Annons

10 + 5 synder folk gör sig skyldiga till i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Här är tio synder:

http://digital-photography-school.com/10-deady-post-processing-sins

Och fem till:

11) Överdriven kontrast

Överdriven kontrast leder ofelbart till onaturliga bilder med blockerade skuggor och utbrända högdagrar.

12) Överskärpning

Bilder med halos, artefakter och ett förvrängt utseende är följden av överskärpning.

13) Bristfällig beskärning

Att beskära sina bilder är en svår konst. Idealiskt sett skall bilden komponeras färdigt direkt i kameran. Alltför få tar sig tid att reflektera över om och hur bilden behöver beskäras för att förbättras.

14) Undermålig brusreducering

Även om dagens kameror har låga brusnivåer behövs i många situationer en lätt till måttlig selektiv brusreduktion. Detta slarvar många med.

15) Platt konvertering till svartvitt

Att skapa tilltalande svartvita bilder med en fin tonalitet, karaktär och klarhet kräver en del arbete. Alltför få tar sig den tiden.
 
Senast ändrad:

tiq

Aktiv medlem
Finns det någon form av avlatsbrev man kan köpa om man har syndat eller är det kört för alltid?
 

Estethia

Aktiv medlem
wow! jag är verkligen imponerad av hur hon lyckas göra så fruktansvärt dåliga exempel så att jag inte på något sätt känner att jag får samma smak som henne.

jag tycker tex det är skitkul att kunna se tillbaka på stilen i bilderna vilket år de är tagna (bilder från mitten av 70-talet är ju riktigt retro och skänker ljuv nostalgi).
och tidlöst... hur vet man vad som är tidlöst? på åttitalet tyckte man att seglarskor var tidlöst... :p yeah, right!

av alla gamla knep från 60talet (säkert ännu längre tilbaka i tiden) så är det ändå vinjettering som alltid varit på. man kan säga vad man vill, det GER faktiskt sug och djup åt vissa bilder. dvs om man inte gör som tjejen i länken, hon fånar sig ju bara. för man bör ju inte göra det snyggt om man vill visa hur "fult" det är.

kontrast, eller bristen på densamma, ger bilden olika intryck beroende på vad man väljer, eller vad motivet passar med och jag använder sedan 25 år antingen det ena eller det andra för att förstärka känslor i bilden. lagom kontrast rakt av, alltid... det blir som pannkaka varje dag. smaklöst och tråkigt.

det nya som jag lagt mig till med är texturer och jag vet att många hatar det. men jag tycker det är otroligt vackert!
och det är ju det som är så häftigt med fotografering/bilder/konst....
alla har vi ju olika smak! :D

dödssynder?! så uppmärksamhetssökande överdrivet.
dessutom är det på misstagen man lär sig. och så har man roligt medans.
pekpinnar är verkligen kreativitetsdödande. synd att det finns så många "poliser".
 

FrePe

Aktiv medlem
Håller med Christel & är ingen fantast av texturer. Punkten ang. brusreducering håller jag annars minst med om, min uppfattning är att jag ser fler bilder förstörda av brusreducering (då särskilt selektiv sådan) än bilder förstörda av brus... Men som sagt det är som jag ser det & tycker.
 

KGS

Aktiv medlem
Avslutningen är ändå bäst

"Don’t be ashamed if you’re doing some of the stuff listed above! ANY true pro you love and respect was likely guilty of much of the same early in their careers! And again and again and again: if it truly floats your boat?! Who the heck am I to stand in your way!!!!??? Selective color on my friend selective color on!"

Som vanligt, bryt alla regler och var glad.
 

