Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Bokeh

Aktiv medlem
MackePacke skrev:
Haha! DET var ju ett skrämselinlägg om något! Först säger du att vi kan göra det själva. Sedan skriver du ett nytt inlägg där du varnar oss för att lämna det till någon som inte är "proffisionellt service folk".

Öh?
Läste du hela inlägget ? Tydligen inte.

Jag gör det deffinitivt hellre själv än lämnar kameran i händerna på en oerfaren fjortis på en mässa, även fast det är gratis !

För att förtydliga det hela så att du förstår, om du lämnar in din kamera till tex Nikons service så är det proffisionellt folk som tar hand om den, på mässor, i allfall dom jag varit på, så var det inte proffisionelt folk som gjorde gratisjobbet, i mitt fall två tonårsgrabbar som tydligen inte hade full koll på vad dom höll på med, dom tillförde damm innanför mattskivan, och sensorn var inte ett smack renare än när jag åkte hemmifrån.

/kent
 
Senast ändrad:

MackePacke

Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Läste du hela inlägget ? Tydligen inte.

Jag gör det deffinitivt hellre själv än lämnar kameran i händerna på en oerfaren fjortis på en mässa, även fast det är gratis !

För att förtydliga det hela så att du förstår, om du lämnar in din kamera till tex Nikons service så är det proffisionellt folk som tar hand om den, på mässor, i allfall dom jag varit på, så var det inte proffisionelt folk som gjorde gratisjobbet, i mitt fall två tonårsgrabbar som tydligen inte hade full koll på vad dom höll på med, dom tillförde damm innanför mattskivan, och sensorn var inte ett smack renare än när jag åkte hemmifrån.

/kent
Jodå, lugn bara, jag läste hela. Grejen är att jag är lite rädd att om jag ger mig på sensorn så är jag en av de där tonårspojkarna och råkar tillföra damm innanför mattskivan. Du visar ju tydligt i ditt inlägg vad som kan hända när rengöringen sker i händerna på ett par amatörer, och sanningen är väl att väldigt många av oss här ute är mer eller mindre just, amatörer.
 

cakon

Aktiv medlem
Fast tryckluft är väl knappast lämpligt till något så finmekaniskt som innanmätet på en systemkamera. Jag använder tryckluft till bilen och gräsklipparen m.m. men inte till någon av kamerorna. Har aldrig ens tänkt tanken. ;)
 

horcoff

Aktiv medlem
Jag har ett streck på sensorn som inte går bort.
Fråga ?? På bild sitter den uppe till höger om mitten. På sensorn ser jag något nere till vänster.
Är det så att det blir spegelvänt ?

Har testat med Isopropanol och då blev det bara en SKITIG hinna kvar så jag har gjort rent med ECLIPSE igen, och om det nu verkligen var Isopropanol som Kemisten min tog hem idag.

Tycker att Digi-Pad luddar lite.

Tryckluft ? då det finns dammsugare ;-)

Jag har en dammsugare som det går att dra ner varvet på och har gjort en liten fyrkantig ände.

VARNING ! Sug Aldrig med spegeln nere.

Spegelvänt var frågan ?
 

larsborg

Aktiv medlem
Sensorregöring, läs detta !!

Läs gärna detta!

Varför amatörmässigt själv rengöra en bildsensor i en kamera för flera tusenlappar?
Tjäna pengar?

Lämna bort det till kunnigt yrkesfolk/märkesverkstad, de gör det antingen gratis eller tar en blygsam avgift för servicen!
Faktiskt sant!
Gäller alla välkända kameramärken, faktiskt.

Tryckluft?
Måste vara någon riktigt naiv uppfinnar-Jocke, som tar fram med dylika metoder!
Skruvar säkert i kameran med samma skruvmejsel, som till mopeden.
 

horcoff

Aktiv medlem
Re: Sensorregöring, läs detta !!

larsborg skrev:
Läs gärna detta!

Varför amatörmässigt själv rengöra en bildsensor i en kamera för flera tusenlappar?
Tjäna pengar?

Lämna bort det till kunnigt yrkesfolk/märkesverkstad, de gör det antingen gratis eller tar en blygsam avgift för servicen!
Faktiskt sant!
Gäller alla välkända kameramärken, faktiskt.

Tryckluft?
Måste vara någon riktigt naiv uppfinnar-Jocke, som tar fram med dylika metoder!
Skruvar säkert i kameran med samma skruvmejsel, som till mopeden.
Och vad gör de då så professionellt kan man undra ;D
 

larsborg

Aktiv medlem
Sensorregöring, läs detta !!

__________________________________________________
Staffan Hardie skrev:

Tvättar du bilen själv?
__________________________________________________

Självklart tvättar jag mina fyra bilar själv!
Vad har bilar med kameror, att göra?
Inte mycket!
Jag har kollat med min kamera märkesverkstad, de utför servicen gratis!

De får in klåpare, som försöker vara kameramekkar.
Verkstaden måste göra om jobbet!
 

Tapani

Aktiv medlem
Lars Borgkvist skrev
-------------------------------------------------
Självklart tvättar jag mina fyra bilar själv!
Vad har bilar med kameror, att göra?
Inte mycket!
Jag har kollat med min kamera märkesverkstad, de utför servicen gratis!
-------------------------------------------------
Tittade i din profil för att kolla vilket kamera märke du använde men den är väldigt anonym det skulle vara intressant att veta vem som utför rengöringen gratis ?

