Annons

Angående regler vid uppladdning

Produkter
(logga in för att koppla)

Alagazam

Avslutat medlemskap
"Jag ger Fotosidan och IDG en icke-exklusiv rätt att publicera bilden i ett nummer av Fotosidan Magasin, inne i tidningen eller som omslagsbild. Jag godkänner också att bilden får publiceras i marknadsföringsmaterial för, och redaktionellt material om, Fotosidan Magasin - på Fotosidan, på IDG:s sajter och i IDG:s tidningar."

Den första meningen tycker jag är glasklar och rimlig.

Däremot funderar jag kring den andra meningen. Får man någon ersättning om bilden används på annat sätt än vid publicering enligt den första meningen?
 

Johanneberg

Ny medlem
Riktigt bra fråga eftersom IDG är en helt annan sak än Fotosidans tidning...
Luktar skunk på långt håll. Det än så man blir förvånad...
GustafE
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
- Fotosidan Magasin ges ut i ett samarbete mellan Fotosidan och IDG.
- Den andra meningen syftar till att man godkänner att tex omslaget och dess bild kan publiceras i en annons i en annan IDG tidning. Och för det utgår ingen ersättning.
 

Michael f8

Aktiv medlem
- Fotosidan Magasin ges ut i ett samarbete mellan Fotosidan och IDG.
- Den andra meningen syftar till att man godkänner att tex omslaget och dess bild kan publiceras i en annons i en annan IDG tidning. Och för det utgår ingen ersättning.
Låter tryckt och bra, hur skulle Fotosidan magasin göra reklam i andra medier annars...


Michael - Utgår att det är bra -
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
- Fotosidan Magasin ges ut i ett samarbete mellan Fotosidan och IDG.
- Den andra meningen syftar till att man godkänner att tex omslaget och dess bild kan publiceras i en annons i en annan IDG tidning. Och för det utgår ingen ersättning.
Så den andra meningen handlar enbart om att publicera omslaget till tidningen, och ingen annan användning av inlämnade bilder?

Som jag läser meningen kan samtliga uppladdade bilder komma att användas i tidningar som ingår i IDG:s utbud. Är formuleringen olycklig, eller har jag förstått den rätt?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nej det skulle kunna vara vilken annan sida som helst. Tex så här ser FSM ut, prenumerera på den. Såvitt jag vet har detta aldrig skett dock (det är bara omslaget som använts).
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Nej det skulle kunna vara vilken annan sida som helst. Tex så här ser FSM ut, prenumerera på den. Såvitt jag vet har detta aldrig skett dock (det är bara omslaget som använts).
Reglerna är alltså sådana att alla inlämnade bilder kan komma att användas i samtliga IDG:s produkter?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nej vad som avses är publicerade bilder och i sin kontext. Vill vi ha en annons i Computer Sweden över en helsida och illustrera det med omslaget plus ett uppslag ur Fotosidan Magasin, så är det det man ok:ar. Inget märkvärdigare än så. Och som sagt, det är bara omslaget som vi använt hittills.

Vi har ju inget som helst intresse att ta valfri uppladdad bild och låta Computer Sweden ha den bilden i sitt annonsmaterial för Computer Sweden. Det skulle ju vara att skjuta oss i foten.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Nej vad som avses är publicerade bilder och i sin kontext. Vill vi ha en annons i Computer Sweden över en helsida och illustrera det med omslaget plus ett uppslag ur Fotosidan Magasin, så är det det man ok:ar. Inget märkvärdigare än så. Och som sagt, det är bara omslaget som vi använt hittills.

Vi har ju inget som helst intresse att ta valfri uppladdad bild och låta Computer Sweden ha den bilden i sitt annonsmaterial för Computer Sweden. Det skulle ju vara att skjuta oss i foten.
Det låter bra. Regelformuleringen kan dock göras tydligare, tycker jag. Den är inte helt lätt att förstå språkligt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag vet att denna frågan har varit uppe för diskussion tidigare, men jag tar det en gång till (då jag inte minns utfallet från föregående rond). Jag drabbades av hybris och skickade in en bild för publicering i Fs Magasin, så långt allt gott.

Men jag skulle gärna vilja se att man kan få alternativ (att kryssa i) att man godkänner att bilden används i det specifika sammanhang som man bidrog med bilden till, och om det inte skulle bli aktuellt med att använda bilden i det sammanhang man bidrog med den, kasseras den helt enkelt. Detta för att upphovsrättsinnehavaren skall kunna ha så god kontroll över hur och i vilka sammanhang dennes bilder används. Om man väljer bort den möjligheten att kryssa i att man godkänner att Fs använder bilden enbart till det förutbestämda syftet, då står det fritt för Fs att använda bilden i andra sammanhang som tidigare nämnts, (IDG).

Fotoutrustning så väl som tid framför datorn (till efterbehandling) kostar inte gratis, så varför skall Fs få använda bidragande bilder (kostnadsfritt) till annat än vad de är ämnade för, (till ett specifikt sammanhang eller tema) !? Tid är pengar och min tid är värdefull, (för mig).

Då kanske någon surkart tycker att man kan välja att avstå med att bidra till bilder (till t ex Fs Magasin) och visst har man rätt till den uppfattningen, men varför kan man inte nöja sig med att medlemmar bidrar med bilder till ett specifikt tema (exv. Sommar) och om det egna bidraget inte kommer med, kasseras bilden !?

Tex kan jag själv bestämma om jag vill ha några bilder under "min sida," ta bort eller lägga till, som det faller mig in.

Det vill säga att man bör ges möjligheten att godkänna att bilderna man bidrar med, enbart används i det sammanhang man laddade upp dem till och om dom inte kommer till användning i det sammanhanget, kasseras dom.

Något du kan ta i beaktande David !?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det korta svaret är att det är av praktiska skäl. Tex om bilden syns i ett Instagram-inlägg för att marknadsföra tidningen. Eller nånannanstans på fotosidan där numret marknadsförs.

Vi har aldrig, mig veterligt, använt någon bild i ett helt annat sammanhang. Vi har inte planer på att göra det heller men en brev skrivning underlättar hantering.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Vi har aldrig, mig veterligt, använt någon bild i ett helt annat sammanhang. Vi har inte planer på att göra det heller men en brev skrivning underlättar hantering.
Ok David, jag får nöja mig med det svaret antar jag. Släpper denna frågeställning nu då sannolikheten att någon av mina bilder skulle användas i nämnda sammanhang är försvinnande liten, men jag tycker ändå att frågeställningen är intressant.

Med detta svar får jag (för mitt vidkommande), anse frågan utagerad. Skulle jag glömma, får du påminna mig 😉.

Allt gott !
// Tony.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Min syn på andras bilder är att de skall användas med respekt för upphovsrätten. Utöver svaret ovan, så att vi skulle ta en uppladdad ej publicerad bild och använda utan att fråga känns inte aktuellt. Det är ju självklart att ta kontakt innan.
 
ANNONS