Teodorian

Aktiv medlem
wow! jag är verkligen imponerad av hur hon lyckas göra så fruktansvärt dåliga exempel så att jag inte på något sätt känner att jag får samma smak som henne.

jag tycker tex det är skitkul att kunna se tillbaka på stilen i bilderna vilket år de är tagna (bilder från mitten av 70-talet är ju riktigt retro och skänker ljuv nostalgi).
och tidlöst... hur vet man vad som är tidlöst? på åttitalet tyckte man att seglarskor var tidlöst... :p yeah, right!

av alla gamla knep från 60talet (säkert ännu längre tilbaka i tiden) så är det ändå vinjettering som alltid varit på. man kan säga vad man vill, det GER faktiskt sug och djup åt vissa bilder. dvs om man inte gör som tjejen i länken, hon fånar sig ju bara. för man bör ju inte göra det snyggt om man vill visa hur "fult" det är.

kontrast, eller bristen på densamma, ger bilden olika intryck beroende på vad man väljer, eller vad motivet passar med och jag använder sedan 25 år antingen det ena eller det andra för att förstärka känslor i bilden. lagom kontrast rakt av, alltid... det blir som pannkaka varje dag. smaklöst och tråkigt.

det nya som jag lagt mig till med är texturer och jag vet att många hatar det. men jag tycker det är otroligt vackert!
och det är ju det som är så häftigt med fotografering/bilder/konst....
alla har vi ju olika smak! :D

dödssynder?! så uppmärksamhetssökande överdrivet.
dessutom är det på misstagen man lär sig. och så har man roligt medans.
pekpinnar är verkligen kreativitetsdödande. synd att det finns så många "poliser".
Foto handlar om kommunikation: motiven, kompositionen, sätt att bildbehandla och presentera sina bilder och de åsikter vi har om vad som är bra eller inte kring fotografering. Subjektiva preferenser är just subjektiva.

Givetvis finns inget absolut rätt eller fel inom fotografering. Det är som med andra val i livet något som skall förankras i ens personlighet och vara uttryck för den samma: klädstil, matvanor, musiksmak, bostaden, livspartner och vänner etc.

Trender kommer och går och människor är i olika faser. Någon sysslade med selektiv färgsättning på 90-talet och har tröttnat på det för länge sedan medan en annan person nyss har förälskat sig i det. Allt är tillåtet men allt är också kritiserbart och var och en behöver ha beredskap för att ifrågasättas för sitt bildskapande.

Mångfald är bra. Det skapar konflikter men också förnyelse. Att bryta mot reglerna är en definition på kreativitet. Att följa regler blir då med automatik icke förnyande. Men vi kan knappast ha som mål att ständigt vara kreativa, oförutsägbara och gränsöverskridande. Vi behöver också trygghet och kontinuitet. Det skapar bara onödigt kaos om vi möblerar om i våra liv varje dag för att uppnå nya strukturer. Det är ju trots allt ganska tryggt och bra att sova på natten och äta frukost varje morgon - tom kanske i samma säng och samma sorts frukost...
 

G Nilsson

Aktiv medlem
klockrent!
Alla som nu sitter o tanker "aesch det galler inte mig!", det ar er det galler extra mycket. man ser sa otroligt manga daliga foton som folk forsoker gora mer "intressanta" med lite kreativt shoppande, men den jobbiga sanningen ar att det fungerar inte sa.


Här är tio synder:

http://digital-photography-school.com/10-deady-post-processing-sins

Och fem till:

11) Överdriven kontrast

Överdriven kontrast leder ofelbart till onaturliga bilder med blockerade skuggor och utbrända högdagrar.

12) Överskärpning

Bilder med halos, artefakter och ett förvrängt utseende är följden av överskärpning.

13) Bristfällig beskärning

Att beskära sina bilder är en svår konst. Idealiskt sett skall bilden komponeras färdigt direkt i kameran. Alltför få tar sig tid att reflektera över om och hur bilden behöver beskäras för att förbättras.

14) Undermålig brusreducering

Även om dagens kameror har låga brusnivåer behövs i många situationer en lätt till måttlig selektiv brusreduktion. Detta slarvar många med.

15) Platt konvertering till svartvitt

Att skapa tilltalande svartvita bilder med en fin tonalitet, karaktär och klarhet kräver en del arbete. Alltför få tar sig den tiden.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Är Photoshop så dominerande att det används synonymt med "bildbehandlingsprogram"?

Per.

