Annons

Tidsfördröjning GF1/GF2 jämfört spegelreflex?

Produkter
(logga in för att koppla)

tommyw

Medlem
Funderar hårt på att köpa en Panasonic GF2, men är lite fundersam om displayen är tillräckligt snabb att fota med. Har inte kört någon avancerad kamera sedan jag la ned min analoga Pentax, men kompakt-digitaler har ju miserabelt lång tidsfördröjning i displayen, så lång att ända sättet att fotografera barn etc. är att titta över kameran.

Med en spegelreflex har man ju faktiskt en tidsfördröjning i och med att spegeln ska upp och slutaren ska öppna. Hur är detta jämfört med GF1 eller GF2? Hitta inget om detta på nätet alls, konstigt nog. Kollade en GF1 på Media Markt och jag kunde bara se en väldigt liten fördröjning i själva displayen. Jämförde sedan med min Fujifilm FinPixs F31fd och där var fördröjningen jättestor.

Funkar det att fota snabba förlopp genom displayen på GF1/GF2, någon som vet?

Förvisso intresserad av Olympus PEN oxå, så information om dem vore trevligt oxå.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om du förfokuserar är alla kameror i stort sett snabba. Däremot skall den även fokusera då är Panaaonic Gx och spegelreflex snabbast. Skall du fota rörliga motiv är ALTID fasdetekteranda AF snabbast som finns på spegelreflex. Slutarfördröjning vid redan fokuserat motiv är sällan det tidskrävande momentet.
 

tommyw

Medlem
OK, 0,074s är kort tid, men inte försumbar i vissa situationer. Dock ser man "live" hela tiden med en genomsiktssökare, så man kan antagligen kompensera för denna fördröjning i spegeluppfällning (om det ens behövs).

Med en fördröjning i verklighet-till-display, så missar man ju tillfället, eftersom det redan inträffat när man ser det på displayen. Så frågan kvarstår, är det någon som vet hur stor fördröjningen är i dessa M43-kameror (Panasonic GF1/GF2, Olympus PEN och förvisso även Samsung NX och Sony NEX)? Det som är intressant är ju, när jag tänker efter, just fördröjningen mellan det som händer i verkligheten mot det som visas i displayen just för tillfället. Är den fördröjningen för stor kommer man ju missa massa bilder om man inte tittar över kameran när man plåtar.

Jag förutsätter att från det man trycker på knappen tills kortet exponerats är kortare än på en spegelreflex, men så kanske inte är fallet. Det borde vara så eftersom dessa kameror saknar spegel som ska "flappa" upp.
 

Luo

Aktiv medlem
Funderar hårt på att köpa en Panasonic GF2, men är lite fundersam om displayen är tillräckligt snabb att fota med. Har inte kört någon avancerad kamera sedan jag la ned min analoga Pentax, men kompakt-digitaler har ju miserabelt lång tidsfördröjning i displayen, så lång att ända sättet att fotografera barn etc. är att titta över kameran.

Med en spegelreflex har man ju faktiskt en tidsfördröjning i och med att spegeln ska upp och slutaren ska öppna. Hur är detta jämfört med GF1 eller GF2? Hitta inget om detta på nätet alls, konstigt nog. Kollade en GF1 på Media Markt och jag kunde bara se en väldigt liten fördröjning i själva displayen. Jämförde sedan med min Fujifilm FinPixs F31fd och där var fördröjningen jättestor.

Funkar det att fota snabba förlopp genom displayen på GF1/GF2, någon som vet?

Förvisso intresserad av Olympus PEN oxå, så information om dem vore trevligt oxå.
Min egen erfarenhet av GF1 ar att snabba forlopp inte funkar sa dar fantastiskt bra. Bildskarmen behover lite tid att uppdateras och ger lite "lagg". Framforallt sa tycker jag att serietagning inte fungerar alls jamfort med min Canon 20D. Det gar dock att fota barn och husdjur enligt min mening. Jag fotar dock alltid i RAW vilket sakert gor processen langsammare.
 

tommyw

Medlem
Tack för svaret!

