Annons

trasig rolleicord : (

Produkter
(logga in för att koppla)

mikro

Medlem
Hej hej.

Jag trodde att fotografiguden log mot mig när jag hittade en trevlig gammal rolleicord med Zeissoptik i garderoben här hemma. Dessvärre visade det sig att bländare inte riktigt är vad man väntat sig. En av lamellerna verkar lösa och själva öppningen är inte centrerad. När jag kollade vad det skulle kosta att reparera den har jag hört att det ligger mellan 1500:- och lite över 3 000:-, vilket är alldeles för mycket för mig.

Är det någon som vet om man vågar titta själv på dem, eller det är bättre att försöka hitta någon som tycker om att pyssla och vill köpa den även om den är lite defekt?

/m
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har aldrig pulat med en Rollei, däremot har jag reparerat en Yashicamat och de lär väl vara liknande. Mekaniken är väldigt enkelt uppbyggd i grunden när det gäller filmframdragning och fokusering. Själva slutarmuskeln är en separat enhet, i regel från en tredjepartstillverkare. Har aldrig öppnat själva slutaren så jag kan inte svara på hur svårt det är.

Men vad vill du ha för den? :)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Halvårsgammal diskussion, jag vet, men...

1500 - 3000 kronor kostar det knappast att sätta en lös bländarlamell på plats. Om inte problemet ät åtgärdat redan, så rekommenderar jag Schönherrs Foto i Stockholm som har kontakt med en reparatör som arbetat hos Rollei i Tyskland. Jag tippar på högst 400 kr.
 

hedefalk

Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag har aldrig pulat med en Rollei, däremot har jag reparerat en Yashicamat och de lär väl vara liknande.
Jim, har du koll på hur man öppnar slutaren till en Yashica C? Jag har en Yashica C som är i jättefint kosmetiskt skick. Det är bara slutaren som är död. Det är inget motstånd när man försöker dra upp den så antagligen har väl fjädern hoppat iväg eller nåt. Trodde att jag skulle kunna fixa det, men jag tar mig inte ens in i kameran. Måste man ta bort klädseln för att hitta nån skruv?
 

mikro

Medlem
tack för tipset. jag ska kolla med dem nästa gång jag har vägarna förbi huvudstaden : )

/mikael
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har aldrig öppnat något annat än en Yashicamat EM men om konstruktionen är liknande lyfter du på skinnimitationen på frontpanelen på tre-fyra ställen och skruvar loss fästskrivarna. Sen kan du dra ut hela objektivplattan och leka med. Förmodligen är slutaren en lös enhet bakom objektivet som du kan skruva loss.
 

hedefalk

Aktiv medlem
Tack för svaret. Jag tror det är samma sak på en Yashcia C. Är det lätt att limma tillbaka skinnimitationen sen? Är den ömtålig och lätt att ha sönder? Jag är lite orolig av mig eftersom den är i så fruktansvärt fint kosmetiskt skick.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Känn lite försiktigt med en skruvmejsel först om den är spröd av ålder. På min EM spricker konstlädret ganska lätt. Men det gör inget för den är i så fruktansvärt groteskt dåligt kosmetiskt skick :) Att limma tillbaka konstlädret kändes nästan som overkill, då skulle den reparerade delen inte passa ihop med resten av kameran.
 

hedefalk

Aktiv medlem
Haha! Den lär se bedrövlig ut alltså. På den här ser klädseln ut att vara frisk och seg. Ska prova ikväll. Vafan, men har ju ändå inget att förlora. Att lämna in den kostar ju mer än vad den är värd i fullt fungerande skick och den är ju ändå inge roliga att ha om den inte funkar.
 
ANNONS