PS. Hm... kanske dags för en undersökning! DS
 

Teodorian

Aktiv medlem
klockrent!
Alla som nu sitter o tanker "aesch det galler inte mig!", det ar er det galler extra mycket. man ser sa otroligt manga daliga foton som folk forsoker gora mer "intressanta" med lite kreativt shoppande, men den jobbiga sanningen ar att det fungerar inte sa.
Alla "syndar" vi i någon mån - för det vi gör som inte borde gjorts eller det vi inte gör som vi borde ha gjort. Precis som ingen kan undvika att kommunicera kan vi inte heller undvika att ta ställning genom de fotografier vi förmedlar. Bildbehandlingen - eller frånvaron av den - blir en del av detta budskap. I samma utsträckning vi bör stå för vad vi säger/skriver bör vi ta ansvar för bilden som förlängning av oss själva. Bildbehandlingen är finishen. Ju bättre bildbasen är från början desto mer kan finishen förgylla eller förstöra.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Ja.

Har du hört någon säga
"den där bilden är gimpad" nån gång?
Ja, jag och mina vänner säger så mest hela tiden. Men så använder ingen av dem något operativsystem som Adobe släpper sina produkter till heller.
(och så har vi inte råd att lägga tio lök på mjukvara)
 

Teodorian

Aktiv medlem
Ja, jag och mina vänner säger så mest hela tiden. Men så använder ingen av dem något operativsystem som Adobe släpper sina produkter till heller.
(och så har vi inte råd att lägga tio lök på mjukvara)
Programmets namn är ointressant.

Förhållningssättet till ditt fotograferande och dina bilder är det värdefulla.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Liknelse

Mat av utsökt kvalitet behöver lite eller inget extra salt.

Mat av undermålig kvalitet behöver mycket extra salt.
 

Estethia

Aktiv medlem
jag skickar in bilder till kamera och bilds grand prix emellanåt (i år tänkte jag göra ett seriöst försök att skicka in bilder till varenda etapp) och har fått pris/hedersomnämnande sammanlagt fyra gånger.
det är ju ingen internationell, cool, högstatustävling (sorry frödis) men jag tycker den är jättekul då man kan tävla i lag och dessutom får lite insyn i kommande domares bildsmak i varje nummer.

de två av mina bilder som placerade sig högst var båda texturbilder. den ena hade hård kontrast, fejkade analoga färger och den andra var kombination hård/mjuk kontrast och s/v och hade fler texturlager än färgbilden.
den enda bild som inte hade textur hade istället fejkat motljus.

att göra saker "fel" är oftast rätt.
det gäller bara att komma igenom första fasen av tester för att lära sig använda medlen på ett bra sätt. alla vi barn i början, lixom.
det bästa sättet att upplysa folk om vad som kan vara bra balans är att kommentera deras egna försök, tex här på fotosidan, snarare än att komma med "ajabaja, gör aldrig sådär"tips.

får man aldrig överdriva eller göra egna misstag är det svårare att lära sig hantera medlen och risken är att man istället undviker verktygen helt.

jag måste säga att jag inte riktigt förstår meningen med det första inlägget. vad ville du egentligen säga med det, teodorian?
jag uppfattade det som pekpinne av värsta slag. men det var tydligen fel?
 

G Nilsson

Aktiv medlem
nar man borjar bearbeta bilderna pa det sattet som du beskriver ar det i min mening inte fotografi langre utan grafik. det ar absolut inget fel pa det, men det ar inget som ska tavla mot foto. (huruvida man nu kan tavla med konst)

jag skickar in bilder till kamera och bilds grand prix emellanåt (i år tänkte jag göra ett seriöst försök att skicka in bilder till varenda etapp) och har fått pris/hedersomnämnande sammanlagt fyra gånger.
det är ju ingen internationell, cool, högstatustävling (sorry frödis) men jag tycker den är jättekul då man kan tävla i lag och dessutom får lite insyn i kommande domares bildsmak i varje nummer.