/Leo
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Förutom att de flesta verkstäder verkar ta cirka 650 kr för rengöring så blir man av med kameran en tid. Att våtsvabba med Eclipse är den rengöring som tar längst tid, cirka 10 minuter.
Varför skall man betala 650 kr och bli av med kameran en vecka för en sådan åtgärd. På kamera verkstaden gör de ju precis samma sak.
Det är helt okomplicerat och kräver inga teknikkunskaper.
 

StaffanH

Avslutat medlemskap
Re: Sensorregöring, läs detta !!

larsborg skrev:
__________________________________________________
Staffan Hardie skrev:

Tvättar du bilen själv?
__________________________________________________

Självklart tvättar jag mina fyra bilar själv!
Vad har bilar med kameror, att göra?
Inte mycket!
Jag har kollat med min kamera märkesverkstad, de utför servicen gratis!

De får in klåpare, som försöker vara kameramekkar.
Verkstaden måste göra om jobbet!
Har hört att om man använder fel grejor så kan man förstöra lacken... kostar flera tusenlappar att laga.

Skämt åsido så är det grymt överdramatiserat det här med sensordamm och rengöring. Men känner man att man inte klarar av det så är det klart att en verkstad är bättre än ingen rengöring alls.
 

cakon

Aktiv medlem
Fast nog är väl rengöringsprylarna för sensorrengöring jävligt dyra? Runt en tusing verkar vara det minsta man kommer undan med. Förbannat! Man har ju faktiskt betalt ett ruggigt pris för själva kameran också. Man är ju inte gjord av pengar för bövelen. På min önskelista finns en hel del prylar inte minst ett bättre stativ samt ett enbensstativ. Därutöver vill jag ha en bra blixt och helst ett 80-200 av märket nikkor. Det finns inga kulor över till rengöringsprylar med de priser som gäller. Får nog tyvärr ändå prioritera om min önskelista eftersom jag inte gillar prickiga bilder om nu inte motivet råkar vara prickigt ;)
 

jorgene

Aktiv medlem
cakon skrev:
Fast nog är väl rengöringsprylarna för sensorrengöring jävligt dyra? Runt en tusing verkar vara det minsta man kommer undan med.
PecPad-dukar: någon krona styck.
Eclipse, vätska: En liten flaska kostade 125kr, tror jag. Räcker väl livet ut, ungefär
Spatel: en gammal nedklippt "slickepott" av silikongummi.

Ungefär så svårt är det att undvika en kostnad på flera hundra och väntetider på ett antal veckor. Bedriver man verksamhet med sin kamer finns inget alternativ; man kan inte vara utan den veckor i streck så fort det kommer ett dammkorn på sensorn.

Sedan får Lars Borgkvist kalla det amatörmässigt eller vad han vill.
 

RG

Avslutat medlemskap
Jag läste någon stans att spatlar inte gör någon nytta och att en pensel är bättre för damm e det sanning?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Jag läste någon stans att spatlar inte gör någon nytta och att en pensel är bättre för damm e det sanning?
Man kan minst definera 3 nivåer av rengöring.
1. löst damm: blås bort med bälg Revaxör varianten går bra.
2. envist damm: använd pensel. Billig kostnärspensel av syntethår fungerar bra. Ladda den genom att blåsa igenom håren med cykelpump eller liknande.
3. Fläckar och fastsittande damm: använd inte apotekets Isopropylalkohol. Det finns de som rekommenderar detta men den är inte ren nog utan ger fläcker och ränder. Köp Eclipse hos en fotoaffär.
Använd svabbar i rätt storlek. Det går dåligt att rengöra en D5 sensor (full frame) med en spatel för 1,6 sensor. Jag har provat och misslyckats.
Att rengöra filtret framför sensorn hör till vardagen. Lär dig hur du gör och du fixar det på 10 minuter. Att ta kameran till verksaden är en större risk
. Risken att både du och kameran far illa i en trafikolycka
 

cakon

Aktiv medlem
jorgene skrev:
PecPad-dukar: någon krona styck.
Eclipse, vätska: En liten flaska kostade 125kr, tror jag. Räcker väl livet ut, ungefär
Spatel: en gammal nedklippt "slickepott" av silikongummi.

Bra tips. Det får bli någon sådan lösning. Ska försöka få tag i en billig pensel också (istället för de rent kriminellt dyra visible dust). Det känns bättre med pensel än att blåsa in skiten ännu längre in i kameran.

Kan en sådan här fungera?
http://www.mattonbutiken.se/2/5409%2016/kat-726/o-1/PENSEL_LUKAS_5409_16
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
cakon skrev:
Bra tips. Det får bli någon sådan lösning. Ska försöka få tag i en billig pensel också (istället för de rent kriminellt dyra visible dust). Det känns bättre med pensel än att blåsa in skiten ännu längre in i kameran.

Kan en sådan här fungera?
http://www.mattonbutiken.se/2/5409%2016/kat-726/o-1/PENSEL_LUKAS_5409_16
Jag köpte något liknande på Matoon i Göteborg.
De är ju inte gjorda för kamerarengöring så gör så här för att det kan finnas oljerester i den:
1. tvätta penseln i tvållösning, skölj väl och låt torka.
2. Tvätta penesln i Eclipse och låt torka.
3. Ladda penesln statisk med en cykelpump eller liknande.
fungerar lika bra som penslar för 1000 kronor.
 
ANNONS