorna slog undan fötterna på den marknaden. De som skaffade sig APS-kameror ville ha en liten nätt kamera att ha med på semestern. Digitalkompakten kunde tom ge mindre kameror och andra fördelar.
Sant! Jag menar att många kallar DX för APS pga storleken på sensorn.

/K
 

M.Saaw

Aktiv medlem
Melker Humala skrev:
Du menar Kodakkamerorna. Fuji har inte heller FF.

M
Tydligen inte, hade för mig att de var FF. Men jag har kollat och jag erkänner att mitt minne svek mig.

Angående Nikon och deras sensorer får jag nog säga att det är mer intresant att de får en bättre sensor vid höga ISO, om det kräver en större sensor så må det vara så.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
OT: Höga ISO

Personligen tycker jag nästan vi är lite bortskämda idag med möjligheten att variera ISO så lätt och ändå få acceptabla resultat. Visst kommer tekniken att förbättras och självklart kommer det vara positivt, men folk sitter och "pixelpeepar" brus i 100% och anmärker på att en kamera brusar mycket vid 800 och är helt oanvändbar vid 1600 eller 3200.

När jag använde Fujifilm Neopan 1600 för man skulle ta "actionbilder" inomhus så var kornen stora som risgryn. Lite karaktär till filmen alla gånger, men jag har fått färre anmärkningar på att mina digitala bilder från en D70 @ ISO1600 skulle vara brusiga än jag fick från dessa svartvita bilder. Tar man fram Noise Ninja är det ingen som har reagerat än. Bara ett litet perspektiv.

Men självklart ska vi vara lite missnöjda, annars kommer ingen skapa något bättre :)
 

Festfotografen

Aktiv medlem
En av anledningarna att jag bytte till Canon från Nikon var just ff-sensorn.
Har jäkligt svårt att få till skärpedjupen som jag vill med 1,5 sensorn.
Plus at jag fortfarande gillar analogt och inte vill ha 2 uppsättningar objektiv med mig.
 
ANNONS