de två av mina bilder som placerade sig högst var båda texturbilder. den ena hade hård kontrast, fejkade analoga färger och den andra var kombination hård/mjuk kontrast och s/v och hade fler texturlager än färgbilden.
den enda bild som inte hade textur hade istället fejkat motljus.

att göra saker "fel" är oftast rätt.
det gäller bara att komma igenom första fasen av tester för att lära sig använda medlen på ett bra sätt. alla vi barn i början, lixom.
det bästa sättet att upplysa folk om vad som kan vara bra balans är att kommentera deras egna försök, tex här på fotosidan, snarare än att komma med "ajabaja, gör aldrig sådär"tips.

får man aldrig överdriva eller göra egna misstag är det svårare att lära sig hantera medlen och risken är att man istället undviker verktygen helt.

jag måste säga att jag inte riktigt förstår meningen med det första inlägget. vad ville du egentligen säga med det, teodorian?
jag uppfattade det som pekpinne av värsta slag. men det var tydligen fel?
 

Teodorian

Aktiv medlem
jag skickar in bilder till kamera och bilds grand prix emellanåt (i år tänkte jag göra ett seriöst försök att skicka in bilder till varenda etapp) och har fått pris/hedersomnämnande sammanlagt fyra gånger.
det är ju ingen internationell, cool, högstatustävling (sorry frödis) men jag tycker den är jättekul då man kan tävla i lag och dessutom får lite insyn i kommande domares bildsmak i varje nummer.

de två av mina bilder som placerade sig högst var båda texturbilder. den ena hade hård kontrast, fejkade analoga färger och den andra var kombination hård/mjuk kontrast och s/v och hade fler texturlager än färgbilden.
den enda bild som inte hade textur hade istället fejkat motljus.

att göra saker "fel" är oftast rätt.
det gäller bara att komma igenom första fasen av tester för att lära sig använda medlen på ett bra sätt. alla vi barn i början, lixom.
det bästa sättet att upplysa folk om vad som kan vara bra balans är att kommentera deras egna försök, tex här på fotosidan, snarare än att komma med "ajabaja, gör aldrig sådär"tips.

får man aldrig överdriva eller göra egna misstag är det svårare att lära sig hantera medlen och risken är att man istället undviker verktygen helt.

jag måste säga att jag inte riktigt förstår meningen med det första inlägget. vad ville du egentligen säga med det, teodorian?
jag uppfattade det som pekpinne av värsta slag. men det var tydligen fel?

Att du tolkar "synderna" som "pekpinnar av värsta sort" visar bara på din egen inskränkthet och att du sannerligen inte kommit särskilt långt i din personliga mognad. Det har du med uppenbar tydlighet visat vid andra tillfällen när din sårbarhet för kritik blommat ut till att du känner dig personligt kränkt.

"Synderna" är för mig inga regler utan snarast personligt färgade provokationer med syfte att väcka tankar om olika ideal, möjligheter och risker med bildbehandling. En flexibel användning av både den fotografiska utrustningen och bildbehandlingen efter behov och förutsättningar är viktiga beståndsdelar i en sunt bildskapande.

Du får fördöma mina åsikter och ståndpunkter precis så mycket du vill precis som jag får fördöma dina bilder och idéer precis så mycket jag vill.

Om ditt ego mättas av att vinna tävlingar där domare med samma preferenser som du bejakar dig genom att utdela priser är det upp till dig.

En del sporras av tävlingar för att veta var de står på en konstruerad social värdeskala och släcka - om än tillfälligt - sin törst efter bekräftelse. Andra gör utställningar av sina foton och förklarar med illa dold högdragenhet att deras foton minsann är konst medan andras bilder av samma motiv inte är det. Andra personer är totalt ointresserade av tävlingar och utställningar då deras drivkraft istället är själva bildseendet och fotograferandet.

Bildbehandling är en möjlighet att forma de bilder vi tar efter våra ideal. Dessa värderingar kan antingen sammanfalla med andras ideal eller krocka med andras kulturvärldar. Så är det med allt konstnärligt skapande där absoluta objektiva mått saknas.
 
Senast ändrad:
ANNONS