Annons

Makro med penseldrag i CS4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Nämnde frågan i annan tråd, men kanske var lite OT så jag lägger in en separat fråga.

I ett makro vill jag lägga till ett penseldrag, men jag lyckas inte få penseldraget att "registreras" när jag spelar in makrot. Allt annat spelas in i vanlig ordning, men inte penseldraget. Någon som har någon idé om vad detta beror på.

(Har fördefinierat en pensel med en logga som jag med hjälp av ett makro tänkte stämpla på alla bilder i en mapp.)
 

Joel.S

Aktiv medlem
Det enda jag kan komma på är att översta lagret är ett justeringslager. Ett lång skott men kanske...
 

Estethia

Aktiv medlem
skippa penseln.

det finns säkert enklare sätt, men så här gör jag.

jag har min logga i lagom storlek sparad som bild liggandes på skrivbordet.
den öppnar jag, markerar hela med ctrl-a, kopierar och stänger ner.

sen har jag spelat in ett makro där jag först har gjort bilden i lagom storlek med arkiv - automatisera - anpassa bild och lagt på lagom med smart skärpa.
sen trycker jag ctrl-v för att lägga in loggan mitt i bild, markerar bakgrundslager och logglager, trycker lager - justera ett par gånger för att få in den i höger nedre hörn.
jag markerar sedan bara logglagret och trycker ner shift samtidigt som jag trycker en gång på pil upp och pil vänster för att få ut den en bit (det här gäller alltså små webbilder, större bilder kanske kräver fler tryck).
min logga är vit och jag har lagt den på en svart bakgrund så därför ändrar jag blandningsläge på logglagret till raster för att bara loggan ska synas.
sen drar jag ner opaciteten lite så loggan blir lite lagom diskret.
sen sparar jag för web.

det här makrot har jag bara spelat in en gång och justerar bara lite lätt (storleken på bilderna beroende på var jag ska använda bilderna, skärpan och var bilderna ska sparas) om det behövs. för att justera så dubbelklickar jag bara på det kommando i makrot som jag vill ändra.

har kört med det här makrot så länge att jag inte brytt mig om att kolla om det finns nåt tjusigare sätt att ordna det hela på. det kanske det gör.
 

Arlemo

Aktiv medlem
skippa penseln.

det finns säkert enklare sätt, men så här gör jag.

jag har min logga i lagom storlek sparad som bild liggandes på skrivbordet.
den öppnar jag, markerar hela med ctrl-a, kopierar och stänger ner.

sen har jag spelat in ett makro där jag först har gjort bilden i lagom storlek med arkiv - automatisera - anpassa bild och lagt på lagom med smart skärpa.
sen trycker jag ctrl-v för att lägga in loggan mitt i bild, markerar bakgrundslager och logglager, trycker lager - justera ett par gånger för att få in den i höger nedre hörn.
jag markerar sedan bara logglagret och trycker ner shift samtidigt som jag trycker en gång på pil upp och pil vänster för att få ut den en bit (det här gäller alltså små webbilder, större bilder kanske kräver fler tryck).
min logga är vit och jag har lagt den på en svart bakgrund så därför ändrar jag blandningsläge på logglagret till raster för att bara loggan ska synas.
sen drar jag ner opaciteten lite så loggan blir lite lagom diskret.
sen sparar jag för web.

det här makrot har jag bara spelat in en gång och justerar bara lite lätt (storleken på bilderna beroende på var jag ska använda bilderna, skärpan och var bilderna ska sparas) om det behövs. för att justera så dubbelklickar jag bara på det kommando i makrot som jag vill ändra.

har kört med det här makrot så länge att jag inte brytt mig om att kolla om det finns nåt tjusigare sätt att ordna det hela på. det kanske det gör.
Det blev så att jag skaffade LR2/Mogrify. Då går det att lägga in en bild/logga direkt vid exporten fr Lightroom, mycket smidigt. Men det är alltid bra med tips på olika lösningar, så jättetack för hjälpen!
 
ANNONS