Annons

Köpa begagnad utrustning för företagspengar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Syvertsen

Aktiv medlem
Tja,

funderar. Har kommit till insikt med att det är elakare än man tror det här med att handla saker "på företaget", om man är medfödd den lilla avvikelsen att man är komplett dum i huvudet, vilket är ett träben jag tyvärr tvingas leva med när det kommer till formella saker som redovisningar och annat obegripligt.

Någon här måste ju ha enskild firma och handla begagnade grejer i jobb-rustning för att slippa köpa nytt, eller? Kan någon berätta för mig hur detta fungerar före jag blir galen och går och köper något nytt i ren protest?

Jag vill veta hur jag bär mig åt ett begagnat-köp med företagspengar utan att ta ut pengarna som inkomst och handla varan med skattade lösa kontanter. Det måste finnas ett sätt att redovisa handel av begagnade varor också?

Snubben jag handlar av kan ju givetvis ge mig en faktura från sitt eget bolag men det förlorar ju han på eftersom att han troligen hellre vill ha pengarna i bakfickan?

Tell me! :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag vill veta hur jag bär mig åt ett begagnat-köp med företagspengar utan att ta ut pengarna som inkomst och handla varan med skattade lösa kontanter. Det måste finnas ett sätt att redovisa handel av begagnade varor också?
Du behöver ett kvitto, men annars är det inget som hindrar att du handlar begagnat.

Köper du av en privatperson (oberoende av om det är nytt eller begagnat) kan du förstås inte dra av momsen, eftersom du inte betalat nån moms. Så om man är momsskyldig är det ofta billigare att köpa beg i en fotobutik.
 

Janne K

Aktiv medlem
Någon moms att lyfta blir det inte vid privatköp, så "rabatten" ska vara stor för att det hela ska löna sig. Däremot blir det ofta moms på köp i affär av beg. utr.

Lösningen svarta pengar in och avdrag för dig är kriminell och inte att rekommendera. Ger han dig ett kvitto är det väl i.o.f.s. han som blir lidande om det uppdagas, inte du - "om du inget vet". Du får i inkomstbeskattningen dra av över för begagnade varor - även för momsdelen då (men det senare blir inte lika bra som att "lyfta momsen")

Jag skulle nog köpa nytt om det inte är ett ruskigt klipp.
 

Syvertsen

Aktiv medlem
Alltså kan jag köpa begagnade varor av privatpersoner för företagets pengar enbart på bekostnad av momsen? Jag behöver inte ta ut firmans pengar som lön för att få göra inköpet, så jag betalar ingen inkomstskatt eller något annat skit på inköpet?

Då behöver ju inte klippet vara så djävulskt egentligen? Halva pengen till exempel de gånger man hittar det är ju en skitbra affär då. :)

Ja, jag är trög haha. Och som någon vis talare sa där i början är det absolut att föredra alla som helst sett att undvika kriminella lösningar. Kan jag göra allting rätt utan att alla mina pengar försvinner blir jag glad!
 

Stefan-H

Aktiv medlem
Som alltid när det gäller ett företags pengar så måste du kunna visa att inköpet används i rörelsen, då kan du köpa nytt eller beganat, detta har ingen betydelse.

Men om det du köper används av dig privat så måste du naturligtvis först skatta fram pengarna. Jag tror inte att det är speciellt svårt att skilja på företagets egendom och din egen.

/Stefan
 

Stefan-H

Aktiv medlem
Men Walle då, är detta inte lite....... Jag lärde mig av en annan medlem här att dom du alltid vill ha sista ordet, så kan du väl skriva det här____________

/Stefan
 
ANNONS