Det låter som om jag kanske kommer bli missnöjd om jag köper en kamera utan optisk genomsiktsökare, eftersom jag vill kunna fånga just det rätta ögonblicket. Att vara tvungen att titta över kameran är en riktigt dålig lösning, men mycket bättre än att missa tillfället varje gång något rör sig (som är fallet med min FinePixs F31fd).

För barnfotografering är timing nog så viktig, men det gäller väl egentligen all form av fotografering där människor är inblandade (nja, äldre personer rör sig ganska mycket långsammare).
 

Luo

Aktiv medlem
Tack för svaret!

Det låter som om jag kanske kommer bli missnöjd om jag köper en kamera utan optisk genomsiktsökare, eftersom jag vill kunna fånga just det rätta ögonblicket. Att vara tvungen att titta över kameran är en riktigt dålig lösning, men mycket bättre än att missa tillfället varje gång något rör sig (som är fallet med min FinePixs F31fd).

För barnfotografering är timing nog så viktig, men det gäller väl egentligen all form av fotografering där människor är inblandade (nja, äldre personer rör sig ganska mycket långsammare).
Jag har bestallt denna en Helios viewfider fran Ebay (se lank nedan) och skall se om den kan vara ngt att ha. Jag ar medveten om att jag ej far exakt tackning samt iformation om fokus, blandare, slutartid etc. Men det kan jag ta. Kan beratta mer om hur det kanns nar jag fatt den skickad om du ar intresserad (borde vara inom ett par dagar).

http://cgi.ebay.com/Helios-Viewfinder-Leica-FED-Sigma-DP2-Canon-G9-LX3-NEW-/140496669815?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20b6410c77
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag förutsätter att från det man trycker på knappen tills kortet exponerats är kortare än på en spegelreflex, men så kanske inte är fallet. Det borde vara så eftersom dessa kameror saknar spegel som ska "flappa" upp.
Det är tyvärr inte riktigt så, istället för en spegel har du en slutare som först måste stängas, sensorn nollställas, slutaren åter öppnas och sedan stängas.

I tid vinner du förmodligen inget mot spegelreflexen, eftersom du där istället slipper nollställa sensorn innan bilden tas och slutaren ligger redan i rätt läge för en exponering. I framtiden kommer problemet troligen minimeras med hjälp av helelektroniska slutare (finns redan på vissa kompaktkameror).
 

tommyw

Medlem
Sammantaget så är jag inte längre lika övertyga över att köpa en GF1 eller GF2:a. Att kameran antagligen är långsammare än en spegelreflex (utan Live view) tillsammans med fördröjning i displayen känns inte som en bra lösning.

Finns det någon som har kalla hårda fakta på hur lång fördröjningen är i verklighet-display, resp hur lång tid det tar från det man trycker ned avtryckaren tills kortet exponeras (alltså med fokuseringen redan gjord i förväg)?
 

tommyw

Medlem
Hittat ena svaret:

"Performance from the GF1 does not disappoint... When the camera is pre-focused, the shutter lag is well under 1/10 of a second." (http://www.steves-digicams.com/camera-reviews/panasonic/lumix-dmc-gf1/steves-conclusion-34.html)

Alltså samma tid som "mirror blackout" på D700 enligt Janne Johansson ovan (0.074s).

Då återstår bara hårda fakta på fördröjningen mellan det som händer i verkligheten mot det som visas i displayen just för tillfället. Någon idé, någon?
 

j2^

Aktiv medlem
Du är ju inte mirror blackout och shutter lag samma sak. Shutter lag på samma D700 är 0,018s ;) (ja, jag vet att vi jämför hus som äpplen och päron här ;) )

Imgaging-resources säger att shutter lag på GF1 är 0,49s dock.
 

tommyw

Medlem
Du är ju inte mirror blackout och shutter lag samma sak. Shutter lag på samma D700 är 0,018s ;) (ja, jag vet att vi jämför hus som äpplen och päron här ;) )

Imgaging-resources säger att shutter lag på GF1 är 0,49s dock.
OK, jag är inte expert på detta, det enda jag är intresserad av (i detta fallet) är tiden det det tar från det jag trycker ned avtryckaren (med fokuseringen redan gjord) tills dess kortet exponeras.

