Gammal 2007-05-18, 18:43
Maxieboy

Bokeh skrev:
Den här tråden handlar om att du skall göra det själv och spara pengar, men jag ger upp, det här är sista gången jag skriver om det här ämnet, det är ju tydligen helt hopplöst att få folk att begripa.

/kent
Ok, du tar ju inget personligt ansvar för vad du vill att folk skall göra, så det kvittar ju dig. Låter som om du jobbar för en kameraförsäljare som vill ha lite ruljans på sitt lager.

Det är inte så länge sedan följande poppade upp på dpreview.com

http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=22403872

ALLA har inte tummen mitt i näven, men det finns förvånasvärt många som har det! Så DU som känner dig osäker...lämna in din kamera för rengöring, det tjänar du på i längden. Det finns så många superzoomar (18-200mm) idag som elliminerar risken för skräp på sensorn. Den som vill köra med snabba prime linser kan säkert behärska sensorrengöing också.
Gammal 2007-05-18, 19:00
Bokeh

Maxieboy skrev:
Ok, du tar ju inget personligt ansvar för vad du vill att folk skall göra, så det kvittar ju dig. Låter som om du jobbar för en kameraförsäljare som vill ha lite ruljans på sitt lager.

Det är inte så länge sedan följande poppade upp på dpreview.com

http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=22403872

ALLA har inte tummen mitt i näven, men det finns förvånasvärt många som har det! Så DU som känner dig osäker...lämna in din kamera för rengöring, det tjänar du på i längden. Det finns så många superzoomar (18-200mm) idag som elliminerar risken för skräp på sensorn. Den som vill köra med snabba prime linser kan säkert behärska sensorrengöing också.
NR 2 :)

Inte undra på att folk är livrädda för det här när dom hela tiden får höra hur hemskt farligt det är från folk som inte har en aning om det, eftersom dom aldrig provat själv.

Personen du länkade till hade ju behövt läsa sidan jag länkade till, då hade han fått veta att man inte skall göra sådär.

Men strunta i mitt inlägg, lämna in era kameror för rengöring om ni är osäkra, och ursäkta så mycket att jag försökte få er att spara pengar, det här var mitt sista hjälpa till inlägg, man får mest skit om man gör det i allfall.

/kent

Senast redigerad av Bokeh den 2007-05-18 klockan 19:06.
Gammal 2007-05-18, 19:20
carl_fredriksson

Ni som har rengjort med tejp, vad för tejp använde ni, vanlig papperstejp? Den frostiga eller den klargenomskinliga?

Dom här sensorswabbarna, har ni köpt dom på de utländska sidorna som många länkar till eller finns dom i butik?
Gammal 2007-05-18, 19:25
Stisse

Bokeh skrev:
Den här tråden handlar om att du skall göra det själv och spara pengar, men jag ger upp, det här är sista gången jag skriver om det här ämnet, det är ju tydligen helt hopplöst att få folk att begripa.

/kent
Det var en fråga för att jag vill kunna ställa det i rellation till att köpa egna prylar och risken att sabba min sensor..

Jag kör med en blås bälg och det har räckt för mig hittills, men jag har också en gammal 300D som har skit som inte går bort med bälgen.

Om man känner sig bekväm med att svabba i huset så tycker jag man kan göra det, personligen tycker jag det kan vara värt att lämna in den då jag inte tycker det är mitt område att röja runt i huset.
Gammal 2007-05-18, 19:38
Arne S

carl_fredriksson skrev:
Ni som har rengjort med tejp, vad för tejp använde ni, vanlig papperstejp? Den frostiga eller den klargenomskinliga?

Dom här sensorswabbarna, har ni köpt dom på de utländska sidorna som många länkar till eller finns dom i butik?
Har aldrig provat tejp (vågar inte), men vad jag förstår är det en speciell sort från Scotch som används. Vet inte vilken.

När det gäller Swab köpte jag mitt på YFO. Kostar en del, men det räcker länge. Har hittintills använt 2 swabbar (av 12) och 5-6 droppar vätska...

YFO
Gammal 2007-05-18, 19:40
larsborg

Sensorregöring, läs detta !!

Jag håller med Magnus Bergh, som skrev:

"Jag har haft min kamera i 1 & ½ år och tagit 10'000 bilder (~19st/dag). Jag byter flitigt mellan 5 objektiv och har ALDRIG någon gång fåt skit på min sensor. Inte ett damkorn.

Ni som rengör era kameror varje månad, vad gör ni med era kameror igentligen?"

Jag har en K-M 5D och en Sony A100, några gluggar Minolta, ännu efter flera år med K-M 5D har inga problem med damm på bildsensorn dykt upp.
Visst, det kan hända om olyckan är framme, men jag har aldrig tänkt pilla själv, fackmannen kan det bättre, även om jag är händig med finmekanik.
En ofta rengöring av bildsensorn beror nog på att kameran då har varit i en tuff miljö.
Gammal 2007-05-18, 19:41
Bokeh

carl_fredriksson skrev:
En sista...

Sensorswabbarna och Visibledust finns bla hos Scandinavianfoto..
http://www.scandinavianphoto.se/

AT Phototech säljer också Visibledust. http://www.atphototech.se/

/kent
Gammal 2007-05-18, 19:54
Bokeh

Maxieboy skrev:
Det finns så många superzoomar (18-200mm) idag som elliminerar risken för skräp på sensorn.
Så kallade superzommar är inga tätade objektiv, dom pumpar in damm i kameran när du zoomar med dom, så det är absolut inget som eliminerar problemet, tvärt om.

/kent
Gammal 2007-05-18, 21:51
kokko

Frostig Scotch till kameran och en utan is till fotografen...
Gammal 2007-05-18, 23:05
cakon

Kent, vilket set är det du har?
Gammal 2007-05-18, 23:34
F1n

Det kära ämnet ´rengöring av sensorn´ är ständigt aktuell...

Har hela tiden kört med Visible dusts (svindyra) penslar, tryckluft från Clas O för laddning av dessa...det enda du behöver om du inte tappat en marmeladmacka i öppningen.

Mvh Björn
Gammal 2007-05-18, 23:39
Bokeh

cakon skrev:
Kent, vilket set är det du har?
Jag har Sensor Brush 1.6X Kit

/kent
Gammal 2007-05-19, 09:35
carl_fredriksson

Behöver det vara så dyrt? Femhundra kronor för en borste? Vad är den där borsten/plastbiten gjord av? Måste finnas alternativ som inte är köpta i fotohandel till en bråkdel av priset? Penseln kan ju inte kosta mer än ett par kronor att tillverka...
Gammal 2007-05-19, 10:18
cakon

Håller med. Rena ockerpriset. Ett set med två borstar och en snurrmakapär kostar 1795 kr hos scandinavianphoto.
Gammal 2007-05-19, 10:35
jorgene

cakon skrev:
Håller med. Rena ockerpriset. Ett set med två borstar och en snurrmakapär kostar 1795 kr hos scandinavianphoto.
Kostnaden för att göra rent med våtmetoden, om man nu vågar sig på den, är en krona eller två per gång. Och då blir det dssutom rent (kanske kräver mer än ett försök, dock).
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildsensor , dam , damm , kamera , rengöring , sensor , smuts

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:07.