Annons

Fujifilm X10

jonasandersson

Aktiv medlem
Någon som har hört när X10 lanseras i Sverige?
Den kommer troligen vecka 46 eller vecka 47. Jag har själv bokat en på Cyberphoto och preliminär leverans är nästa vecka men man vet ju aldrig vad som kan hända. Såg att motljusskyddet och original skinnväska i alla fall nu fanns inne så kameran är nog inte långt borta.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Har varit i kontakt med Fuji i Sverige och de börjar leverera X10an denna vecka, de hade dock inte fått lika många som de hoppats på så det finns nog en viss risk att det blir brist på dem någon vecka till.

Hoppas nu bara jag kan få mitt exemplar i slutet av nästa vecka så man kan se vad den går för. Är grymt nyfiken, bilderna och filmerna som ligger ute på olika sajter tycker jag bekräftar att det en riktigt bra kamera Fuji fått ihop!! Kan nu bara Adobe vara snabba med en uppdatering till Lightroom så ska jag vara ännu gladare.
 

mazeson

Aktiv medlem
jepp

Jag är också full av förväntan. Tror o hoppas att X10:an kommer att bli ett bra P&S-komplement till övriga kameror.
Som vanligt ska man inte vänta sig underverk dock. Och varje kamera har sina quirks.
Vad som rapporterats är problem med AF i vissa situationer, flare vid motljus, ett gränssnitt i menyerna som man får vänja sig vid, samt en idiotisk numrering av bildfilerna som skiftar när man byter vissa inställningar, så bilderna inte kommer i kronologisk ordning.
Så det verkar vara rum för updates av kamerans mjukvara. Och det är väl ganska typiskt att redan nu kan man, innan man fått lägga händerna på kameran, ladda ner update 1.02. Den lär följas av fler, åtminstone om Fuji tar till sig av den kritik som framkommit, och som borde vara lätt att fixa.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Att mjukvaran inte är till fullo utvecklad är nog bara något man idag får acceptera, vi konsumenter vill ju få nya prylar så fort som möjligt och då finns inte tiden att få allt rätt från början. Samtidigt är det ju grymt smidigt att man numera kan förbättra befintliga funktioner och lägga till nya bara genom ny mjukvara.

Gränssnittet är inget jag oroar mig för direkt, brukar vara inne och göra några grundinställningar någon gång och sedan är man inte där fler gånger. Hoppas kunna styra det kan behöver via de vred och knappar som finns och slippa menyerna! Kanske inte går fullt ut men jag ser inte det som något stort problem.

AF problemen har jag helt missat, var kan man läsa om dessa och i vilka situationer uppstår de? Flare var väl mer väntat, hoppas motljusskyddet kan råda bot på en del av den problematiken, för där lär ju inte mjukvaran kunna göra något!

Bildnumreringen är inget problem för min del, jag sorterar alltid bilderna efter tid och sedan döper jag om dem så de får ett namn som säger något om fototillfället. Att det sedan är en klantig miss kan jag definitivt hålla med om.
 

yamahafj

Aktiv medlem
Att mjukvaran inte är till fullo utvecklad är nog bara något man idag får acceptera, vi konsumenter vill ju få nya prylar så fort som möjligt och då finns inte tiden att få allt rätt från början. Samtidigt är det ju grymt smidigt att man numera kan förbättra befintliga funktioner och lägga till nya bara genom ny mjukvara.

Gränssnittet är inget jag oroar mig för direkt, brukar vara inne och göra några grundinställningar någon gång och sedan är man inte där fler gånger. Hoppas kunna styra det kan behöver via de vred och knappar som finns och slippa menyerna! Kanske inte går fullt ut men jag ser inte det som något stort problem.

AF problemen har jag helt missat, var kan man läsa om dessa och i vilka situationer uppstår de? Flare var väl mer väntat, hoppas motljusskyddet kan råda bot på en del av den problematiken, för där lär ju inte mjukvaran kunna göra något!

Bildnumreringen är inget problem för min del, jag sorterar alltid bilderna efter tid och sedan döper jag om dem så de får ett namn som säger något om fototillfället. Att det sedan är en klantig miss kan jag definitivt hålla med om.
http://www.dpreview.com/articles/5055350146/fuji-x10-a-hate-love-affair

http://asia.cnet.com/product/fujifilm-finepix-x10-45615671.htm
 

ErlandH

Aktiv medlem
X10 känns väldigt trevlig i handen och kameran är riktigt snygg. Den optiska sökaren är klart bättre än den i t ex Canon G12. Men två saker gjorde mig besviken (och tveksam till ett köp):
1. Det finns öht ingen info i sökaren. Hade trott att man iaf skulle se bländare/tid i kanten. Nu måste man titta på displayen för att se att de olika parametrarna håller sig där man vill ha dem.
2. Kameran borde släcka displayen när jag sätter ögat till sökaren. Det gjorde redan min gamla Minolta A2. Nu måste man alltså släcka den manuellt för att inte ha störande ströljus i ögats nederkant. (Om jag inte missat nån finurlig inställning, förstås.)

