Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

RG

Avslutat medlemskap
Flash Gordon skrev:
Man kan minst definera 3 nivåer av rengöring.
1. löst damm: blås bort med bälg Revaxör varianten går bra.
2. envist damm: använd pensel. Billig kostnärspensel av syntethår fungerar bra. Ladda den genom att blåsa igenom håren med cykelpump eller liknande.
3. Fläckar och fastsittande damm: använd inte apotekets Isopropylalkohol. Det finns de som rekommenderar detta men den är inte ren nog utan ger fläcker och ränder. Köp Eclipse hos en fotoaffär.
Använd svabbar i rätt storlek. Det går dåligt att rengöra en D5 sensor (full frame) med en spatel för 1,6 sensor. Jag har provat och misslyckats.
Att rengöra filtret framför sensorn hör till vardagen. Lär dig hur du gör och du fixar det på 10 minuter. Att ta kameran till verksaden är en större risk
. Risken att både du och kameran far illa i en trafikolycka
Finns det något stelle där spatlar säljs till ett vettigt pris?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej,
Nej jag har inga bra tips. Har provat någon billigare variant men de fungerar dåligt.
De som fungerar bra är sensor swabs men de kostar skjortan för den enkla grej de är. Tillverkningskostnaden måste vara några kronor.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Maxieboy skrev:
Ok, du tar ju inget personligt ansvar för vad du vill att folk skall göra, så det kvittar ju dig. Låter som om du jobbar för en kameraförsäljare som vill ha lite ruljans på sitt lager.

Det är inte så länge sedan följande poppade upp på dpreview.com

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=22403872

ALLA har inte tummen mitt i näven, men det finns förvånasvärt många som har det! Så DU som känner dig osäker...lämna in din kamera för rengöring, det tjänar du på i längden. Det finns så många superzoomar (18-200mm) idag som elliminerar risken för skräp på sensorn. Den som vill köra med snabba prime linser kan säkert behärska sensorrengöing också.
Jag tycker också verkligen Kent har en poäng. Det här med sensordamm tar sig ju helt hysteriska proportioner ibland. Jag tycker hans rekommendationer varit högst ansvarsfulla. Han har väl inte rekommenderat något vanskligt. Visst finns det drag av både trygghetsnarkomani och kollektiv panik i detta med sensordamm och sensordammrengöring.

Problemet beskrivet i länken handlade ju om tryckluft på burk och det vet många kan leda till problem om man hanterar sånt fel. Personligen är jag mer tveksam till en del rekommendationer att använda tejp. Det finns många sorters kvalitet på tejp. Allt från issoband som man lindar hockeyklubbor med till telp som inte lämnar några större klisterrester efter sig vid användning. Där finns det säkert utrymme för katastrofer. Men en del jag läst är ju noga att beskriva vilken typ av tejp de använder.

Vad menar du med superzoomar som eliminerar risken för skräp? Menar du att de är täta i bakändan så att de inte super in luft när man zoomar? Det är annars en sak jag också tänkt på och misstänkt som en dammkälla (en kommentar till det bidrag som undrar vad folk egentligen har för sig som får damm på sensorn). Mitt Tamron 24-135 är öppet i bakkant (ingen fast bakre lins) och det ökar i längd 3ggr nästan i 135 mm läget (rena cykelpumpen). Ölburken (Minolta 70-210) däremot är helt tät i bak och dessutom ändra objektivet inte storlek vid zoomning. Jag tror Tamronobjektivet är förmodligen ett större dammproblem än ölburken genom sin konstruktion.

En luftblåsa räcker långt för sensorrengöring. Däremot har jag tvingats låta rengöra flera objektiv bl.a. (både damm och olja).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Detta var det första jag köpte. Personligen tyckte jag att det är svårt att vika dessa rätt så att ytan mot glaset blir helt slätt. Blir gärna ränder.
Jag använder idag istället sensor swabs och tycker resultatet blir mycket bättre.
Att kitet bara är tillgängliggt i Usa & Canada beror på att Eclipse inte får flygfraktas. Är nästan ren alkohol och mycket brandfarligt.
Du kan köpa Eclipse från Scandinavian Photo och säkert många vanliga fotoaffärer.
 

