Annons

Galleriskena blev ju inte så bra - tips någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Jaha, tänkte få upp lite bilder på ett flexibelt sätt som tillåter ändringar utan att göra "tusen" hål i väggen.

Galleriskena verkade intressant! En skena montears upp, t.ex. längst upp som en taklist, och sedan sätter man löpande fästen för nylontråd och på trådarna hänger man krokar som kan justeras uppåt/nedåt steglöst.

Men...

Gjort ett försök nu och blev inte alls nöjd. Bilderna hänger alldeles för långt ut från väggen, speciellt i ovantkant.

Till att börja med så hamnar linan dryga centimetern från väggen redan uppe vid skenan pga dess utformning. En tavla på 60x40cm svävar därigenom ut ca 1cm i nederkant och 3-4cm i ovankant. Inge snyggt alls.

Tips på hur jag kan komma runt detta?

Bifogar nedan ett antal bilder som kan förtydliga dilemmat. Där syns tavlans avstånd till väggen, linans infästning i skenan, kroken som sätts på linan, och den krok som klistrats på tavlans baksida.
 

Bilagor

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Jag har skissat på en idé som jag inte har omsatt i praktiken än, men som jag tycker borde fungera. Det bygger på att man tar en fyrkantlist (kanske 15mm), och så sågar man till den till den längd som passar väggen (eller så att det passar den sträcka där man vill hänga bilder). Sedan fräser man ur ett spår i den längs hela listen och skruvar/spikar fast den i väggen. Min tanke är att hänga bilder monterade på kapaskiva på listen. Eftersom de inte väger så mycket så behöver ju inte listen fästas med särskilt stora doningar.

Sedan sågar man till kortare bitar av samma list, kanske 10-15 cm långa, och fräser ur ett liknande spår i dem (kanske att man fräser bort en millimeter extra eller så). Dessa limmas på baksidan av bilden så som illustrationen visar. För att få bilden att hänga rakt så kan man limma dit en liten bit av fyrkantlisten i nederkant också (det borde räcka om den är 1-2 cm lång; en kub närmast).

Listen som sitter på väggen kan ju målas i samma färg som väggen och blir då ganska diskret.

Som sagt, jag har inte provat det här än så det är bara en papperslösning än så länge, och den här sortens konstruktion är inte min starka sida så jag kanske har missat något vitalt...

galleriskena.png
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Det framgår inte på den sista bilden hur långt ner på bildens baksida upphängningsöglan sitter. Sitter den i ovankant eller i mitten på bilden?
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Det framgår inte på den sista bilden hur långt ner på bildens baksida upphängningsöglan sitter. Sitter den i ovankant eller i mitten på bilden?
Precis Danne, den ska sitta så högt som möjligt för att tavlan ska hänga ut så lite som möjligt från väggen.

Annars, var har du hittat systemet? Jag har tidigare letat efter dyligt.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det jag gjort för att hänga många bilder på samma vägg är att jag spikat i väggen och hängt varje bild med hjälp av en bit fiskelina. Dock har jag inte spikat precis ovanför där jag velat ha bilden, utan precis under taklisten, så nära jag kunnat. Effekten är att hålen efter spiken inte syns :)
 

Fairlane500

Aktiv medlem
Det gäller nog att få linan så rakt ovanför tavlan det bara går.
Om du sätter öglorna så att dom sticker upp ovanför tavlan och sedan krokar i kroken framifrån borde tavlan hänga ut mindre från väggen.

Edit:stavar å skriver som en kråka...
 

danneman

Aktiv medlem
Mycket respons på detta! Kul :)

Jo jag har allt kroken ganska högt upp som jag brukar även annars. På tavlor med 40-60cm höjd sitter öglan ca 5cm från ovankant. Men jag inser nu att det får nog bli öglor helt upptill som sticker upp ovan bilden. Stör mig lite på att kroken syns då, men trots allt bättre att få bilden närmare väggen.

Har även klurat fram en idé på hur jag skall få linan att löpa närmare väggen trots skenans konstruktion. Ett steg på vägen vore att skruva fast skenan dikt an mot väggen istället för att använda medföljande snabbfästen som bygger lite extra. Men min lösning blir nog att sätta en L-formad vinkelstång utanpå galleriskenan, med nedre delen av L'et pekande in mot väggen så att tråden tvingas ända in i hörnet. Det kan bli aluminium eller trälist beroende på utseeende och dimensioner som finns att få tag på. Går ju även måla den ifall man hellre vill. Kommer nog sätta självhäftande kardborre mellan skena/vinkellist så den kan monteras av/på enkelt. =)

Ang. galleriskenor så är det Nielsen jag fått tag på. Finns mycket info här: K-ram
Dock väldigt dyr frakt på skenorna!

I min hemstad testade jag med Gallerix som skall vara åf för Nielsen, men de hade slutat med skenor. Hittade en annan liten trevlig butik för konstnärsmateriel som fixade det.
 
ANNONS