0,409s är inklusive fokusering, med fokusering redan gjord 0,072s! Det stämmer med Steves digicam oxå (...and ranges between 4/10 and 6/10 of a second when allowing the auto-focus to work") Länk ovan.

Kollade din D700, enligt Imaging Resourses är shutter lag 0,045s förfokuserad, dvs GF1:ans "shutter lag" är 60% längre tid, men den är fortfarande snabb.
 

j2^

Aktiv medlem
OK, jag är inte expert på detta, det enda jag är intresserad av (i detta fallet) är tiden det det tar från det jag trycker ned avtryckaren (med fokuseringen redan gjord) tills dess kortet exponeras.
Shutter lag är tiden från fullt nedtryckt avtryckare till dess att speglarna fällts undan och slutaren aktiveras.
Mirror blackout är den tid (utöver exponeringstiden) som sökaren är mörk.

(Och nu går vi lite off topic) En "video" som är rätt kul är denna http://regex.info/blog/2008-09-04/925 den visar förloppet i en D3 som en höghastighetsfilm.

Det är rätt sjukt att tänka på att slutarridåerna accelererar med 500G(!) och decelererar med över 2000G. :)
 

tommyw

Medlem
Då återstår bara hårda fakta på fördröjningen mellan det som händer i verkligheten mot det som visas i displayen just för tillfället. Någon idé, någon?

Någon som kan tänkas veta vad det heter på engelska?
 

tommyw

Medlem
Så refresh rate adderar, som max, 0,017s, dvs precis innan bilden uppdateras. Det säger tyvärr inget om fördröjningen innan bilden kommer till displayen.

Däremot ger det lite information om hur kamerans display hanterar snabba förlopp. En bil som kör 90km/h (25m/s) hinner ca 40cm mellan varje bild, så då blir det ju faktiskt lite hackigt (lagg) om man följer riktigt snabba förlopp, precis som du skrev för en dryg vecka sedan.
 

Luo

Aktiv medlem
Aha, jag kanske laste din fraga lite slarvigt. Jag har ingen fakta om vilka tidsrymder som galler for att LCD skarmen skall visa vad sensorn laser in. Det KANNS inte som det ar nagon storre skillnad mot min 20D for en enskild bild.

Jag har idag hamtat och provat Helios Multifinder (35, 85 och 135mm brigtlines). Den kanns mycket bra sa har initialt. Dock ar "brightlines" inte riktigt likaa tydliga som pa en del dyrare "viewfinders" som jag har sett.

Teckningen av 35 mm brightline stammer hyfsat med kamerans utsnitt (jag har jamfort med kameran i lage 4:3, skall kolla 3:2 senare). En intressant sak ar att pa ett avstand av nagon meter sa funkar "brightlines" for 135 mm som ett mycket bra riktmarke for var den centrerade fokus punkten ligger.
 

tommyw

Medlem
Aha, jag kanske laste din fraga lite slarvigt. Jag har ingen fakta om vilka tidsrymder som galler for att LCD skarmen skall visa vad sensorn laser in. Det KANNS inte som det ar nagon storre skillnad mot min 20D for en enskild bild.
Nu förstår jag inte, 20D har väl inte "Live view" via LCD:n? Den kan du väl bara ta kort genom genomsiktssökaren, eller? Då ser du ju verkligheten rakt av, eller är GF1 så snabb att du inte märker någon skillnad trots det?
 

Luo

Aktiv medlem
Jag uttryckte mig oklart. Jag menar att GF1 ar sapass snabb att jag inte marker nagon extrem skillnad nar jag anvander den och min 20D for enstaka foton. Serietagning ar dock ingen favorit med GF1, dock ar den snabbare an andra kompakter som jag provat.


\
 
ANNONS