Annons

Komprimerbar flaska för längre hållbarhet på kemikalier

Produkter
(logga in för att koppla)

annerborn

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har precis köpt Ilfocrome kemikalier för att prova på att göra papperskopior av mina DIAbilder.

Jag såg att hållbarheten för de färdigblandade kemikalierna blir dubbelt så lång om man förvarar dem i en fylld behållare (dvs, ingen luft i behållaren) som i en halvfull. Jag har sett att det finns någon form av "bälgflaskor" att köpa, men problemet med dessa är att de bara verkar gå att komprimera till halva sin maximala storlek (tex från 1,0 -0,5 liter). Jag skulle vilja ha en flaska som går att kompromera från 1,0 liter ner till helst en deciliter, eftersom jag nog inte kommer att framkalla i så stora mängder.

Är det någon som har en smart lösning på detta?

Kan man använda vilken typ av plastflaska som helst?

mvh, Nicke
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
ett tips:
Fyll Dina färdigblandade förvaringsflaskor med glaskulor (spelkulor som finns i leksaksaffärer) för att öka på volymen vätska och minska på motsvarande sätt mängden luft i flaskan.
Efterhand minskar brukslösningen efter det att Du framkallar då får fylla på med fler spelkulor.

Det är nämligen syret i den luftmängd som ligger innestängd i flaskan som bryter ner kemikalierna.
/Tommyhttp://w1.586.telia.com/~u58613689/
 

Sumpen

Aktiv medlem
För bästa hållbarhet så häller du även över innehållet i mörka glasflaskor. Plasflaskorna drar åt sig luft genom plasten, inte mycket iofs.

Photax säljer billiga glasflaskor i olika storlekar, kombinera dem med glaskulor eller antioxidationssprej så har du ett bra system.

/ERik
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag har dåliga erfarenheter av bälgflaskor. Mina flaskor håller inte tätt fast jag skruvar åt ordentligt. Luft läcker in och flaskan återtar sin maxstorlek efter några dagar. Bälgflaskor är dessutom svåra att diska rena.

Tipsen ovan är bra. En möjlighet är ju oxå att skaffa flera mörka glasflaskor i olika storlekar. Då är det bara att hälla över restkemin till en lagom stor flaska.

Fast det bästa är nog att förbruka rubbet på en gång. Blanda en liter i taget. En liter Ilfochromeframkallare räcker ju bara till 14 st 20x25 eller 7 st 30x40, det gör du snabbt av med.

Mvh/Acke:)
 

Besse

Aktiv medlem
Jag tycker du skall använda vanliga mörka glasflaskor och sedan fylla dem med Protectan som är ett antioxidationsmedel som Tetenal tillverkar, finns hos t.ex. hos Scandinavian foto.
Men även om du gör detta så var observant på att du kan få färgfel vid för lång förvaring obs! det gäller även öppnade papperspaket.
 
"Det är nämligen syret i den luftmängd som ligger innestängd i flaskan som bryter ner kemikalierna."

Snarare syret i luften som oxiderar framkallaren :p

Pettitessmannen Jörgen ;-)
 
ANNONS