Demoex hittade jag på Gunnar Olssons på Hornsgatan i Stockholm, men det finns säkert i de flesta vettiga fotobutiker.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
X10 känns väldigt trevlig i handen och kameran är riktigt snygg. Den optiska sökaren är klart bättre än den i t ex Canon G12. Men två saker gjorde mig besviken (och tveksam till ett köp):
1. Det finns öht ingen info i sökaren. Hade trott att man iaf skulle se bländare/tid i kanten. Nu måste man titta på displayen för att se att de olika parametrarna håller sig där man vill ha dem.
2. Kameran borde släcka displayen när jag sätter ögat till sökaren. Det gjorde redan min gamla Minolta A2. Nu måste man alltså släcka den manuellt för att inte ha störande ströljus i ögats nederkant. (Om jag inte missat nån finurlig inställning, förstås.)

Demoex hittade jag på Gunnar Olssons på Hornsgatan i Stockholm, men det finns säkert i de flesta vettiga fotobutiker.
Den finns på Fotomässan för försäljning också, åtminstone vid 15-tiden när jag lämnade. Japanphoto och Scandinavian Photo hade den.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Nu har den kommit!

Den känns riktigt välbyggd och skön att hålla i. Den manuella zoomen är något jag uppskattar, har alltid haft svårt för motorzoomar men det är såklart en smaksak. Menysystemet är som många påpekat rörigt och inte helt enkelt att hitta i men nu när jag gått igenom det mesta och de inställningar jag vill ha så behöver jag inte vara där igen. Sökaren är, trots avsaknad av info, och en fröjd. Jag kör nästan alltid med den mittersta autofokuspunkten och det sitter en liten lampa på utsidan vid sökaren som lyser grönt när den fokuserat så man få en indikation på att fokuseringen är klar, sedan kan man ha ett litet pipljud och om man vill det.

Nu ska jag ut och plåta lite och skriver kanske lite mer när jag har testat mer.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har just kommit hem från fotomässan (mycket folk).

Tillbringade några timmar med att klämma och känna på Nikon J1 och V1, Fuji X10 och Panasonic GF3.

Ingen av dem känns perfekt. Den som imponerade mest var onekligen Nikon. Känns otroligt rapp och snabb. Sökaren i V1 är verkligen bra, men så kostar det också. Problemet är också att med ett zoom objektiv så blir det lite väl stort.

Nikonen föll dock på att dess filmlägen kändes lite "underliga". Ett av mina användningsområden är att fota golfsvingar och Nikons slowmotionläge är 400 bps i någon märklig superbrett format. Helt odugligt för mitt syfte.

Panasonicen kändes också bra och med det kompakta 14-42 så blir den hyfsat liten. Fick dock ingen kläm alls på filmlägena, verkar sakna slow-motion??

Så det blev ett impulsköp av en X10, batteriet laddar nu. Sökaren är sisådär men funkar väl hjälpligt. Storleken är bra för att hålla men egentligen aningens för stor för fickan. Lite struligt också med löst linsskydd, tycker det hade varit bättre om det varit inbyggt i optiken. Nåväl, man kan inte få allt och det skall ju i främsta hand vara en komplementkamera. Skall bli spännande att testa den. Varför kan man aldrig hålla fingrarna i styr och fatta rationella beslut? :)
 

AFJ

Aktiv medlem
X10 känns väldigt trevlig i handen och kameran är riktigt snygg. Den optiska sökaren är klart bättre än den i t ex Canon G12. Men två saker gjorde mig besviken (och tveksam till ett köp):
1. Det finns öht ingen info i sökaren. Hade trott att man iaf skulle se bländare/tid i kanten. Nu måste man titta på displayen för att se att de olika parametrarna håller sig där man vill ha dem.
2. Kameran borde släcka displayen när jag sätter ögat till sökaren. Det gjorde redan min gamla Minolta A2. Nu måste man alltså släcka den manuellt för att inte ha störande ströljus i ögats nederkant. (Om jag inte missat nån finurlig inställning, förstås.)

Demoex hittade jag på Gunnar Olssons på Hornsgatan i Stockholm, men det finns säkert i de flesta vettiga fotobutiker.
Jag håller med om invändningarna. Dessutom är det lite irriterande att se objektivet i sökaren när man zoomar in.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det någon av de nyblivna X10-ägarna här som har erfarenhet av Canon G12 (eller G11, G10, etc) och som har lust att jämföra?
 
ANNONS