Annons

Vilket kamerahus att filma med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hilda Gustafson

Ny medlem
Jag har för tillfället en Canon 400D som jag har varit väldigt nöjd med. Men jag saknar att inte kunna filma. Vilket canon-hus är bäst att filma och fota med??
 

newbeach

Avslutat medlemskap
Det beror lite på vad du vill fota. 5D är ett bra filmval, men kanske inte så bra att fota med om du gillar att fota fåglar och sport.
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
600d är ett betydligt bättre val än 550d när det kommer till filmning och canon. Annars är nog nya Nex 5N bättre än alla canons nuvarande förutom 5d mk II och Panasonic GH2 förmodligen den bästa.

Men avvägningen mot foto är förstås intressant och då är 600d fortfarande bra. Nex 5n har bättre bildkvalité (marginellt) än Canons alla kameror som filmar utom 5d mk II men sämre autofokus system. Panasonic GH2 tar bra stillbilder men sämre än alla övriga pga minst sensor.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag kan ju tycka att det är lite kort framförhållning att fråga först två timmar innan man skaffar ny kamera. Ägna två månader åt att utvärdera behov och kolla olika modeller är väl mer en rimlig tidsperiod ;)
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
haha ja Ola, det låter rimligt i mina öron. Jag spenderade cirka två år på att välja mitt digitalpiano. Men jag blev väldigt nöjd i slutändan i varje fall! :D

Jag är faktiskt i lite samma frågeställning som trådskaparen och just nu luter jag åt en nex 5N eller nex 7 som kompaktare street/fest kamera med adapter och manuella gluggar men även som filmkamera för smågrejor. Peppad på OLED sökaren så kanske en 7:a trots att den är lite större, känns lite härkigt att sätta på en separat sökare.

Valen är i varje fall inte enkla, så två månader till att fundera på tänker jag nog lägga. :) Om någon har en åsikt kring mina tankar så vore det kul att höra den
 

jocke86

Medlem
Jag står lite i samma val, är ute efter en kamera med bra bildkvalite samt filmkvalite. Dock vill jag gärna att den är relativt liten. Jag har sen tidigare en nikon d40 och tyvärr slutade jag i princip fota när jag införskaffade den pga storleken. Så jag e rädd att om jag införskaffar en nikon 600d ligger den bara och samlar damm pga av att den är otymplig att ta med sig.

Jag kollar därför mer på panasonic gh2 och sony nex 5n. Har sen tidigare erfarenhet av en gammal sony digitalkamera och den bildkvaliten höll i många många år köpte nyare dyra kompakt kameror men gick ändå tillbaka till sonyn. Så jag lutar mer åt nex 5n pga av positiva erfarenheter av sony och priset.

Men samtidigt så läser man så mycket positivt om panasonic gh2 och folk hyllar den verkligen. Just att autofokusen när det gäller filmning är ju riktigt bra.

Är det värt de extra pengarna för att få en gh2 eller är nex 5n det bästa valet i dagsläget?
Ska jag skaffa gh2 blir det även med kitobjektivet vilket jag hört väldigt delade meningar om men kör jag på nex 5n kanske jag kan välja ett bättre objektiv.

Känns verkligen som jag lutar åt nex5n men ändå tvekar jag. Vill verkligen inte ångra mig efter köpet utan jag vill bli riktigt nöjd.

I slutändan är jag ute efter så hög bild och filmkvalite som möjligt.

Blev ett väldigt weird inlägg tror jag men jag e helt snurrig av hur jag ska välja hehe.
 

jokieone

Medlem
GH2 är den bästa DSLR för FILM

Om du ska enbart filma finns det ingen motsvarighet mot GH2'an idag. Här är en färsk link http://www.eoshd.com/content/4279/how-the-gh2-is-still-top-dog-for-video-quality

Nu med hacken börjar vi närma oss över 300 mbit med GOP1. detta i jämförelse med CANON 5D 38 mbit.

Anamorphiska linser och C fattning fungerar grymt på M43 så ett stort utbud finns. Problemet är ju dock om du vill använda CANON linser då deras adapterar är lite dyrare.

Själv kör jag på en GH2 med Voigtlandern f.095 och 192 MB hacken. Det finns ingenting i närheten just nu.

Största problemet med m43 är bristen på skärpedjup. Dock så använder jag sällan kort skärpedjup då det kan vara grovt opraktiskt vid filmning.
 

ronnylov

Medlem
Jag köpte mig en Pansonic GH2 för en vecka sedan främst för att filma med och upplever inte någon brist på kort skärpedjup. Tycker det kortare skäpedjupet gör det svårare att hålla fokus men jag börjar lära mig. Men jag är van med min gamla Canon HV20 videokamera så det blir ju ändå en stor skillnad i skärpedjup för mig. Jag har kitobjektivet 14-140 mm och är väldigt nöjd med filmfunktionen men för foto är den lite krångligare (men jag är heller ingen van fotograf, jag är främst videofilmare). Fotogtaferar man i råformat kan man få fina bilder men jpg-filerna får ofta något gulaktigt färgstick tycker jag. Kanske är någon inställningssak.

Däremot upplever jag 14-140 mm objektivet som för ljussvagt inomhus. Men vrider man upp ISO så går det ju ändå fast bilderna blir lite brusiga istället. Men ändå så blir det mycket bättre än min gamla HV20 i ljussvag inomhusbelysning på kvällen.

Sony NEX-5N lär ska vara betydligt bättre för fotografering men något sämre än GH2 på filmning. Canons kameror ligger efter när det gäller filmning i dagsläget om jag fattat rätt men de kanske släpper något nytt i November, de ska ju ha något jippo i Hollywood. Om jag var tvungen att ha Canon så skulle jag vänta tills de släpper nya modeller och se om de kan konkurrera. Om inte skulle jag byta till något annat än Canon (vilket jag i och för sig redan gjort).

Verkar som att spegellösa kameror är en fördel när man ska filma med dem. Man vill ju se i sökaren hur videofilmen blir, inte något titthål som går förbi det man spelar in. Visserligen har man LCD-skärm också men den syns knappt i solljus. Jag är väldigt nöjd med den elektroniska sökaren hos GH2 så där ser jag också en nackdel för NEX-5N som inte har sökare som standard (finns som tillbehör).

Angående föregående inlägg så är GH2 ingen DSLR eftersom den saknar spegel.
 
ANNONS