horcoff

Aktiv medlem
Flash Gordon skrev:
Detta var det första jag köpte. Personligen tyckte jag att det är svårt att vika dessa rätt så att ytan mot glaset blir helt slätt. Blir gärna ränder.
Jag använder idag istället sensor swabs och tycker resultatet blir mycket bättre.
Att kitet bara är tillgängliggt i Usa & Canada beror på att Eclipse inte får flygfraktas. Är nästan ren alkohol och mycket brandfarligt.
Du kan köpa Eclipse från Scandinavian Photo och säkert många vanliga fotoaffärer.
Eclipse har jag redan utan det var dukarna jag var ute efter(Pec-pad) och de har de inte för sig själva vad jag kan se.
Såg nu att samma kit fanns utan Eclipse.
Använder annars Digi-Pad från Zebra Media
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5286
Eclipse
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5287
 

horcoff

Aktiv medlem
Flash Gordon skrev:
[B
Jag använder idag istället sensor swabs och tycker resultatet blir mycket bättre.
[/B]
Digi-Pads kostar 169:- för 10st och "sensor swabs" ligger kanske i samma prisklass så det går på ett ut.
Om man bara hade fått tag på dukar skulle det bli billigt då man har många sedan tidigare.
Nu ska jag åka till fiskgjusen med rengjord sensor ;-)
 

cakon

Aktiv medlem
Har nu köpt en pensel i den lokala färgaffären. Den är till utseendet väldigt lik den som Scandinavian Photo säljer för 1 249 kr fast endast 12 mm bred. Det kan väl knappast ha någon betydelse om jag kör två drag istället för ett? Penseln kostade 42,50 kr och har väldigt tunna syntetiska strån vilket förhoppningsvis är en fördel.

Nu gäller det bara att få den ordentligt ren innan användning.

En del rekommenderar att man blåser på penseln med en cykelpump vilket i mina öron låter konstigt. Senast jag plockade isär en cykelpump så var den insmord med olja på insidan. Får väl använda gummiblåsan.

Hur viktigt är det att jag använder eclipse e2 till min D80? Enligt rekommendationstabellen ska jag använda e2. Verkar ju vara omöjligt att få tag i här i Sverige. Yfo säger att de har på lager men deras fraktavgift är ju inte av denna världen.
 

David G

Aktiv medlem
Vem i hela världen köper en pensel för 1249kr?! Kan nån motiver varför den inte är åtminståne 1000kr billigare?



Håller med om att det verkar korkat att blåsa med cykelpump.



Är visibledust en bluff? Finns ju dom som säljer dyra "vattenvirvlare" att sätta på vattenkranen så att vattnet blir "helande", kanske det är bra för kameror också?
 
Senast ändrad:

PUTDEVICE

Medlem
Re: Gele tops

PUTDEVICE skrev:
Hej!
Fortfarande ingen som har testat gele topsen från pentax. Pappret till gele toppsen räcker nog i två år, man behöver inte ta ett nytt varje gång. Har använt den ca:6-7 gånger är mycket nöjd. Produkten finns på www.pentax. den finns under SHOP,sedan välj SYSTEMTILLBEHÖR, gå sedan längst ned på sidan.
kolla även den här sidan.

http://www.dslrphoto.com/2006/11/26...r-cleaning-kit/

mvh Leif
Sorry. www.pentax.se hoppsan dom har ändrat innehållet på den nedre länken, ber om ursäkt,prova denna http://www.dslrphoto.com/2006/11/
 

Bokeh

Aktiv medlem
Maxieboy skrev:
En gammaldags madrasspump borde vara idealisk att blåsa rent med.
Ja faktiskt, den borde funka helt suveränt bra, den rekomenderas också på sidan jag länkade till, jag är förvånad att ingen verkar ha provat en sådan, jag äger ingen själv, men jag skall jag köpa en hos Classe i sjön och prova, med en sådan har man ju bägge händerna fria och kan rikta luftstrålen mer effektivt över sensorglaset, samt reglera lufttrycket med foten, man kanske får sätta på en längre slang, den på din bild verkar vara för kort för att ha pumpen på golvet när man sitter vid ett bord och meckar, men det går väl att lösa.

/kent
 

Tapani

Aktiv medlem
Är det så bra med en madrasspump den suger ju in luften från golvet och där finns det en hel del som man inte vill ha in i kameran fast man har städat innan man ska rengöra kameran men man kan kanske montera dit ett filter på pumpen

/Leo
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Korvar kan göras kilometerlånga! Det finns slang också hos Clas i sjön! Även små elektiska luftpumpar borde funka bra! De som är av membrantyp eller typ slangpump, det krävs ju inget tryck precis.
 
ANNONS