Annons

Lättlillgängliga och fina naturområden Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

sarnor

Avslutat medlemskap
Om du söker ett odlat landskap är Långhundra härad absolut ett passande resmål, marken har odlats i dessa områden sedan urminnes tider. Du hittar lätt rödfärgade gårdar och vitkalkade kyrkor. Se Wikipedias beskrivning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Långhundra_härad

Området är stort men det finns busslinjer som genomkorsar området, lättast att ta sig dit är att ta Roslagsbanan till Kårsta. Om du promenera längs med Roslagsbanan kan du lätt ta dig därifrån också, bussarna går förmodligen ganska glest så de kräver mer planering.
 

lynxrufus

Medlem
Hela Järvafältet är fint, där finns ängar, skog, sjöar och gårdar. Säbysjön och området kring Fäboda gård är att rekommendera. Det går sl-buss till Viby och sen är det bara att promenera till Fäboda.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Tack för allas tips. Som jag skrivit nu i några inlägg så kan man tänka "Bullerbyn" för de miljöer jag söker. Härliga grusvägar, vackra stugor och hus, öppna ängar, hagar, bondgårdar, sjöar. Djur som man kan komma nära och fota. Kanske nåt fik eller nån camping i närheten. Jag bor söder om Sthlm och söker platser som man kan ta sig till med kollektivtrafik, SL.

Tar gärna emot tips på sådana miljöer!
Nästan alla de större öarna i Stockholms skärgård har allt du letar efter. Det bästa sättet att uppleva de på är nog att spendera en hel helg och bo på vandrarhem (eller tälta) och sen hyra cykel för att ta sig runt.

Skärgårdsstiftensen jobbar med att bevara den klassiska skärgårdsmiljön på de öar de finns representerade på så det kan finnas skäl att välja någon av "deras" öar. http://www.skargardsstiftelsen.se/
 

SuperOsse

Aktiv medlem
Pröva Gålö och Dalarö. Vet inte exakt hur bussarna åker dit men det är fantastiskt vackert.

Tack för ditt tips! Jag bor i närheten av Tyresta så där har jag faktiskt varit ganska mycket. Det är verkligen fint och är i närheten av det jag söker. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det typ "Bullerbyn" som är de miljöer jag efterfrågar. Grusvägar, hagar med djur, blommande ängar och framförallt röda stugor och hus. Tar gärna emot fler tips om du har!
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Ta pendeln till Märsta, buss till Sigtuna och en promenad på 2-3 km till Viby by. Där har du buller yn!!! Det har spelats in en hel del filmsekvenser där. Bara röda timmerstugor och gärdesgårdar överallt.
 

and30ers

Aktiv medlem
Tack för ditt tips! Jag bor i närheten av Tyresta så där har jag faktiskt varit ganska mycket. Det är verkligen fint och är i närheten av det jag söker. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det typ "Bullerbyn" som är de miljöer jag efterfrågar. Grusvägar, hagar med djur, blommande ängar och framförallt röda stugor och hus. Tar gärna emot fler tips om du har!
Sanhamn, Utö, Möja, Grinda osv. Båtar går från Årsta havsbad, Stavsnäs, Vaxholm, Stockholm etc. Men så här års blommar inte blommorna.
 

Lucanus

Aktiv medlem
Sundby gård i Huddinge vid sjön Orlången. Ta buss 709 från Huddinge station mot Länna handelsplats. Kliv av vid Sundby gård.
Fantastiska naturområde med gammal ekskog, tallskog, blandskog, sjön, ängar, djur på gården.
 

microo

Aktiv medlem
Låter riktigt härligt med Burgsvik! Lovön kan säkert vara värt ett besök. Känns som att det kanske är lite mycket av "bara" skog, ängar och så för min smak. Tänk Bullerbyn, det är ungefär vad jag söker men det kanske inte ens finns i Sthlms-trakten? Tar gärna emot fler tips!
Då kan vi rekomendera skärgården!
Ta vaxholmsbåten ut exv Lådna är presis det du beskriver!
 
ANNONS